21. مرداد 1396 - 15:51   |   کد مطلب: 18076
زن مسلمان در دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی:
الگوی سوم زن مسلمان را از غرب و شرق متمایز می کند
یک دکترای جامعه شناسی اذعان داشت: : سخنان حکیمانه امام امت نشان دهنده ژرفای اندیشه متعالی ایشان است. سخنان رهبر معظم انقلاب (ظله تعالی ) ما را به این امر رهنمون می کند که در میان زن ومرد بحث باید بحث انسانیت و سرچشمه ای که انسانیت از آن جاری شده است باشد.

به گزارش شبنم همدان: 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی  یکی از موضوعاتی که به شکل جدی مورد بحث و توجه افکار عمومی ایران و جهان قرار گرفت بحث زن بود. در هر یک از مکاتب گوناگون جهان زن معنای متفاوت و جایگاه گوناگونی دارد اما پرسشی که مطرح می شود این است  جایگاه زن مسلمان در دنیای مدرن امروز  و انقلاب اسلامی چگونه است و چگونه باید باشد.

 

الگوهای غربی چیزی جز غده های سرطانی نیست

فاطمه صادقی استاد دانشگاه در خصوص الگوی زنان ایرانی بیان داشت: زن ایرانی یک الگوی ایرانی و اسلامی می خواهد و نسخه های از پیش تعیین شده غربیان چیزی جز سرطان های مهلک که به جان خانواده ها افتاده است ندارد.

وی افزود: دشمنان اسلام با الگو سازی و نفوذ فرهنگ های بیگانه سعی دارند با تخریب الگوی زن مسلمان و به اضمحلال کشیدن بنیان خانواده و در پی ان نابودی ارزش ها جامعه را به ورطه نابودی بکشانند. 

وی در خصوص الگوی زن مسلمان تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بهترین و جامع ترین الگو را مقابل دیدگان زنان مسلمان ایران زمین گشوده اند. 

 

زن در نگاه رهبر انقلاب

حضرت آیت الله خامنه ای مدظله العالی می فرمایند: «زن به یک جایگاه مصنوعی و تصنعی و تشریفاتی احتیاج ندارد؛ جایگاهی که دون شأن متانت و سکینه و آرامش روحی اوست. در طبیعت الهی زن، آن‌چنان لطافت و زیبایی و گرمای محبتی وجود دارد که می‌تواند هم خود را و هم محیط پیرامون خود را- چه در داخل خانه، چه در هر محیطی که باشد- به طرف معنویت، پیشرفت و علوّ مقامات علمی و عملی سوق دهد و پیش ببرد.» 

تصویری که مقام عظمی ولایت از زنان مسلمان نشان میدهند به معنای حقیقی جامع و مانع است و همه ابعاد وجودی وی را پوشش می دهد. 

صادقی خاطر نشان کرد: زنان ایرانی در جریانات انقلاب خود را متمایز از زنان شرقی و غربی نشان دادند و تحولات پس از انقلاب در جامعه اسلامی ایران  منجر به تکامل الگوی زن مسلمان شد.  نگاهِ جدیدی به زن پس از انقلاب اسلامی در بطن جامعه ایران شکل گرفت که در قالب کُنش‌گری و فعالیت «زنِ مسلمان ایرانی» عینیت یافت و  از همان آغازین روزهای مبارزات با فعالیت گسترده زنان در جنبش های انقلابی خود را نمایان ساخت و به تعبیر حضرت آیت الله خامنه‌ای «الگوی سوم زن» را تحقق بخشید. الگویی که «نه شرقی است و نه غربی». همچنان که رهبر فقید انقلاب (مد ظله العالی) می فرمایند: 

 

جنسیت یک امر ثانوی

«نگاه اسلام به جنسیت، یک نگاه درجه‌ی دو است؛ نگاه اول و درجه‌ی یک، حیث انسانیت است؛ که در آن، جنسیت اصلاً نقشی ندارد... در زمینه‌ی مسائل اصلی انسان - که مربوط به انسان است - زن و مرد هیچ فرقی ندارند. خب، شما ببینید در تقرب الی‌الله، یک زنی مثل حضرت زهرا، مثل حضرت زینب، مثل حضرت مریم هستند؛ رتبه‌شان، رتبه‌های فوق تصور امثال ماهاست... جنسیت یک امر ثانوی است، یک امر عارضی است؛ در کارکردهای زندگی معنا پیدا میکند، در سیر اصلی بشر هیچ تأثیری ندارد.» 

 

الگوی زن غربی حاصل تهاجم فرهنگی

زهرا محمدی جامعه شناس اظهار داشت: در سالهای پس از انقلاب زنان ایرانی در جوامع غربی و از سوی دولتهای مستکبر و معاند نظام اسلامی مورد توجه خاصی قرار گرفتند و دشمنان انقلاب اسلامی با برنامه ریزی و هجمه های فرهنگی سعی در انحراف زن مسلمان ایرانی داشتند. در سالهای پس از انقلاب همواره تهاجم فرهنگی زن و خانواده های ایران را نشانه گیری کرده و تلاش های بسیاری را برای تغییر الگوی زن مسلمان ایرانی کرده است.

الگوی زن غربی و شرقی که در جهان مطرح شده و رد پای آن در ایران نیز دیده می شود نتیجه ای جز فروکاهیدن نقش و جایگاه زنان ندارد و با ایجاد تزلزل در بنیان خانواده زنان را به سطحی نگری و روزمرگی می کشاند. در این بین زنان مسلمان ایران باید به دور از الگوهای غرب و شرق در پی الگوی مستقلی باشند که جامع و مانع بوده و مقام و منزلت زن را احیا کند.

 

الگوی سوم به جای الگوهای غرب و شرق

 رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله العالی ) از الگوی سومی سخن به میان می آورد که نه شرقی است و نه غربی ایشان می فرمایند :"زن در تعریف غالباً شرقی همچون عنصری در حاشیه و بی نقش در تاریخ سازی و در تعریف غالبا غربی به مثابه موجودی که جنسیت او بر انسانیتش  می چربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه داری جدید است .معرفی می شد .شیر زنان انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سوم زن نه شرقی و نه غربی است .زن مسلمان ایرانی تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد می توان زن بود ,عفیف بود ,محجبه و شریف بود و در عین حال در متن و مرکز بود . می توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه داشت و در عرصه سیاسی و اجتماعی نیز سنگر سازی های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد."

 

بحران هویت مسئله دنیای امروز

در خصوص فرمایشات رهبری در ارتباط با الگوی سوم  مستانه احمد نیا دکترای  جامعه شناسی اظهار داشت : رهبر معظم انقلاب ایت الله خامنه ای (ظله تعالی ) "الگوی سوم " را مطرح کردند و این مساله یک پرسش بزرگ را درون خود به صورت نهفته دارد. اینکه آیا بین زن مسلمان و دیگر زنان تفاوتی وجود دارد یا خیر؟ در جهان امروز با مساله بحران هویت انسانها مواجه هستیم. انسانهایی که نه هدف خود را از خلقت می دانند و نه می خواهند دیگران از این هدف آگاه شوند .

 

حراج جاذبه های جنسی بدترین ستم در حق زنان است

وی افزود: سخنان حکیمانه امام امت نشان دهنده ژرفای اندیشه متعالی ایشان است. سخنان رهبر معظم انقلاب (ظله تعالی ) ما را به  این امر رهنمون می کند که در میان زن ومرد بحث باید بحث انسانیت و سرچشمه ای که انسانیت از آن جاری شده است باشد. همه ما از خداییم بنابراین در درجه اول فعلی که از ما سر می زند باید در راه خدا و مطابق با مقام انسانیت  باشد به همین دلیل نباید در جامعه زنان برده مردان شوند که بخواهند برای اثبات حضور خود در جامعه از جذابیت جنسی خود بهره بگیرند چون زمانی که زنان با جاذبه جنسی خود را به حراج بگذارند کسی به فهم و کمال زنان توجه نمی کند بلکه بدترین ستم ها و حقارت ها نصیب آنان می شود .

احمد نیا تصریح کرد :با توجه به طبیعت وجودی زنان، آنها  توانمندی ساختن کل جامعه بشری را با تربیت افراد صالح جامعه در دامن پر مهر خود در کنار همسرانشان دارند .

 

زن مسلمان شکل سومی از زنان دنیاست

دکترای جامعه شناسی اذعان داشت : زن مسلمان شکل سومی از زنان دنیاست نه غربی می اندیشد که تمام هستی خود و هدف از افرینش خود را به عنوان خلیفه خدا تحت الشعاع جنسیت خود از دست بدهد و به تباهی بکشاند و نه شرقی و منزوی دور از هیاهوی جهان است که به عنوان تماشاچی محسوب شود .زن مسلمان انسانی آزاده است که نه در بند جسم و القائات کثیف دنیوی برای نمایش تن است زن مسلمان زنده است جون اندیشمند است و برای آبادانی دنیا و آخرت خویش می کوشد حتی با دستان پر مهرش دیگران را نیز در رسیدن به صراط مستقیم یاری می دهد .

دیدگاه شما

آخرین اخبار