19. ارديبهشت 1396 - 14:36   |   کد مطلب: 16645
گفتگو با یک کارشناش علوم قرآنی و حافظ قرآن کریم:
اصول تربیت صحیح فرزند صالح از منظر دین اسلام
یک کارشناس علوم قرآنی اظهار داشت: امروزه یکی از مشکلات تربیتی جامعه این است که والدین وظایف خود را بر عهده مهدها ی کودک و کلاسهای قران می گذارند و نقش تربیتی خود را کاملا به فراموشی می سپارند.

به گزارش شبنم همدان، یکی از اهداف ارزشمند تشکیل خانواده تربیت فرزند صالح وپاک است. همه خانواده ها تلاش می کنند فرزندی  پرورش دهند که اینده ساز یک جامعه باشد. پیامبر اسلام می فرمایند "چه چیزی مانع می شود انسان مومن ازدواج کند ؟شاید خداوند به او فرزندانی روزی کند که زمین را از لااله الاالله سنگین کنند ."

تربیت فرزند تربیت یک نسل است و خداوند متعال تربیت فرزندان شایسته را دوست دارد وبه آن ارج می نهد به پدر ومادر  پاداش عظیمی برای تربیت صحیح و تحمل سختی ها ومشکلات در  مسیر تربیت عطا می کند. امام صادق (ع) می فرمایند :"همانا خداوند به بنده به سبب محبت شدید او به فرزندش رحم می کند" .

متاسفانه گاهی اوقات با وجود محبت وعلاقه ای که به فرزندانمان داریم انها را با یک تبلت و گوشی  در فضای مجازی رها می کنیم تا فرصت بیشتری برای پیگیری  اعمال شخصی خود داشته باشیم در حالیکه شایسته ترین شیوه در پرورش فرزندان تربیت قرآنی است.

در ارتباط با شیوه  تربیت قرآنی با زهرا گوهری کارشناس علوم قرآنی و حافظ قرآن کریم در  حوزه علمیه خواهران گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید:

 

چگونه می توان فرزندی به شیوه مفاهیم تربیتی قرآن پرورش داد ؟

گوهری اظهار داشت :متأسفانه زمانی که صحبت از تربیت قرانی می شود تمامی اذهان به سمت آموزشگاههای جامعه القران نونهالان می رود.  بیشتر  والدین  نقش خانواده را از تربیت قرآنی تفکیک می کنند.  روح وجان کودک به اصطلاح ذات کودک   از دوران بارداری مادر تا سن  7  سالگی قابلیت شکل گیری و پذیرش فرامین والدین را دارد. از 14 سالگی تنها نقش خانواده مدیریت نوجوان است. کودکان ما مانند آینه ای افعال ما را در اعمال خود منعکس می کنند ,در حالیکه  والدین دوست دارند کودک مطابق میل آنها رفتار نماید.

وی افزود : تربیت بدون عمل نتیجه ای نخواهد داشت و خانواده ای که به  کودک خود آموخته است دروغ گویی بسیار ناپسند است نباید در عمل دروغ بگوید. در این موارد والدین دروغ می گویند و با خود می اندیشند  کودک متوجه نمی شود که این اشتباه بزرگی است.

وی خاطرنشان کرد: امروزه یکی دیگر از مشکلات تربیتی این است که والدین وظایف خود را بر عهده مهدها ی کودک و کلاسهای قران می گذارند و نقش تربیتی خود را کاملا به فراموشی می سپارند. 

 

میزان اهمیت تربیت فرزند صالح بر اساس مبانی قران تا چه اندازه است ؟

این کارشناس علوم قرآنی اذعان داشت:  فرامین قرآن در ارتباط با نقش تربیتی والدین   از لحظه قبل از تولد کودک تا زمان بزرگسالی را تشریح می کند. کارنامه اعمال انسان با مرگ او بسته می شود و دیگر امکان کسب زاد وتوشه برای او وجود نخواهد داشت مگر در دو حالت ؛ حالت اول این است که اعمال شایسته و ارزشمندی انجام داده باشد که آثار آن تا سالها پس از مرگش باقی مانده باشد همچون بنا نهادن مسجد,مدرسه  و.....در روش دوم بهره مندی انسان پس از مرگ تربیت فرزندان صالح است.

امام صادق (ع)  در این زمینه می فرمایند:" میراث خدا از بنده مومن فرزند صالحی است که برای او آمرزش می طلبد." بدین ترتیب تربیت فرزند ممکن است میزان سعادت انسان را در قیامت تغییر دهد. همان گونه که اعمال نیک فرزندان سبب دریافت پاداش برای پدر و مادر حتی پس از مرگ می شود اعمال ناشایست فرزندان نیز برعاقبت پدر و مادر تاثیر می گذارد .

 

نقش تربیتی مادران تا چه اندازه است ؟

گوهری ابراز کرد : مادر تا نه ماه وظیفه حمل جنین را به عهده دارد و پس از آن دوران شیرخوراگی نوزاد شروع می شود به سبب مدیریت خانواده نقش تربیتی فرزند برای مادر پررنگ تر است. خداوند متعال به سبب سختی هایی که مادران در مسیر تولد و تربیت  فرزند متحمل می شوند پاداشی فزون تر برای آنان قرار داده است  تا جایی که رسول خدا (ص) فرمودند :"بهشت زیر قدم های مادران است." در حقیقت بسیار دلنشین است که آدمی احساس کند خداوند متعال به او نگاه مثبت دارد. معمولا افراد دوست دارند دیگران متوجه خدمات آنان باشند. متناسب با سخت تر شدن وظایف توجه بیشتری به آنان شود ودر آیات قران بسیار نسبت به  نیکی والدین سفارش شده است.

وی افزود : بی شک دستیابی به جایگاه رفیع و منزلت عالی مادران در هیچ جایگاه شغلی وعلمی و اقتصادی و فرهنگی وجود نخواهد داشت .

 

اصول اساسی تربیت از نظر شما به عنوان کارشناس مباحث قرانی چیست؟

کارشناس مباحث قرآنی حوزه علمیه خواهران اظهار داشت: یکی از نیازهای اساسی انسان از بدو تولد دریافت محبت است معمولا به سبب شدت عواطف در بانوان انتظار داریم مادران وظیفه مهر ورزی به کودکان را به عهده بگیرند.

یکی از نمونه های عینی محبت مادر به فرزند و دیگر اعضای خانواده در حدیث کسا بیان شده است حضرت فاطمه زهرا (س) از عمق جانشان با محبت خالص فرزندانشان را نور دیده ام و میوه دلم خطاب می کردند.  باید تنبیه نیز با محبت همراه شود به طور مثال به فرزندم بگویم عزیز دلم  فدایت شوم امروز به دلیل اینکه شما  این فعل ممنوع را انجام داده ای من نیز همراه تو یک ساعت دیرتر غذا می خورم و یا در ارتباط با محبت به محیط زیست چه ایرادی  دارد با همکاری  فرزندمان یک گیاه را  در منزل پرورش دهیم, اجازه دهیم فرزندمان  مراقبت از گیاه را به عهده بگیرد

وی درباره شیوه ابراز محبت به فرزندان اظهار داشت: بوسیدن یکی از راههای ابراز محبت است امام صادق (ع)می فرمایند :"بوسیدن فرزند به عنوان یکی از ابزارهای عملی ابراز واثبات محبت است و چنان اهمیتی دارد که والدین در صورت کوتاهی مستوجب عذاب الهی خواهند شد.

گوهری تصریح کرد: یکی دیگر از اصول تربیت صحیح اسلامی تکریم شخصیت کودک است والدین باید احترام بین خود و دیگر افراد جامعه را رعایت نمایند. در تکریم شخصیت کودک به طور مثال نباید هنگام  ورود مهمان از کودک سوال نماییم که آیا سلام داده است یا خیر در این صورت شخصیت کودک را زیر سوال می بریم. رعایت عدالت بین فرزندان  علاوه بر اینکه جنبه حقوقی دارد از منظر اخلاقی و مهرورزی بر ان تاکید شده است رفتارهای دور از عدالت والدین سبب ایجاد اختلالات روحی در  فرزندان می شود.

انتهای پیام / ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار