29. فروردين 1397 - 11:57   |   کد مطلب: 21582
محمودعلی پور : در بین نام‌های انتخاب‌شده در هر دو گروه 5 نام دارای بیشترین فراوانی هستند که در بین دختران به ترتیب "فاطمه"، "زهرا"، "حلما"، "زینب" و "نازنین زهرا" و در بین پسران به ترتیب "امیرعلی"، "امیرحسین"، "حسین"، "امیرعباس" و "ابوالفضل" بیشترین فراوانی نام را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش شبنم همدان به نقل از تسنیم از همدان : نام نخستین مشخصه هر فرد بوده و افراد یک جامعه به وسیله واژه‌ای که به عنوان نام بر آن‌ها گذاشته می‌شود از یکدیگر متمایز می‌شوند.

اهمیت نام تا اندازه‌ای است که نه‌تنها وسیله معرفی هویت فرد بلکه تا اندازه زیادی معرف شخصیت فرد و اصالت و فرهنگ خانوادگی یک فرد به شمار رفته به‌طوری‌که خانواده‌های دارای گرایش‌های مذهبی قوی‌تر معمولاً سعی می‌کنند تا نام ائمه(ع)، انبیا(ص) یا نام‌های برگرفته از واژه‌های نورانی کلام وحی را برای فرزندانشان برگزینند.

از طرف دیگر برخی افراد وابسته به قومیت‌های مختلف مانند اقوام کرد یا ترک برای معرفی هویت و اصالت قومی خود تمایل دارند تا نام‌هایی به گویش بومی خود را برای فرزندانشان انتخاب کنند تا هویت قومی آن‌ها در طول تاریخ حفظ شود.

بنابراین نام به نوعی معرفی فرهنگ، قومیت، اصالت و شخصیت خانوادگی یک فرد است و بر اساس روایات اسلامی، نوع نام انتخابی بر روح و روان فرد و شخصیت او تأثیر مهمی دارد به‌طوری‌که پیشوایان دینی بر انتخاب نام نیکو برای فرزندان تأکید بسیار فرموده‌اند.

رسول خدا(ص) آن را از حقوق فرزند بر گردن پدر می‌داند و می‌فرمایند: «بهترین نام‌ها، نامی است که در آن نشان عبودیت خداوند باشد؛ مانند عبدالله» و در جای دیگر می‌فرمایند: «نام نیکو بر خود نهید، زیرا در قیامت به این نام‌ها خوانده می‌شوید فلانی پسر فلانی برخیز به سوی نور خود برو و فلانی پسر فلانی برخیز که نوری نداری».

آن حضرت با تأکید بر انتخاب نام انبیا(ص) برای فرزندان به ویژه امت اسلام فرموده‌اند: «هر کس چهار پسر داشته باشد و نام یکی از آن‌ها را به نام من، "محمّد" نام‌گذاری نکند، به من جفا کرده است. اگر نام فرزندتان را محمّد گذاشتید او را گرامی بدارید و به او احترام کنید».

امام محمّد باقر(ع) نیز در اهمیت این موضوع می‌فرمایند: «وقتی شیطان می‌شنود کسی را به اسم محمّد یا علی صدا می‌زنند، مانند قلع ذوب می‌شود و در جای دیگری می‌فرمایند: «بهترین نام‌ها، نام‌های پیامبران است».

از طرف دیگر روانشناسان و کارشناسان علوم رفتاری نیز بر تأثیر نام بر ویژگی‌های روانی و شخصیت یک فرد معترف‌اند و معتقدند که نام نیکو بر شکل‌گیری شخصیت فردی و اجتماعی انسان تأثیر بسزایی دارد.

نام خوب افزایش اعتماد به نفس را به دنبال دارد

شهریار عبدالملکی، مشاور امور خانواده و مدرس دانشگاه دراین‌باره می‌گوید: نام عامل هویت بخشی به انسان بوده و هر اندازه پرمعناتر و دارای عقبه مهم‌تری باشد به این معنی که افراد بزرگ‌تری از آن استفاده کرده باشند، تأثیر بیشتری بر شخصیت فرد می‌گذارد زیرا موجب می‌شود که فرد تلاش کند تا از نظر هویت فرهنگی و شخصیتی، خود را با خصوصیات فردی که نامش از او برگرفته همانند کند.

وی در گفت‌وگو با "تسنیم" می‌افزاید: نام خوب هم تقویت‌کننده‌ای برای شکل‌گیری رفتارهای مثبت در رابطه با معنای آن نام و هم مانع بزرگی برای بروز رفتارهایی است که ممکن است آن نام را خدشه‌دار کند.

عبدالملکی بیان می‌کند: نام خوب به ‌شدت در شکل‌گیری رفتارهای اجتماعی و جایگاه اجتماعی که فرد کسب می‌کند به ویژه در دوره رشد مؤثر است زیرا بیشترین ارتباط کلامی بین نوجوانان با خطاب کردن اسم انجام می‌شود و هر اندازه یک نام با معناتر باشد، فرد صاحب آن از احترام بیشتری برخوردار می‌شود.

این مدرس دانشگاه تصریح می‌کند: هرچه نام فرد بهتر باشد، دیگران کمتر به خود اجازه می‌دهند که شخصیت او را زیر سئوال برده یا القاب و نسبت‌های ناروا به او دهند، به همین دلیل نام، کارکردهای متفاوت اخلاقی، اجتماعی، تربیتی و حتی فرهنگی و پرورشی برای فرد به همراه دارد.

عبدالملکی مطرح می‌کند: برخی نام‌ها هستند که به دلیل مجاورت با خصوصیت زیبایی که فرد دارد در ذهن باقی می‌ماند و درواقع نام به نوعی موجب تداعی افراد در ذهن شده و همین مسئله موجب می‌شود به مرور زمان، نسبت به آن فرد ارتباطات زیباتر و روابط اجتماعی غنی‌تر شکل گیرد.

وی می‌افزاید: نام خوب موجب افزایش اعتماد به ‌نفس و ایجاد حس عزت‌نفس در فرد شده و فرد با نامی که خطاب می‌شود، احساس خود ارزشمندی می‌کند و خودپنداره بهتری در ذهنش تشکیل می‌شود.

عبدالمکی می‌گوید: ایجاد احساس خود ارزشمندی و تشکیل خودپنداره بهتر موجب می‌شود که فرد، گام‌های بهتری برای پیشرفت و تعالی خود بردارد.

وی تصریح می‌کند: ائمه بزرگوار ما تأکید بسیار بر انتخاب نام نیکو برای فرزندان دارند و از مهم‌ترین وظایف پدر نسبت به فرزند را انتخاب نام نیکو و تربیت خوب می‌دانند.

این مشاور امور خانواده می‌گوید: روانشناسان نیز معتقدند نام فرد هویت‌ساز بوده و بخشی از شخصیت او را شکل می‌دهد به‌طوری‌که می‌تواند مایه مباهات او شده یا احساس ناخوشایندی را در او ایجاد کند.

عبدالملکی می‌افزاید: از همین رو معتقدیم باید از نام‌هایی برای فرزندان خود استفاده کرد که پیش از این، بزرگان دین، دانش و فقه از آن استفاده کرده‌اند تا موجب تقویت شخصیت و هویت فرد شود.

"فاطمه" و "امیرعلی" در صدر نام‌های انتخابی برای نوزادان در همدان

همدان استانی دارای پیشینه تاریخی، فرهنگی و دینی است که وجود آثار تاریخی مربوط به دوره اسلام چون مساجد کهن و زیبا و بقاع متبرکه فراوان، گویای اصالت دینی مردمان این خطه از ایران است.

از طرف دیگر انتخاب نام‌های ائمه(ع) بر فرزندان، گواه دیگری از اعتقادات دینی مردمان این خطه و عشق و ارادت آن‌ها به خاندان عصمت و طهارت به شمار می‌رود.

مدیرکل ثبت‌احوال استان همدان نیز با اشاره به نوع نام‌های انتخاب‌شده برای فرزندان در سال 96 می‌گوید: بر اساس آمار، سال گذشته 31 هزار و 193 نوزاد در استان متولدشده که از این تعداد 16 هزار و 64 مورد پسر و بقیه دختر بوده‌اند.

محمودعلی پور در گفت‌وگو با تسنیم" می‌افزاید: در بین نام‌های انتخاب‌شده در هر دو گروه 5 نام دارای بیشترین فراوانی هستند که در بین دختران به ترتیب "فاطمه"، "زهرا"، "حلما"، "زینب" و "نازنین زهرا" و در بین پسران به ترتیب "امیرعلی"، "امیرحسین"، "حسین"، "امیرعباس" و "ابوالفضل" بیشترین فراوانی نام را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به فراوانی این نام‌ها بیان می‌کند: 914 نوزاد دختر به نام مبارک فاطمه، 644 نفر به نام نورانی زهرا، 392 نفر به نام حلما، 381 نوزاد به نام زینب و 320 دختر به نام نازنین زهرا نام‌گذاری شده‌اند.

علی پور می‌گوید: در گروه پسران نیز 690 نوزاد به نام امیرعلی، 522 نفر به نام امیرحسین، 482 نوزاد به نام حسین، 468 پسر به نام امیرعباس و 459 نفر به نام ابوالفضل نام‌گذاری شده‌اند.

به گزارش تسنیم، گسترش فرهنگ غربی و برخی مکتب‌های نوظهور و تعصبات بی‌دلیل موجب شده تا امروزه برخی افراد به جای انتخاب نام‌های مذهبی به زبان عربی یا پارسی یا نام‌های ایرانی با معانی خوب، نام‌هایی را برای فرزندانشان برگزینند که معنای درستی ندارد.

برخی نیز که اصرار فراوان بر تک بودن نام فرزند خود دارند ساعت‌ها و روزها برای مطالعه کتاب‌های تاریخی و انتخاب نامی منحصربه‌فرد از بین نام پادشاهان یا ملکه‌های ایرانی یا حتی نام الهه‌های دینی پیش از اسلام وقت می‌گذارند، غافل از اینکه انتخاب نام‌های مغایر با آیین یکتاپرستی برای فرزند نه‌تنها از نظر شرعی صحیح نیست، بلکه گاه تلفظ این نام‌ها برای دیگران مشکل است و چند بار باید تکرار شود تا بتوان به طور صحیح آن را تلفظ کرد.

اهمیت انتخاب نام نیکو برای فرزندان تا اندازه‌ای است که بر اساس حدیثی نورانی از وجود مبارک امام محمّد باقر(ع)، حتی بچه‌های سقط شده نیز باید نام‌گذاری شوند زیرا در روز قیامت که مردم را به اسم می‌خوانند، بچه‌های سقط شده به پدرانشان اعتراض می‌کنند که چرا برای ما اسم نگذاشتید؟ و همان‌طور که در ابتدا گفته شد در قیامت هر فرد به نامش خوانده می‌شود و ندا می‌آید که فلانی پسر فلانی برخیز به سوی نور خود برو و فلانی پسر فلانی برخیز که نوری نداری».

یعنی افرادی که دارای نام‌های ائمه و انبیا و شخصیت‌های بزرگ دینی هستند به قرار گرفتن در کنار این افراد و اولیاء خوانده‌شده و از امتیاز ویژه‌ای برخوردار می‌شوند، پس انتخاب نام شایسته و مناسب از حقوق اصلی فرزند بر گردن پدر به شمار می‌رود.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار