26. فروردين 1397 - 12:17   |   کد مطلب: 21543
بیشتر مبتلایان به سرطان در کنار شیمی و پرتو درمانی مجبور به انجام جراحی برای خارج کردن تومور هستند که این کار می‌تواند خود منجر به گسترش سرطان شود.

به گزارش شبنم همدان به نقل از باشگاه خبرنگاران : کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند جراحی حذف تومور سرطانی از سینه بانوان مبتلا به این نوع سرطان که به جراحی ماستکتوموی مشهور است می‌تواند سبب گستردگی تومور و شدت یافتن علامت‌های سرطان شود.
 
محققان دانشگاه MIT با پژوهش برروی موش‌های آزمایشگاهی دریافتند در برخی موارد جراحی و خارج کردن تومور سرطانی از سینه سبب گسترش سلول‌های سرطانی در سایر مناطق بدن می‌شود.

آمار‌ها نشان می‌دهند از هر چهار زن که جراحی لامپکتومی یا ماستکتونی را انجام داده اند یک زن دچار عود مجدد سرطان شده است.

دانشمندان برای برطرف کردن این مشکل تجویز دارو‌های ضد التهابی مانند آسپرین زیر نظر مستقیم پزشک و با تجویز او را برای جلوگیری از گسترش سلول‌های سرطانی موثر دانسته اند.

کارشناسان در پژوهش‌های خود دریافتند بیش از ۴۰ هزار زن که هر سال تنها در کشور انگلستان به سرطان سینه مبتلا می‌شوند در همان سال اول جان خود را از دست می‌دهند و علت آن نه تومور سرطانی بلکه گسترش سرطان به سایر مناطق بدن یا همان متاستاز است.

محققان التهاب سیستم ایمنی بدن را در عود مجدد سرطان موثر می‌دانند که مصرف دارو‌های ضد التهابی می‌تواند این فرآیند را متوقف و مانع از بازگشت تومور‌های سرطانی شود.

دانشمندان آمریکایی اعلام کرده اند ابتلا به سرطان سینه در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است و پیش بینی می‌کنند در سال ۲۰۱۸ بیش از ۳۳۰ هزار مورد جدید مبتلا به این بیماری در کشورشان شناسایی شود؛ همچنین انتظار می‌رود هزینه درمان سرطان سینه در آمریکا تا سال ۲۰۲۰ به ۲۰.۵ میلیون دلار برسد.

از جمله راه‌های درمانی این سرطان مرگ بار، جراحی خارج کردن تومور مشهور به لامپکتوپی یا خارج کردن کل بافت سینه به نام ماستکتومی است.

بسیاری از پزشکان با وجود اطلاع از اثربخشی دارو‌های ضد التهابی پس از جراحی سینه به دلیل احتمال بروز خونریزی از تجویز آن خودداری می‌کنند، اما دانشمندان اعتقاد دارند، خونریزی تنها بخشی از عارضه‌های جانبی استفاده از این داروهاست که در برابر اثر ضد التهابی و از بین برندگی سلول‌های سرطانی قابل کنترل است.

محققان امیدوار هستند در مراحل بعدی دارو‌های ضد التهابی تهیه کنند که با اثرگذاری بر سیستم ایمنی بدن، این مکانیسم دفاعی طبیعی در بدن را تقویت و از آن برای نابود کردن سلول‌های سرطانی استفاده کنند.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار