10. آبان 1396 - 16:32   |   کد مطلب: 19267
تمام قسمت های بدن باید به اجبار اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز خود را از خون در یافت کنند و با کم خونی و کاهش تعداد هموگلوبین، این فرآیند دچار اختلال می شود که مهم ترین نشانه کم خونی ضعف و بی حالی است.
کم خونی,ضعف و بی حالی,فقر آهن,علل کم خونی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

ضعف و بی حالی؛ سردسته علائم کم خونی

کم خونی کم خونی کم خونی کم خونی کم خونی کم خونی کم خونی کم خونی کم خونی کم خونی کم خونی کم خونی ضعف و بی حالی ضعف و بی حالی ضعف و بی حالی ضعف و بی حالی ضعف و بی حالی ضعف و بی حالی ضعف و بی حالی ضعف و بی حالی فقر آهن فقر آهن فقر آهن فقر آهن فقر آهن فقر آهن

 

به گزارش شبنم همدان به نقل از آرمان زنان : کم خونی یک تعریف آزمایشگاهی است که اگر تعداد هموگلوبین ها در آزمایش( CBC) در خانم ها کمتر از ۱۲ و در مردان کمتر از ۱۴ باشد فرد دچار آن شده است اما با این وجود مهم ترین عاملی که در کم خونی باید به آن توجه داشت، بروز نشانه های کم خونی در فرد است.

فریبرز مکاریان، متخصص داخلی و فوق تخصص خون و آنکولوژی در گفتگو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه علائم کم خونی مجموعه ای از علائم اختصاصی هستند، گفت: هرکسی علائم کم خونی را داشته باشد کم خون نیست و ممکن است شخصی مبتلا به کم خونی باشد اما این علائم را نداشته باشد؛ در واقع با این علائم باید شک کرد و احتمال کم خونی را داد و افراد به پزشک مراجعه کنند.

وی افزود: اصلی ترین علامت کم خونی، ضعف و بی حالی است و یک علامت فوق العاده شایع بین خانم ها و اقایان است اما شایع ترین علت ضعف و بی حالی کم خونی نیست و مسائلی از قبیل مسائل روحی، عصبی، بد خوابی، ورزش نکردن، تفریح نداشتن و … می تواند ضعف و بی حالی را در فرد ایجاد کند.

فوق تخصص خون و آنکولوژی خاطر نشان کرد: تقریبا تمام قسمت های بدن به اجبار باید اکسیژن گیری کنند و مواد مغذی مورد نیاز خود را از خون بگیرند؛ حال اگر هموگلوبین بدن کم باشد این اکسیژن رسانی به قسمت های مختلف به تناسب کاهش پیدا می کند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کدام از این علائم اختصاصی نیست، بیان کرد: کاهش هموگلوبین و اکسیژن رسانی عواقبی مانند اضطراب و دلهره، بد خوابی، خواب های بد شبانه، احساس تپش قلب درقفسه سینه، نفس کم آوردن، احساس وز وز در گوش، اختلال در بینایی، احساس ضعف در پاها و… را به دنبال دارد.

مکاریان ادامه داد: همچنین کم خونی می تواند اضطراب پذیری و استرس را در فرد بالا ببرد و اگر به طور معمول دچار استرس می شوید، احتمال کم خونی در شما زیاد است.

وی درباره ارتباط عادت ماهیانه دختران با کم خونی گفت: اولین عادت ماهیانه دخترها، ارتباط مستقیمی با تغذیه و ورزش کردن دارد و اگر عادت ماهیانه با حجم زیاد باشد باید با آزمایش بررسی شود ولی بهتر است که به صورت خودسرانه آهن مصرف نشود چرا که گاهی با مصرف بیش از حد قرص آهن مشکلات کبدی و قلبی ایجاد می شود.

این متخصص داخلی و فوق تخصص خون و آنکولوژی با اشاره به انواع کم خونی، ادامه داد: انواع کم خونی شامل کم خونی فقر آهن و کم خونی غیر فقر آهن می شود، کم خونی غیر فقر آهن به تالاسمی های مینور گفته می شود و گلبول های قرمز آنها زودتر از بین می روند و سلول های بنیادی آنها نمی تواند خون سازی کند.

وی یا دآور شد: فقر آهن یک علامت و تشخیص نیست زیرا ممکن است فردی سرطان روده بزرگ و خونریزی داشته باشد و دچار فقر اهن شود و اگر آهن مصرف کند کم خونی آن اصلاح شود ولی در این شرایط اجازه داده ایم سرطان به رشد خود ادامه دهد.

انتهای پیام/ص

کم خونی کم خونی کم خونی کم خونی کم خونی کم خونی کم خونی کم خونی کم خونی کم خونی کم خونی کم خونی ضعف و بی حالی ضعف و بی حالی ضعف و بی حالی ضعف و بی حالی ضعف و بی حالی ضعف و بی حالی ضعف و بی حالی ضعف و بی حالی فقر آهن فقر آهن فقر آهن فقر آهن فقر آهن فقر آهن

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار