16. دى 1396 - 15:30   |   کد مطلب: 20251
یادداشتی یه مناسبت سالروز کشف حجاب در ایران:
رد پای کشف حجاب رضاخانی در شبکه های اجتماعی
هفتاد و دو سال پیش رضا خان برای تاراج حجاب زنان ایران اقدام کرد و شکست خورد اما امروزه تهاجم فرهنگی غرب از طریق شبکه های اجتماعی و جنگ نرم توانسته است فرهنگ زنان ایران را هدف گیری کرده و بدحجابی را جایگزین کشف حجای رضاخانی کند.

به گزارش شبنم همدان:
در آستانه سالروز کشف حجاب توسط رضا خان هستیم و جامعه ایران در فاصله سالهای 1314 تا 1396 فراز و فرودهای بسیاری را در زمینه های مختلف فرهنگی اجتماعی و اقتصادی تجربه کرده است. در این میان تحولات فرهنگی نسبت به دو شاخه دیگر در نوسانات گوناگون پیشی گرفته و جامعه ایران در سالهای اخیر بیش از پیش این تحولات را درک کرده است. 
حجاب در ایران پیشینه ای به قدمت فرهنگ ایرانی دارد و نقوش برجای مانده از اعصار پیشین حاکی از پوشش زنان ایرانی از زمان مادها است اما این فرهنگ کهن نیز دستخوش فراز و نشیبهای عصر جدید شده است. 
به 17 دی ماه سال 1314 باز میگردیم روزی که قانون کشف حجاب توسط رضاخان تصویب شد و ماموران رضاشاهی چادر از سر زنان محجب و محجوب ایرانی میکشیدند. در آن برهه از تاریخ زنان ایران زمین استوار ایستادند و در مقابل تهاجم نیروهای رضاشاهی ایستادگی کردند و تا سال 1320 که رضاخان کشور را ترک کرد عده ای خانه نشین شدند و عده ای با ترس و لرز ود کوچه و خیابان حاضر شدند. 
گرچه امروز خبری از تهاجم رضاشاهی به فرهنگ حجاب و عفاف کشورمان نیست اما حجاب در جامعه ایران از سوی دشمنان به نحوی خطرناکتر از زمان رضا شاه تهدید میشود. رضا شاه آشکارا چادر از سر زنان مسلمان میکشید اما تهاجم فرهنگی و جنگ نرم امروز نامحسوس حجاب و عفت زنان و دختران ما را نشانه گرفته است. 
در این میان برخی از بانوان هنرمند و سرشناس کشور که پیشگام در  بحث فرهنگ در جامعه هستند با تبعیت از فرهنگ بیگانه آب در آسیاب مهاجمان فرهنگی میریزند و جامعه را با سرعت بیشتری به سمت بی حجابی سوق میدهند. 
تهدید حجاب زنان کاری است  که رضاشاه 72 سال پیش آن را آغاز کرد اما چون شمشیر را از رو بسته بود در این کار موفق نشد ولی در دهه اخیر هر روز بیش از پیش  شاهد پیشروی تهاجم فرهنگی و  خدشه دار شدن مسئله حجاب در جامعه هستیم. 
گسترش شبکه های اجتماعی و شکستن مرز بایدها و نبایدها و ورود افراد به حریم خصوصی یکدیگر نقش کاتالیزور را در ترویج بدحجابی در جامعه داشته است. افرادی که در دهه های گذشته تنها از طریق فیلم ها و رسانه ها با بازیگران و هنرمندان مورد علاقه خود ارتباط داشتند و از روی شخصیتهای متبلور شده از آنان در صحنه سینما تلوزیون و هنر الگو برداری میکردند امروزه به مدد شبکه های اجتماعی وارد زندگی خصوصی آنها شده و به زیر و بم زندگی این افراد _ از عکس های شخصی تا اتفاقات مهم زندگی و رابطه عاطفی با حیوانات خانگی و ..._ واقف هستند و این مسئله موج غربزدگی و غربگرایی را در جامعه خروشان کرده است. 
امروزه با وجود تلاش نهادهای فرهنگی زنان برای بازگرداندن فرهنگ حجاب و عفاف شاهد فرو رفتن جامعه در منجلاب غربزدگی و بیگانگی نسلهای جدید با حجاب اسلامی و ایرانی کهن هستیم و خواب غفلت مسئولان بر این روند رو به رشد دامن میزند.
 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار