25. فروردين 1403 - 12:00   |   کد مطلب: 25550
امروزه رسانه‌ها در حال جهت‌دهی به تمایلات انسان‌ها بوده و برای آنهاتصمیم‌سازی می‌کنند، بنابراین لازم است برای بهتر شدن محتوای تولیدی آنها مسئولان تلاش بیشتری بکنند.

به گزارش شبنم‌ها، عصر، عصر ارتباطات است و رسانه‌، شاید بشود گفت، ما‌ در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که بسیاری از انسان‌ها بیشتر از اینکه با دیگر انسان‌ها ارتباط داشته باشند، با رسانه ارتباط دارند و شاید بهتر باشد که بگوییم با رسانه زندگی می‌کنند.

 

این رسانه‌ها هستند که دائما در حال جهت‌دهی به تمایلات ما هستند و برای ما تصمیم‌سازی می‌کنند.

 

البته این مطلب اظهر من‌الشمس است و توضیح واضحات است ولی شاید بیان این مقدمه از باب تاکید بیشتر لازم باشد.

 

از جمله این رسانه‌ها می‌توان به شبکه‌های مجازی‌، تلویزیون، رادیو اشاره کرد، که هرکدام از این رسانه‌ها مشتریان و طرف‌داران خود را دارند‌ و نمی‌توان گفت یکی بر دیگری ترجیح دارد.

پس از گذشت چند دهه از انقلاب اسلامی با تلاش‌های متخصصان و دلسوزان انقلاب حالا دیگر رسانه‌ ملی (صدا و سیما و رادیو) تمام نقاط کشور عزیزمان را تحت پوشش ۲۴ ساعته قرار داده است و این قابل تقدیر و تشکر می‌باشد، در بخش کمیت و پوشش نمره قبولی دریافت کرده‌ایم و هر استانی دارای یک شبکه استانی می‌باشد. اما آیا ملاک موفقیت در رسانه فقط پوشش و کمیت است؟ یا نه ملاک دیگری هم به نام کیفیت وجود دارد؟ صد البته در بخش رسانه کیفیت از کمیت مهم‌تر باشد.

 

در حال حاضر استان همدان هم مانند همه استان‌ها دارای یک شبکه تلویزیونی می‌باشد و به لحاظ کمی، همه نقاط استان را پوشش می‌دهد و نمره قبولی می‌گیرد، اما با بررسی دقیق متوجه می‌شویم که این شبکه نه تنها با شبکه‌های ملی قابل قیاس نبوده، بلکه با شبکه‌های استانی هم قابل قیاس نمی‌باشد.

 

عمده برنامه‌های این شبکه تشکیل شده از تکرار سریال‌ها و فیلم‌های تکراری که سال‌های گذشته در شبکه‌های دیگر پخش شده، یا برنامه‌هایی که از یک مجری و کارشناس تشکیل شده، البته این نوع از برنامه تقلیدی و کپی‌برداری بی‌کیفیت برنامه‌های شبکه‌های ملی است و در نهایت پخش اخبار استانی و در بخش کودک و نوجوان نیز دنباله‌روی کورکورانه از عموها و خاله‌های شبکه‌های سراسری است.

 

سؤالی بزرگی که اذهان مردم استان را مشغول خود کرده این است که آیا شبکه تلویزیونی استان همدان نباید بفکر تولید و ساخت برنامه‌های جدید و دارای محتوای‌های مناسب منطقه جغرافیایی و فرهنگی استان باشد.

 

استان همدان یکی از معدود استان‌های کشور است که اکثر گویش‌های رایج و غالب کشور را در خود جای داده، گویش‌های (فارسی، ترکی، کردی و لری )، از گویش‌ها که بگذریم به منطقه جغرافیایی فوق‌العاده استان می‌رسیم که ما با ۶ استان، همجوار و همسایه هستیم که در نقاط هم مرز با این استان‌ها شبکه همدان قابل دریافت می‌باشد که این خود یک فرصت بالقوه برای شبکه استانی می‌باشد.

 

اما جای بسی تأسف است که نه تنها برنامه‌های این شبکه برای همسایگان ما جذابیتی نداشته، بلکه در بین هم استانی‌های خودمان هم نتوانسته جذابیتی ایجاد کرده و اقبالی داشته باشد.

 

یکی از کارکردهای بسیار مفید شبکه استانی مطالبه حقوق حقه مردم استان می‌باشد، این نوع از برنامه دارای هزینه‌های مالی کمی می‌باشد، البته شاید مسؤلان شبکه استانی فکر می‌کنند ساخت و تولید این نوع از برنامه‌ها و مطالبه حقوق مردم دارای هزینه‌هایی برای خودشان باشد، برای مثال چرا نباید مسئولان قبلی و وقت در حوزه مسکن و نمایندگان ادوار مجلس همه مسؤلانی که در این امر دخیل هستند ، پاسخگوی عمل کرد بسیار ضعیف خود در این حوزه باشند و به اصطلاح بچالش کشیده شوند؟ یا حوزه اشتغال و ازدواج و نقطه ضعف و پاشنه آشیل این روزهای کل‌کشور یعنی فرزندآوری؟

 

آیا نباید دست به یک مردم سالاری دینی در حوزه مطالبات مردم زد و نمایندگانی از نخبگان استانی را دعوت و در برنامه‌های چالشی مسؤلان استانی را با بیان‌های مختلف با ایجاد آگاهی و امیدآفرینی دعوت به تلاش بیشتر نمود.

 

آیا شبکه استانی نباید بعد از حدوداً ۸ سال از شهادت سردار رشید و شاخص اسلام حاج حسین همدانی اقدام به ساخت و تولید سریال و یا حتی یک مستند تک قسمتی می‌کرد؟ معرفی دیگر فرماندهان و شهدا و رزمندگان و جانبازان رشید اسلام که در استان ما به وفور یافت می‌شود پیش‌کش!

 

آیا صرف یدک کشیدن نام پایتخت تاریخ تمدن ایران کافیست و یا لازم است این پایتخت تاریخ تمدن به نحوهای مختلف از سریال و مستند و غیره لازم است؟

 

شهروندی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: سالهاست بخاطر ضعیف بودن محتوای برنامه‌های شبکه استانی به شبکهرمراجعه نکرده‌ام.

 

وی ادامه داد: تلوزیون سال‌هاست برایم جذابیتی ندارد، بنابراین به سریال‌های خانگی روی آورده‌ام.
شهروند دیگری گفت: شبکه استانی به جایگاهی برای تکرار برنامه‌های ۲۰ سال پیش ما تبدیل شده است، ولی ای کاش مثل استان یزد یا حتی استان کرمانشاه در زمینه‌های مختلف ابتکار عمل داشتند.

 

شهروند دیگری نیز در این رابطه عنوان کرد: متاسفانه صدا و سیما فقط بودجه‌های کلانی را به جیب زده و یک سیاست خوب و منطقی برای پخش برنامه‌های خوب ندارد.

 

وی افزود: فکر نمی‌کنم الان این شبکه مخاطب خاصی داشته باشد، چرا که اگر داشت بالاخره به بقیه هم معرفی می‌شد!

 

انتهای خبر/

دیدگاه شما

آخرین اخبار