25. مهر 1396 - 21:33   |   کد مطلب: 19055
یک دکتر روانشناس و مشاور خانواده اظهار داشت: بالاترین آمار طلاق مربوط به 2 الی 5 سال اول زندگی زناشویی است و اگر زوجین با کسب مهارتهای ارتباطی و کمک از مشاوره های پیش و پس از ازدواج بتوانند این سالها را سپری کنند زندگی آنها به ثبات نسبی خواهد رسید.

به گزارش شبنم همدان:

حضرت آیت الله خامنه ای (ظله تعالی) می فرمایند: «اگر مرد و زن که یکی قدرت و استحکام یا خشونت جنسی اش بیشتر از دیگری است ;یعنی قدش بلند تر ,استخوان هایش درشت تر و صدایش کلفت تر و زورش بیشتر است و آن دیگری فرضا زورش کمتر و ماهیچه هایش کم توان تر است در یک محیط بی قانون ,که حاکمیت عقل و خرد و  منطق در آن ضعیف است زندگی کنند وضعشان معلوم است .قویتر ضعیف تر را مورد ستم قرار خواهد داد، استثمار و اذیت خواهد کرد و به خدمت خود خواهد گرفت و این یک امر قهری است اگر عقل و قانون نباشد چنین خواهد شد.»

در ارتباط با عوامل ثبات و استحکام زندگی مشترک گفتگویی با محمد ترکمان متخصص و روانشناس کودک و خانواده در کلینیک سپیدار انجام دادیم .

 

آمار طلاق رو به افزایش است

دکتر محمد ترکمان اظهار داشت : آنگونه که  آمارها به ما نشان می دهند ما شاهد افزایش آمار طلاق در جامعه هستیم. در سال 1382نسبت ازدواج به طلاق 10 به یک بود و در کمتر از یک دهه این آمار در سال 1392 به نسبت 5به 1 کاهش یافت .مطالعات به ما نشان میدهند مشاوره های پیش از ازدواج و همچنین مشاوره های پس از ازدواج  می تواند آمار طلاق را در جامعه کاهش دهد .

 

ترکمان اشاره داشت :امروزه اکثر زوجین  اولین دلیل  طلاق را مشکل ارتباطی ,  عدم تفاهم و نداشتن درک متقابل از یکدیگر عنوان  می کنند.

 

 دو سال اول زندگی ؛ سالهای بحرانی

این روانشناس در خصوص تفاهم زوجین گفت: زوجین  با یادگیری یکسری از مهارت های  ارتباطی می توانند یکدیگر را بفهمند . تفاهم به معنای فهم نزدیک به هم و توافق به معنای تلاش برای رسیدن به فهم نزدیک به هم است .متاسفانه زوجین در سالهای ابتدایی زندگی زناشویی بسیار کم به تفاهم می رسند, به دلایل  مشکلات ارتباطی اختلافات  بسیاری با یکدیگر دارند .آمار داخلی به ما نشان می دهد بالاترین آمار طلاق مربوط  به 2الی 5سال اول زندگی زناشویی می باشد .دو چالش عمده در سالهای اولیه  زندگی زوجین  وجود دارد که مساله را بسیار دشوار می نماید.  1.ایجاد اعتماد و ثبات 2.تعادل بین نیاز به وابستگی و نیاز به استقلال .

 

زوجهای جوان با سه نفر در ارتباط هستند

دکتر ترکمان ابراز داشت: متاسفانه ما شاهد هستیم که زوجین پس از ازدواج تاکید بر من بودن دارند. در حالی که زوجین هنگامی که با یکدیگر ازدواج می کنند با سه نفر در ارتباط هستند خانم ، آقا و رابطه بین آن دو نفر. زوجین  همیشه باید صلاح رابطه را در نظر بگیرند  نه صلاح شخص را.

وی افزود: اکثر اوقات در مشاوره ها به مراجعین توصیه می کنم که  اگر مردد بین انجام دو تکلیف هستند همان تکلیفی را انجام بدهند که به صلاح رابطه است .متاسفانه اختلاف از آنجایی ناشی  می شود که زوجین نفرسوم رابطه (رابطه بین دو نفر) را در نظر نمی گیرند و تنها به صلاح خودشان می اندیشند .خیر و نفع شخصی در ازدواج  اهمیت چندانی ندارد. نفع رابطه در ازدواج بسیار مهم است. عدم ثبات و عدم صداقت از عناصر مهم در رشد عدم اعتماد در زندگی زناشویی است .

ترکمان چالش های مهم سال اول زندگی را  ایجاد ارتباط , اعتماد , ثبات و نیاز به وابستگی ,نیاز به استقلال  دانست .

 

عوامل ایجاد ثبات در خانواده

این مشاور خانواده عوامل ایجاد  ثبات و اعتماد را به شرح ذیل عنوان کرد :

1.صمیمیت; زوجین چه میزان ازوقت خود را به طرف مقابل اختصاص می دهند .زوجین تا چه اندازه به نیازهای یکدیگر توجه می کنند و تا چه میزان روزهای خوب یکدیگر را به یاد دارند .

2.احساس منحصر به فرد بودن ; هر یک از زوجین تا چه اندازه فضایی ایجاد می کند که طرف مقابل احساس خاص بودن و منحصر به فرد بودن نماید ، یعنی احساس کند تنها عزیز فرد مقابل است .اکثر خانم ها احساس می کنند نفر اول زندگی همسرانشان نیستند. این  بدان معنا نیست که پس از ازدواج دیگران را نادیده بگیرند بلکه باید دو طرف (زوجین ) دقت داشته باشند که نفر اول زندگی آنها پس از ازدواج همسرشان است ,خانواده پدری در مرحله دوم قرار می گیرد .

3.افزایش درک و فهم همسران از یکدیگر; لازمه برقراری این مهارت افزایش مهارت های ارتباطی بین زوجین است. زوجین باید احساس فهمیدن و فهمانده شدن داشته باشند .اگر زوجین پس از ازدواج مهارت های ارتباطی را فرا بگیرند بسیار سریع تر به نتیجه می رسند.

ترکمان افزود :عدم داشتن مهارت های ارتباطی یعنی اینکه نمی دانند چگونه باید ابراز احساسات نمایند, چگونه از دیالوگ مثبت برای انتقال نیازهایشان استفاده نمایند چگونه مهارت گفت و شنود داشته باشند .مهارت های ارتباطی در زندگی زناشویی همانند خاک مناسبی است که بذر رابطه و نیازها در ان رشد می کند.تا زمانی که مهارت های ارتباط زناشویی صحیح نباشد هیچ یک از مشکلات و مسائل زناشویی حل نخواهد شد.

 

ایجاد تعادل بین نیاز به وابستگی و نیاز به استقلال

روانشناس کودک و خانواده در خصوص پیشگیری از دخالت خانواده در زندگی زوجین اظهار داشت :یکی از چالش های مهم در سالهای اول زندگی زوجین نیاز به وابستگی ونیاز به استقلال است. در فرایند زناشویی بسیاری از زوجین نیاموخته اند بین نیاز به وابستگی و نیاز به استقلال تعادل ایجاد نمایند .در خصوص فرایند نزدیک شدن و دور شدن سه دوره مهم وجود دارد

 1.بسط(دوره پیش از ازدواج );همسران بسیاری از انتظارات ,امید ها,نقاط کور همسر و خانواده اش را بیان می کنند. در این دوره زوجین انبساط خاطر و امید دارند در این دوره تفاوت ها باعث احساس لذت در زوجین می شود و برای رسیدن به هدف مشترک تلاش می کنند. 2. قبض( دو یا سه ماه پس از ازدواج );همان گونه که زندگی مشترک به پیش می رود تفاوت خانواده ها و زوجین بیشتر به چشم می خورد و آشکار می شود کم کم دامنه های وسیعتری را در بر می گیرد و بحث و جدل بین زوجین در خصوص مسائل گوناگون به وجود می آید زوجین احساس می کنند در ازدواج فریب خورده اند در این دوره از زمان هیجانات اولیه فروکش می کند و زوجین در لاک دفاعی فرو می روند .

3. عزم (2 الی 3سال پس از ازدواج );همسران در این دوره در دیدن تفاوت ها توانمند تر می شوند بدون انکه با یکدیگر به مقابله بپردازند این توانایی را به دست می اورند که از حالت های هیجانی فاصله بگیرند. و با مذاکره و مصالحه به سازش برسند .

 

دخالت خانواده ها دومین عامل طلاق

ترکمان اذعان داشت :دخالت های خانواده ها در فرهنگ ما بسیار زیاد است زیرا زوجین هنوز فرا نگرفته اند چگونه بین باید بین  نیاز به استقلال و نیاز به وابستگی تعادل لازم را ایجاد نمایند .در کشور ما دخالت خانواده ها عامل دوم و یا سوم طلاق می باشد .

ترکمان در خصوص راهکارهای مقابله با دخالت دیگران به صورت محترمانه ;تصریح  کرد :باید در نظر داشته باشیم هر یک از زوجین باید با حقوق و وظایف خود در مقابل همسر و خانواده آشنا باشد. زوجین باید نه گفتن را بیاموزند و در برابر دخالت های دیگران آرامش خود را حفظ کنند. چون واکنش های هیجانی باعث افزایش واکنش مقابله جویانه اطرافیان  می شود.

وی افزود: زوجین باید مسائلی را که مرتبط با خانواده ها می باشد با آنها در میان بگذارند زیرا این راهکار باعث ایجاد اعتماد بین زوجین و خانواده ها می شود. زوجین باید سعی کنند به شکل منطقی به  دلایل مخالفت دیگران گوش دهند و با آن بخشی از مخالفت آنان که منطقی است موافقت نمایند. بسیار مهم است که زوجین خانواده ها را در موضع لجاجت قرار ندهند. زوجین مراقب باشند که جلب رضایت خانواده ها آنان  را از درک تعارضها و تفاوت های یکدیگر  باز ندارد.

 

راهکارهای عملی کاهش دخالت خانواده ها

دکتر ای روانشناسی راهکار های عملی کاهش دخالت دیگران را به شرح زیر عنوان کرد:

1.کاهش زمینه های دخالت; زوجینی که وابستگی مالی به والدین دارند طبیعتا زمینه های دخالت را افزایش می دهند .

2.زوجین در خصوص مسائل شخصی خود گفتگویی با خانواده ها انجام ندهند .

3.هنگام گفتگو با والدین زمانی که آنها مشغول سخن گفتن هستند سخنی به میان نیاورند .

4.میزان ارتباط با خانواده ها را افزایش دهند اما ساعاتی را  که به دیدار آنها اختصاص می دهند  کاهش  دهند.

 

انتهای پیام/ 

دیدگاه شما

آخرین اخبار