22. اسفند 1396 - 15:05   |   کد مطلب: 21172
چهارشنبه سوری خطرناک؛
سوختگی در کمین است
مسئول آموزش سازمان آتش نشانی ضمن اشاره به آسیب های چهارشنبه سوری اظهار داشت: در بین بخش های مختلف بدن سوختگی دست شایع ترین حادثه در چهارشنبه سوری است و پس از آن سوختگی صورت و بالا تنه آمار بالایی دارد.

به گزارش شبنم ها
سالیانه آماری از تعداد آسیب دیدگان چهارشنبه سوری منتشر می شود. با این برنامه ها و آمار و ارقام  انتظار می رود نوجونان و جوانان نسبت به سالهای قبل آگاهی بیشتری کسب  کنند و هیچ گونه حادثه دلخراشی برای هیچ یک از آنها رخ ندهد .
متاسفانه مواد دست ساز ارزان قیمت به راحتی در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می گیرد. کودکان و نوجوانان با ترکیب مواد محترقه دست ساز درگیر حوادث دلخراشی می شوند .

در ارتباط با حوادث چهارشنبه سوری گفتگویی با مهدی مرادی مسئول آموزش سازمان  آتش نشانی انجام دادیم .
مسئول آموزش سازمان اتش نشانی اظهار داشت :پیشگیری از حوادث تلخ همچون حوادث چهارشنبه سوری مستلزم ارتقای فرهنگ ایمنی است .فرهنگ ایمنی بر 3 اصل استوار است ;آگاهی ,آموزش و الزام  

 

آگاه سازی فرزندان اولین گام در پیشگیری از حوادث

مسئول آموزش سازمان آتش نشانی به تاثیر والدین اشاره داشت و خاطر نشان کرد : اکثر والدین بدون آگاه سازی و آموزش فرزندان به دنبال انجام مرحله سوم یعنی الزام می روند ,سعی دارند با استفاده از شیوه زور , اجبار فرزندان خود را از امری منع و یا در مسیری خاص ترغیب نمایند .این شیوه معمولا با شکست مواجه می شود .آگاه سازی و آموزش در شیوه تربیتی فرزندان ضرورت بسیار زیادی دارد .در طی روند آموزش و آگاه سازی والدین باید به شخصیت کودکان و نوجوانان احترام بگذارند .پیش شرط آموزش آگاهی است ,اگاهی ازخطرات چهارشنبه  سوری و نحوه مقابله با این خطرات اهمیت بسیار زیادی در کاهش حوادث آخرین روزهای سال دارد .

 

سوختگی شایع ترین اسیب چهارشنبه سوری

مرادی به آسیب های حوادث چهارشنبه سوری  اشاره داشت :شایع ترین حوادثی که در چهارشنبه آخر سال رخ می دهد سوختگی درجه یک (سطحی )است .سوختگی درجه دو (شدید )و سوختگی درجه 3 (شدیدترین درجه سوختگی )در چهارشنبه سوری آخر سال زیاد دیده می شود .درد ,تورم ,التهاب ,تاول ,قرمزی پوست از نشانه های سوختگی است . در بین بخش های مختلف بدن سوختگی دست از همه شایع تر است ,پس از ان سوختگی صورت و بالا تنه است . قطع عضو و عفونت ثانویه از عوارض زود رس  سوختگی هستند. اختلال اعصاب و روان ,افسردگی از عوارض دیر رس سوختگی است . سوختگی های درجه سوم و شدید ممکن است به مرگ فرد بیانجامد . اصابت ترکش های ناشی از انفجار مواد محترقه به چشم و پلک باعث بروز اسیب هایی در ناحیه چشم می شود حتی ممکن است منجر به نابینایی فرد شود .

 

چهارشنبه به رسم نیاکان

مسئول آموزش سازمان اتش نشانی توصیه داشت :به خانواده ها توصیه می کنم حتی الامکان از خرید مواد محترقه خود داری کنند ,چهارشبه سوری را به رسم نیاکان و امن برگزار کنند .
وجود یک کپسول آتش نشانی پودری در حوالی محلی که اتش روشن کرده اند ضروری است همچنین در زمان ترک محل افراد باید از خاموش بودن آتش اطمینان حاصل کنند.
از نگهداری ترقه و سایر مواد محترقه در منزل پرهیز کنند .
از آتش بازی در مجاورت وسایل نقلیه که حامل بنزین و سایر مواد اشتعال زا هستند خود داری کنند .
ار ریختن مواد سریع الاشتعال مانند بنزین و نفت بر روی آتش بپرهیزند .
از حمل مواد محترقه و آتشگیر و انفجاری حتی در مقادیر بسیار کم خود داری کنند .
از پرتاب فشفشه, موشک بر روی شاخه های درختان و پشت بام منازل خودداری کنند .
از پرتاب و انداختن ظروف تحت فشار (کپسول ها ,اسپری های حشره کش )به درون آتش خودداری کنند این ظروف به علت دارا بودن خاصیت انفجاری ممکن است پس از انفجار به اطراف پرتاب شوند و به چشم ها اسیب برسانند .
از پریدن بر روی آتش خودداری کنند زیرا لباسهای امروزی از جنس نایلون است و احتمال آتش گرفتن آنها بسیار زیاد است .
هرگز مواد منفجره و محترقه را به طرف یکديگر پرتاب نکنند .
 به هیچ عنوان  مواد محترقه  را در ظروف شيشه اي يا فلزي قرار ندهند چون در صورت انفجار، ذرات شيشه يا فلز، به اطراف پرتاب شده و باعث آسیبهای شدید خواهند شد.
 ضمنا هرگز  
از ماده محترقه و منفجره اي که يک بار استفاده شده، دوباره استفاده نکنيد.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار