4. تير 1396 - 16:18   |   کد مطلب: 17373
تابلوی «نماد ضربت خوردن امیرالمؤمنین(ع)» نمونه شد
خلق اثري دلنشين از جغرافياي همدان تا جهان!
تابلوی «ضربت خوردن امیرالمؤمنین(ع)» اثر هنرمند همدانی، توانسته خود را به عنوان معروفترین اثر تجسمی دوران معاصر مطرح کند.
هنرمند همدانی,نقاشی,ضربت خوردن حضرت علی(ع),یوسف عبدی نژاد,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از فارس : خلق یک اثر فاخر توسط یوسف عبدی‌نژاد، هنرمند بهاری نماد ضربت خوردن مولای متقیان در جهان شده است و این اثر به عنوان یکی از فاخرترین آثار مربوطه در فضای مجازی این روزها حس و حال عجیبی ایجاد کرده است.

بر اساس بررسی‌های به عمل آمده این تابلو با عنوان «ضربت خوردن امیرالمؤمنین (ع)» در سراسر جهان پذیرفته شده و توسط سایت‌ها و کاربران مخصوصاً در فضای مجازی استفاده می‌شود و بر همین اساس بی‌شک توانسته خود را به عنوان معروفترین اثر تجسمی تولید شده در دوران معاصر در غرب کشور که شهرت جهانی یافته است، مطرح کند.

این هنرمند برجسته همدانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه این اثر در سال 79 طراحی شده و تکنیک آن آبرنگ بوده است، اظهار کرد: این اثر که در ابعاد 35 در 50 است، در همان سال و در ستاد غدیر با عنوان «علی گویان» به عنوان بهترین اثر هنری تجسمی سال انتخاب شد.

یوسف عبدی‌نژاد بیان کرد: این اثر هم اکنون جزو تابلوهایی است که به عنوان نماد ضربت خوردن امام علی (ع) توسط شیعیان اسلام و در کشورهای غربی، شرقی و کشورهای اسلامی استفاده می‌شود و حتی سایت ویکی شیعه و ویکی‌پدیای انگلیسی این اثر را به عنوان نماد ضربت خوردن امام اول شیعیان استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه این اثر زائیده ذهن خودم بود، گفت: زمانی که قصد به تصویر کشیدن این اثر را داشتم قسمت‌هایی از آن را در خواب می‌دیدم و بعد که بیدار می‌شدم همان قسمت‌ها را روی کار پیاده می‌کردم.

این هنرمند همدانی با تأکید بر اینکه آثاری که به نوعی معصومیت ائمه(ع) را به تصویر می‌کشند، قداست خاص دارند، افزود: با توجه به اینکه همین قداست باعث ماندگاری این آثار می‌شود، امیدوارم خداوند توفیقی دهد که باز هم بتوانم چنین آثاری را به تصویر بکشم.

وی با بیان اینکه این اثر متعلق به دوران نقاشی ایرانی من است، افزود: در دوره نقاشی ایرانی تمام آثارم با موضوعات عرفانی، دینی و اخلاقی ایجاد شدند.

عبدی‌نژاد اضافه کرد: در برخی از تحلیل‌ها نکات خوبی درباره این اثر دیده‌ام به طوری که به آن چیزی که به هنگام ساختن پرده ضربت خوردن امام علی (ع) به آنها اندیشیده و سعی کرده‌ام در این تابلو آنها را نشان دهم، نزدیک هستند.

وی به تحلیل‌هایی به زبان‌های انگلیسی، روسی و عربی در این اثر اشاره کرد و گفت: از اتفاقات بسیار خوبی که برای این نقاشی افتاد، درج تصویر و همچنین تحلیل آن در سایت رسمی حرم مقدس امام حسین(ع) است که به قلم «سامر قحطان القیسی» نگاشته شده است.

این نقاش برجسته کشور در تشریح اثر یادآور شد: در این نقاشی ملائک از سمت راست تابلو و از محراب وارد شده‌اند و هرچه به سمت چپ تابلو آمده‌اند از حالت روحانی و اثیری به جسمانیت تغییر ماهیت داده‌اند تا بتوانند در ماجرای شقاوت به عمل درآمده ابن ملجم دخالت کنند، و شاید مانع آن شوند.

وی اضافه کرد: رنگ لاجوردین تمام تابلو را فراگرفته و رنگ‌هایی که در بدن قاتل به کار برده شده و در این تابلو نمایشگر روح اهریمنی‌ است، در محدوده جسمانی ضارب محدود شده است.

عبدی‌نژاد خاطرنشان کرد: این محدوده شیطانی در مقایسه با کل وسعت تابلو در انزوا و اقلیت است که اندیشه من این بوده که با اینکه اهریمن گاهی به ظاهر پیروز است، اما در کلیت کائنات، بسیار محدود و منزوی است.

وی خون جاری شده از سر امام علی (ع) که پیش از ضربت بر زمین ریخته و به آسمان کشیده شده است، نشان از وقوع حادثه ای در شرف انجام است، گفت: تعداد ملائک هفت است که در فرهنگ دینی اسلامی به معنای بسیار زیاد محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار