15. اسفند 1396 - 10:08   |   کد مطلب: 21065
آسیب های چهارشنبه سوری و ترقه بازی در کمین شهروندان؛
سقوط یکی از شهروندان از بالای پله ها در اثر صدای مهیب نارنجک
این روزها شهروندان از صداهای ناهنجار ترقه و نارنجک که به بهانه چهارشنبه سوری شهر را به میدان جنگ شبیه کرده است شکایت دارند و عده ای از آنها نیز در اثر این اعمال ناهنجار دچار آسیب های جدی شده اند.

به گزارش شبنم همدان

چهارشنبه سوری یکی از سنتهای دیرینه ایرانیان است که در سالهای اخیر دچار تحولات اساسی شده و به یک ناهنجاری بزرگ و سراسری تبدیل گشته است. این روزها در سراسر کشور به بهانه چهارشنبه اخر سال صداهای مهیبی از مناطق مختلف شهرها به گوش می رسد و این صداها و خطرات ناشی از آن  عده ای از والدین را نگران و پریشان می سازد. والدین در ین اندیشه اند که مبادا حادثه ای ناگوار برای فرزندانشان رخ دهد .

 

عده ای از شهروندان ضمن شکایت از این حرکات ناهنجار و قانون گریز  می گویند در روزهای آخر سال شهر به میدان جنگ بدل می شود و هر روز صدای  بمب ها و نارنجک پرندگان را نیز فراری می دهد ,باید احتیاط کنیم .

در این میان تعداد بسیاری از افراد در اثر این صداها و انجارهای پیاپی دچار حادثه می شوند یا آزار روحی و روانی می بینند.

خبرنگار شبنم همدان  به منزل یکی از افرادی رفته  که از آسیب های چهارشنبه سوری در امان نبوده است.

خانم حسینی شهروندی است که حقوق وی توسط افرادی که به دنبال صدا و ترقه و ناآرامی در چهارشنبه آخر سال هستند زیر پا گذاشته شده و برگردن این افراد دین دارد.

 

حسینی اظهار داشت : چهارشنبه اخر سال برای شهروندان به یک معضل تبدیل شده است. هرچند رسانه ها هشدار می دهند  که بیماران قلبی و زنان باردار نباید از منزل خارج شوند اما کسی گمان نمی کند افراد سالمند و آسیب پذیر حتی در داخل  منزل هم از صدای مهیب انفحار در امان نیستد.

 

یکی از آسیب دیدگان در روزهای اخیر:  با صدای مهیب  نارنجک  از پله ها سقوط کردم

حسینی نحوه آسیب دیدن خود را این چنین شرح داد : چند روز پیش گلدان های  گلی که بر روی پاگرد و پله قرار دارند را  مرتب می کردم و روی پله اخر ایستاده بودم, یک دفعه صدای انفجار مهیبی  شنیدم و این مساله باعث شد شوکه شوم و از چندین پله سقو ط نمایم. فرزندانم با صدای فریاد من به سمت پله ها آمدند , مرا به بیمارستان رساندند . بعد از بررسی ها مشخص شد که یکی از نوجوانان محل  نارنجکی را به سمت دیوار پرتاب نموده است و آن نارنجک  باعث  ایجاد صدای  انفجار مهیب  شده است . در این حادثه دست و پایم از چندین ناحیه دچار کبودی و گوفتگی شدید شده است و یکی از انگشتان دست راستم شکسته شده است. البته خدا را شکر میکنم که آسیب جدی تری ندیدم چون  این  اتفاق  می توانست در  مراتب بدتری نیز رخ دهد.

 

صدای انفجار و آزار دیگران چه لذتی دارد؟

وی افزود: سوال اساسی اینجاست که چرا نوجوانان لحظه ای به پیامد کارهای خود نمی اندیشند و از خود سوال نمی کنند صداهای گوش خراش و دلهره چه لذتی برای آنان و دیگران دارد؟

 

حسینی خاطر نشان کرد :در سالهای گذشته هدف از جشن و سرور دید و بازدید و صله رحم بود. تابیدن  آفتاب و طولانی شدن روزها برای دامداران و کشاورزان اهمیت خاصی داشت به همین دلیل  پیشینیان ما از چندین روز پیش از شروع آغاز  سال جدید به استقبال ان می رفتند در گذشته هر کار نیکی آداب و رسوم خاص خود را داشت. شروع خانه تکانی با نام و یاد و خداوند آغاز می شد, همسایه ها نسبت به یکدیگر احترام خاصی قائل بودند و اکثرا همسایه ها  اگر در منزل شیرینی و یا غذاهای به اصطلاح بودار پخت می کردند برای همسایگان خود نیز به عنوان  هدیه می بردند ,در گذشته همسایگان در همه فعالیت ها در کنار یکدیگر حضور داشتند .

 

آداب کهن ایران جای خود را به ترقه های چینی داده است

حسینی اشاره داشت :متاسفانه این روزها مراسم چهارشنبه آخر سال با صداهای مهیب انفجار یاد آور می شود, اداب و رسوم کهن ایرانی جای خود را ترقه ها و فشفه های چینی داده اند هدف از برگزاری  اعیاد و جشن های ملی و مذهبی مهربانی و محبت و صله رحم  است و بزرگترین تاکید دین ما این است که موجب آزار و اذیت دیگران نشویم. واقعا کودکان و نوجوانان ما  چه لذتی از صداهای مهیب انفجار می برند.

 

خانم اسدی همسرش دچار بیماری اعصاب و روان است او  اشاره داشت : چندین روز متوالی است که همسرم  از منزل خارج نشده است  چون ممکن است با شنیدن صدای مهیب انفجار  دچار تشنج شدید شود .

 

وی ادامه داد :باید پرسید کودکان و نوجوانانی که در کمین افراد می ایستند تا ترقه یا نارنجکی به زیر پای انان بی افکنند چه لذتی از این کار خود می برند . چرا نمی اندیشند  لحظه ای شادی و خنده آنان ممکن است به چه قیمتیبرای خود و دیگران  تمام شود؟ ایا می دانند این صداهای مهیب ممکن است به شنوایی افراد آسیب برساند ؟

 

مادری که  با استرس در مقابل مدرسه فرزندش ایستاده میگوید :این روزها بیش از سایر روزهای سال استرس و اظطراب دارم با هر صدای انفجاری که می شنوم  دچار ترس و دلهره می شوم. از خدا می خواهم برای هیچ کودک و خانواده ای حادثه ناگواری رخ ندهد .

دیدگاه شما

آخرین اخبار