19. بهمن 1396 - 12:42   |   کد مطلب: 20737
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان:
"طرح مهرانه"، گامی به سوی بهبود شرایط تحصیل کودکان کار همدان
بازماندن از تحصیل کودکان کار، اولین لطمه به آن هاست که سازمان بهزیستی با اجرای طرح مهرانه وارد این عرصه شده است. با اجرای این طرح در همدان به 45 کودک کار به صورت نقدی از 160 تا 250 هزار تومان کمک گردید.
طرح مهرانه,کودکان کار,ساماندهی,بهزیستی همدان,تحصیل کودکان کار,shabnamha.ir,شبنم همدانafkl ih,شبنم ها;

"طرح مهرانه"، گامی به سوی بهبود شرایط تحصیل کودکان کار همدان

کودکان کار کودکان کار کودکان کار کودکان کار کودکان کار کودکان کار کودکان کار کودکان کار کودکان کار کودکان کار کودکان کار کودکان کار طرح مهرانه طرح مهرانه طرح مهرانه طرح مهرانه طرح مهرانه طرح مهرانه طرح مهرانه تحصیل کودکان کار تحصیل کودکان کار تحصیل کودکان کار تحصیل کودکان کار تحصیل کودکان کار تحصیل کودکان کار

 

به گزارش شبنم همدان به نقل از نافع : پدیده کودکان کار، معضلی اجتماعی که سالهاست گریبانگیر کلانشهرهای ایران شده است. استان همدان هم از بروز  این پدیده و پیامدهای آن مصون نمانده است و در پیاده راه بوعلی که قدم بزنی، کودکانی با دعا و آدامس و کودکانی در حال دست فروشی را به وفور خواهید دید.

اما به راستی با توجه به پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی حضور کودکان کار برای یک شهر باید چه قدم هایی برداشت؟ نگاه مسئولانه به این قضیه می تواند گامی برای ساماندهی به این کودکان باشد و بی توجهی و غفلت نسبت به این مسئله نیز معضلات و آسیب های اجتماعی دیگری را به دنبال خواهد داشت که برای جبران آن ها در سطح شهر، هزینه های بیشتری متحمل خواهیم شد.

کودکان کار با توجه به شرایط خاصی که دارا هستند، از لحاظ سنی، خانوادگی و حمایتی در معرض انحرافات اجتماعی و آسیب های خاص هستند که در صورت عدم مداخله در این وضع، ضرر آن را تمامی افراد جامعه متحمل خواهند شد.

 

این کودکان با ورود به فعالیت های مجرمانه (سرقت، جابه جا کردن موادمخدر و... ) و فعالیت های نابهنجار (تکدی گری، دستفروشی و...) چهره شهر را نازیبا، نا امن و سرشار از آسیب می سازند. این کودکان خود قربانیان شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خانواده هایشان هستند که نیاز به حمایت های اساسی در این راه است.

 

در حال حاضر، کار کودک به اشکال گوناگونی بروز کرده است؛ علاوه بر کار کودکان در منازل، کارگاه ها و مزارع شاهد کارهای خیابانی آن ها نیز هستیم که متاسفانه بیش از گذشته بر تعداد این کودکان در خیابان هاییم؛ بدین سان در تعریف و تقسیم بندی کودک کار از کودک خیابانی مجزا می شود.

 

چنان که از تحقیقات اجتماعی در این حوزه بر می آید، کودکان کار عموماً به سبب عدم حمایت مالی والدین که میتواند متاثر از مهاجرت دسته جمعی خانواده به شهر، فوت پدر، اعتیاد والدین و افزایش هزینه های مالی خانواده وارد این عرصه می شوند. بدین ترتیب آفت اصلی در این زمینه فقر است و این آفت، بلای جان تمامی مردمان جامعه می گردد چرا که چنان که بیان شد، آسیب های آن فراگیرست و همگان از آن متضرر خواهند بود.

 

*طرح مهرانه، گامی به سوی بهبود شرایط تحصیل کودکان کار

بازماندن از تحصیل کودکان کار، اولین لطمه به آن هاست که سازمان بهزیستی با اجرای طرح مهرانه وارد این عرصه شده است؛ بدین منظور گفت و گویی با معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان صورت گرفت.

 

جمشید شیران در گفت و گو با خبر نافع ضمن ابراز رضایتمندی از این طرح، هدف آن را تداوم تحصیل کودکان کار و بازگشت به تحصیل کودکان کار ترک تحصیل کرده در بازه سنی 6 تا 18 سال عنوان کرد.

 

وی در رابطه با معرفی این طرح گفت: در جهت اجرای طرح مهرانه در استان همدان، زمینه یابی ها و بررسی ها در مرکز آموزشی کودک و خانواده همدان انجام گرفت و از ابتدای امسال شناسایی و ارائه خدمات شروع شده است.

 

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان در ادامه افزود: با اجرای این طرح در همدان به 45 کودک کار به صورت نقدی از 160 تا 250 هزار تومان کمک گردید که این میزان بسته به مقطع تحصیلی کودکان متغیر بود و به 88 کودک کار پوشاک، لوازم التحریر، وسایل بهداشتی و... داده شد.

 

وی در رابطه با شناسایی این کودکان تصریح کرد: شناسایی توسط تیم مددکاری و روانشناسی ما طی چند ماه صورت می گیرد و در کارگروه ساماندهی کودکان کار در استانداری برای 12 دستگاه تکلیف مشخص می گردد و هر دستگاه به نوعی خدمات رسانی در این راه دارد.

 

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان در پایان با تاکید بر مباحث فرهنگی تاکید کرد: بیشتر مباحث بر پایه ی فرهنگ است بدین منظور صدا و سیما و رسانه ها بایستی در این زمینه ورود پیدا کند تا بتوان ساماندهی را به نحوه بهتری پیش برد.

انتهای پیام/ص

کودکان کار کودکان کار کودکان کار کودکان کار کودکان کار کودکان کار کودکان کار کودکان کار کودکان کار کودکان کار کودکان کار کودکان کار طرح مهرانه طرح مهرانه طرح مهرانه طرح مهرانه طرح مهرانه طرح مهرانه طرح مهرانه تحصیل کودکان کار تحصیل کودکان کار تحصیل کودکان کار تحصیل کودکان کار تحصیل کودکان کار تحصیل کودکان کار

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار