23. فروردين 1396 - 13:37   |   کد مطلب: 16200
در نشست ازدواج موفق مطرح شد:
حدود و حریم شرعی روابط پیش از ازدواج
حجت الاسلام حسین دهنوی اظهار کرد : تعامل دو نامحرم از نظر اکثریت مراجع اعظام اگر ضوابط دین در آن رعایت شود فی النفسه اشکالی ندارد.
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ia afkl ih, شبنم همدان, ازدواج موفق, دهنوی

به گزارش شبنم ها، 

 سلسله نشست های صمیمی با محوریت   ازدواج موفق با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حسین دهنوی در بین جمعی از دانشجویان  در سالن شهید چمران دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد .

با توجه به اینکه  ازدواج از دیدگاه اسلام امری مقدس و بسیار پر اهمیت  شمرده شده است و بنیاد خانواده اهمیت بسیار ویژه ای دارد و در اسلام آمده است زن و مرد باید درزندگی مایه آرامش یکدیگر و  پوشاننده عیوب هم باشند این جلسه با استقبال پر شور دانشجویان همراه بود.

دراین نشست حجت الاسلام حسین دهنوی اظهار کرد : بیشترین سوال جوانان در ارتباط با روابط پیش از ازدواج است, این سوال دو گروه از جوانان است.  گروه اول جوانان مذهبی هستند که دغدغه دین دارند ,موضوع حلیت وحرام بودن برای آنها اهمیت دارد و گروه دوم غیر مذهبی هایی که دغدغه دین ندارند اما برای آنها مهم است بدانند آیا این روابط پیش از ازدواج آفتی در زندگی آینده آنها ایجاد خواهد کرد ؟

وی تصریح کرد : تعامل دو نامحرم از نظر اکثریت مراجع اعظام اگر ضوابط دین در آن  رعایت شود  فی النفسه اشکالی ندارد. ضوابطی که در روابط باید حاکم باشد به شرح زیر است

 1.نگاه به نامحرم به قصد ریبه (هوس الود ,نگاه به قصد لذت ) نباشد .دو جوان به یکدیگر نگاه هوس آلود نداشته باشد نگاه آلوده باعث فراهم آوردن بستری می شود که گوهر عفت دختر خانم لطمه بخورد واستیصال واقعی برای یک خانم زمانی است  که گوهر عفت او لطمه دیده باشد .

2.عاطفه خرج یکدیگر نکنند .زیرا هر دو طرف جوان هستند و پر از احساسات و امیال جنسی. جوانان باید آگاه باشند که  دختر و پسری که در زمان رابطه پیش از ازدواج عاطفه خرج یکدیگر کنند  بعد از ازدواج این امر  باعث ایجاد سوء ظن های بیمار گونه می شود .

3.جوانان باید بدانند که اگر در مکان در بسته ای حضور داشته باشند که امکان رفت و آمد دیگران وجود نداشته باشد ماندن در این مکان حرام است . اکثریت مراجع در این مورد گفته اند حرام است اما اقلیت مراجع نیز گفته اند اگر در آن مکان خوف مفسده باشد حرام است .

وی در ادامه افزود :شرط 4 و5 مختص بانوان است این دو شرط به علت کشش وجذابیتی است که یک زن دارد.

 4.یک زن در حین صحبت کردن با نامحرم از عشوه استفاده نکند.

5.چنانکه خانمی در کنار یک نامحرم قهقه بزند. وخنده های تحریک امیز داشته باشد حرام است .

دهنوی اذعان کرد :با توجه به سابقه 20 ساله کارشناسی و مشاوره  در امر ازدواج توصیه من به جوانان این است که خود را درگیر رابطه های پیش از ازدواج نکنند .محدودیت هایی که در اسلام وجود دارد برای پیشگیری از آسیب های روحی روانی این گونه ارتباطات است .

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در باره علت ناموفق بودن ازدواج های دانشجویی بیان کرد :علت ناموفق بودن ازدواج دانشجویی این است که وارد رابطه پیش از ازدواج شده اند و با شناخت اندک در محیط دانشگاهی اقدام به ازدواج نموده اند با عشق آتشین وارد زندگی مشترک شده اند اما بعد از شروع  زندگی نسبت به یکدیگر  دلسرد شده اند .

انتهای پیام/ ن

شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ia afkl ih, شبنم همدان, نشست ازدواج موفق

دیدگاه شما

آخرین اخبار