22. مرداد 1396 - 15:29   |   کد مطلب: 18093
گفتگو با مدیر و مؤسس انجمن ادبی رهاورد:
انجمن رهاورد؛ دانشگاهی کوچک با اهدافی بزرگ
رهاورد انجمنی متشکل از اساتید، دانشگاهیان و فرهیختگان است که به دور از دغدغه های دانشگاهی به اعتلای فرهنگ ادبی جامعه می اندیشد. در این گزارش با مدیر این انجمن گفتگو می کنیم.
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ir afkl ih, شبنم همدان, فرجی فر

به گزارش شبنم همدان: 

در سطح شهر افراد فرهیخته بسیاری وجود دارند که برای اعتلای فرهنگ جامعه بدون هیچ چشم داشتی به مادیات  و بدون منفعت مادی خالصانه تلاش می کنند. انجمن های ادبی متشکل از عاشقانی است که تنها برای آموختن و یاددادن گرد هم می آیند و می آموزند و می آموزانند. انجمن رهاورد یکی از انجمن های ادبی نوپای اداره ارشاد است که با تلاش های بانوی جوانی پا گرفته و  به دلیل ویژگی های خاصی که دارد متمایز از دیگر انجمن های ادبی است. برای آشنایی با این انجمن گفتگویی با مدیر مسئول انجمن نوبنیاد رهاورد( شیما فرجی فر دکترای زبان و ادبیات فارسی) انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

هئیت موسس انجمن ادبی رهاورد چه کسانی هستند و فعالیت های انجمن ادبی  رهاورد در چه زمینه ای از ادبیات است ؟

مدیر مسئول انجمن ادبی رهاورد اظهار کرد : انجمن ادبی رهاورد متشکل از دانشگاهیان است و زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر همدان از اسفند ماه 1395 آغاز به کار نموده است .

اعضای هئیت موسس انجمن رهاورد عبارتند از:  شیما فرجی فر دکترای زبان وادبیات فارسی و مدرس حق التدریس دانشگاه ,مرتضی رزاق پور دکترای زبان وادبیات فارسی عضو هئیت علمی دانشگاه ,رضا صادقی شهپر دکترای زبان وادبیات فارسی عضو هییت علمی دانشگاه ,دکتر شهروز جمالی دکترای زبان وادبیات فارسی عضو هئیت علمی دانشگاه  ,محمد اسماعیل ابراهیمی دکترای روانشناسی عضو هئیت علمی دانشگاه.

وی افزود: فعالیت های انجمن ادبی رهاورد به برگزاری دو سلسله نشست ادبی منحصر است. موضوع و برگزاری سلسله نشست بررسی  خسرو وشیرین نظامی در دومین سه شنبه هر ماه با همکاری مرتضی رزاق پور و سلسله نشست بررسی و خوانش داستان سمک عیار با همکاری رضا صادقی شهپر در چهارمین سه شنبه هر ماه برگزار می شود .

شیما فرجی فر ادر خصوص فعالیت های انجمن گفت: فعالیت انجمن ادبی رهاورد در زمینه ادبیات غنایی ودر دو ساحت نظم و نثر است وما بر آن شدیم از میان آثار مختلف ادبیات در گستره غنایی با دیدی تخصصی داستان های منظوم و منثور عاشقانه را بررسی کنیم. در طی رای زنی هایی که با اساتید دانشور ادبیات فارسی صورت گرفت در میان آثار منظوم خسرو و شیرین نظامی و در میان آثار منصور فارسی داستان سمک عیار به نوشته  فرامرز بن خداد کاتب ارجانی برای بررسی وخوانش انتخاب گردید.

وی خاطر نشان کرد: انجمن ادبی رهاورد در هر ماه دو یا سه  نشست برگزار می کند. .یکی دیگر از مزایای نشست های انجمن رهاورد این است که انجمن ادبی رهاورد مصمم شد علاوه بر نقد زیبایی شناسی ومحتوایی آثار ادبی به خوانش کامل متن نیز بپردازد و این موضوع از آنجا که همیشه شرایط وفرصت مناسب برای دانشجویان ودانش اموختگان ادبیات جهت خوانش کامل متون فراهم نمی شود حائز اهمیت است. البته لازم به ذکر است بخش معینی از نشست دوساعته به دانشجویان ودانش آموختگان و پژوهشگران ادبی اختصاص دارد که پیرامون موضوعات مطرح شده در انجمن به سخنرانی بپردازند که به جد این ارائه های مستدل می تواند جرقه هایی برای شکل پژوهش های جدیدتر در میان سایر مستمعین باشد و با استفبال از شاعران و نویسندگان شهر همدان آثار جدید فرهیختگان را نیز معرفی کند .

 

انجمن ادبی رهاورد از چه زمانی تشکیل شده است واهداف انجمن چیست ؟

مدیر مسئول انجمن رهاورد اظهار کرد : طرح ایجاد انجمن رهاورد از جانب بنده (شیما فرجی فر ) در اواخر پائیز 95 و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دست اندر کاران اداره فرهنگ آقای رحیمی و ابوترابی به سرانجام رسید و از اسفند 95 فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد.

وی بیان داشت:  اهداف و برنامه های کوتاه مدت انجمن با هدف اعتلای فرهنگ وادب می کوشد:

   1خوانش کامل متون ادبی

   2.نقد زیبایی شناسی متون ادبی

3.نقد محتوایی متون ادبی

 4معرفی آثار پژوهشی مرتبط با موضوع

 5 جذب شعرا ونویسندگان و معرفی آثار آنها

6. برگزاری کارگاههای تخصصی با حضور اساتید نامی کشور .

 

 فعالیت انجمن های ادبی موجود در همدان را چگونه ارزیابی می کنید ؟

شیما فرجی فر اذعان کرد :متاسفانه به غیر از تعداد معدودی از انجمن های فعال شهر همدان، سایر انجمن ها در دست تکرار و بی برنامگی اسیر هستند و به محل خنثی برای دیدار دوستان مبدل شده است و دلیل ریشه ای این موضوع شاید به این مسئله بازخورد داشته باشد که برخی از انجمن ها با دید تخصصی به این موضوع نمی نگرند. گفتنی است چندی پیش خانه شعر وادب همدان دومین انتخابات خود را برگزار کرد و.بنده به عنوان بازرس علی البدل انتخاب شدم. امیدوارم با اقدامات اصولی خانه شعر وادب شاهد توفیق بیش از پیش انجمن های ادبی استان باشیم .

مزیت انجمن ادبی رهاورد نسبت به سایر انجمن ها چیست ؟

این مدرس دانشگاه  ومؤسس انجمن  پاسخ داد :اساس انجمن ادبی رهاورد نسبت به انجمن های دیگر بر پایه تخصص و تحصیلات آکادمیک بنیان نهاده شده است و یک انجمن دانشگاهی متشکل از اساتید ,دانشجویان و دانش آموختگان زیر نظر اداره فرهنگ و ارشاد شهر همدان است. استفاده از متخصصان رشته ادبیات فارسی می تواند یاریگر انجمن در رسیدن به اهداف بلند مدت وکوتاه مدت باشد.

 

آیاانجمن ادبی رهاورد  ظرفیت پذیرش افراد عادی را نیز دارد؟

مدیر مسئول انجمن رهاورد بیان کرد :گرچه انجمن ادبی رهاورد از اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دانش آموختگان تشکیل شده است اما در جهت اعتلای فرهنگ ادبی فراخوانی جهت مشارکت مردم فهیم شهر همدان و فرهنگ دوستان ارائه گردیده است با افزایش جمعیت انجمن رهاورد از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان همان گونه تاکنون یاریگر ما بوده اند درخواست می کنیم محیط بزرگتری را در اختیار انجمن ادبی قرار دهند .

 

از تو بعید نیست جهان عاشقت شود

شیطان رانده سجده کنان عاشقت شود

از تو بعید نیست میان دوخنده ات 

تاریخ گنگی از خفقان عاشقت شود

تهران به خاک خاطره هایت به پاشد و

ارش بدون تیر وکمان عاشقت شود

چشمان تو که رنگ پشیمانی خداست

در اینه بدون گمان عاشقت شود

از تو بعید نیست قیامت کنی وبعد

خاکستر جهنمیان عاشقت شود

وقتی نوازش تو شبیه خون زندگی است

هر قلب مات بی ضربان عاشقت شود

از من بعید بود ولی عاشقت شدم شدم

از تو بعید نیست جهان عاشقت شود

                              (زنده یاد افشین یدالهی)

 

انتهای پیام /

 

تصاویر تکمیلی: 
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ir afkl ih, شبنم همدان, رهاورد
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ir afkl ih, شبنم همدان, رهاورد
برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار