5. خرداد 1398 - 8:43   |   کد مطلب: 22880
یک درمانگر اعتیاد گفت:کاهش میانگین سن اعتیاد و افزایش گرایش جوانان و قشر دانشجو به سوء مصرف مواد از مسائل نگران کننده است.

به گزارش شبنم ها به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

کمال پرهون درمانگر اعتیاد در خصوص عوامل اعتیاد دانشجویان به مواد مخدر اظهار کرد: اعتیاد به عنوان یک بحران جدی اجتماعی، سازماندهی و نظم خانواده را به خطر انداخته و با مختل کردن عملکرد فرد باعث دگرگونی ساختاری در نظام اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اجتماع می‌شود.

پرهون بیان کرد: رشد زیاد  اعتیاد در کشور این مساله را به یک بحران اجتماعی تبدیل کرده است و آن چه که این بحران را جدی، خطر آفرین و تامل برانگیز کرده است، کاهش میانگین سن اعتیاد و افزایش گرایش نوجوانان، جوانان و قشر دانشجو به سوء مصرف مواد است.

این درمانگر اعتیاد اضافه کرد: دانشجویان به عنوان سرمایه‌های بزرگ فکری و نیروی انسانی بالقوه نقش بزرگ و انکار ناپذیری در موفقیت و رستگاری هر جامعه‌ای می‌توانند داشته باشند. از سوی دیگر این سرمایه‌های گران بها در معرض آسیب‌های جدی اجتماعی از جمله اعتیاد قرار دارند.

وی گفت: مواد مخدری از جمله حشیش، ترامادول و گل به دلیل باور‌های اشتباه در این که مصرف تفننی این مواد باعث اعتیاد نمی‌شود در بین دانشجویان شایع است، در واقع گرایش به سمت موادی است که سطح هوشیاری، قدرت یادگیری و پردازش اطلاعات را در آن‌ها افزایش و باعث افزایش تمرکز و بیداری در ایام امتحانات می‌شود.

پرهون با بیان اینکه سوء مصرف مواد مخدر باعث اختلال‌های روان شناختی می‌شود، افزود: اختلالاتی از جمله اضطراب، افسردگی، پرخاشگری با مصرف مواد مخدر ایجاد می‌شود و منجر به افت تحصیلی، کاهش تعاملات اجتماعی، انزوا، تنهایی و از بین رفتن فرصت‌های شغلی و کسب درامد در آینده خواهد شد.

این درمانگر اعتیاد بیان کرد: دوری از خانواده و حضور در جمع دوستان در خوابگاه نوعی حس کسب استقلال فردی اثبات توانایی‌های خود در افراد شکل می‌دهد که دارای جنبه‌های مثبت و منفی است.

وی افزود: در جنبه منفی می‌تواند با همراهی و آشنایی با افراد سود جو باعث خلق بحران و گرفتاری در دام اعتیاد شود همچنین نداشتن قدرت نه گفتن، اعتماد به نفس و عزت نفس پایین، درگیری در مسائل عاطفی، دشواری دروس تحصیلی، عدم تاب آوری در برابر مشکلات و چالش‌های موجود، نداشتن قدرت حل مساله و سبک حل مساله هیجان مدارا و اجتنابی، می‌تواند دانشجویان را به دنبال تسکین‌های موقت از جمله اعتیاد روانه و باعث اعتیاد آن‌ها می‌شود.

پرهون اظهار کرد: از جمله راهکار برای جلوگیری دانشجویان افزایش آگاهی دانشجویان در مورد آسیب‌های اعتیاد، کسب آگاهی لازم در مورد مواد مخدر و آسیب‌های جدی آن ها، افزایش فعالیت‌های ورزشی و اجتماعی- فرهنگی در دانشگاه ها است.

این درمانگر اعتیاد اضافه کرد: از دیگر راهکار‌های جلوگیری دانشجویان به سمت مصرف مواد، آموزش رفتار‌های پیشگیرانه در سطح خوابگاه ها، آموزش پاسخ‌های مقابله‌ای موثر به کارگیری روش‌های آموزشی موثر برای افزایش آگاهی و بهبود نگرش، آموزش مهارت‌های زندگی و حل مسئله عدم تاب آوری در برابر مشکلات و موانع موجود است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار