8. فروردين 1396 - 9:11   |   کد مطلب: 15978
یک هنرمند نقاش همدانی گفت: مافیای نقاشی و هنرهای تجسمی درکشور بیداد می‌کند که این قضیه در مورد چه ازلحاظ داوری درجشنواره‌ها و چه ازنظرخرید و فروش آثار و شرکت در اکسپوها و رویدادهای ملی و بین المللی این قضیه به وضوح مشاهده می‌شود.
مافیای نقاشی,هنرهای تجسمی,shabnamha.ir,شبنم همدان,afkl ih,شبنم ها

به گزارش شبنم همدان به نقل از صبح الوند : در سال1355درخانواده‌ای هنرمند و هنردوست دیده به جهان گشود و از همان اوان کودکی ازدیدن نقاشی‌ها و خوشنویسی‌های پدرش لذت برده و محو آنها می‌شد تا اینکه دردوران مدرسه نیز همیشه نمره ممتاز درس هنر بود.

در ادامه به توصیه مربیان و البته در سایه حمایت‌های پدر، در رشته هنر آزمون داده و ابتدا در دانشگاه تربیت معلم هنرهای تجسمی تهران پذیرفته شد. سپس با شرکت مجدد درکنکورسراسری، در رشته کارشناسی نقاشی دانشگاه هنرتهران قبول و پس آن درکارشناسی ارشد رشته نقاشی دانشگاه شاهد و همچنین گرافیک شبانه دانشگاه هنر تهران پذیرفته شد اما به‌ دلایلی شخصی از ادامه تحصیل انصراف وترجیح داد نقاشی و فعالیت هنری خو را درفضایی آزاد و شخصی ادامه دهد البته دراین سال‌ها و درکنار نقاشی، موفق به کسب مدرک ممتاز خوشنویسی نیز از انجمن خوشنویسان ایران شد.

موارد ذکر شده سرگذشت «سعید دولتی» هنرمند نام آشنای همدانی است که علی‌رغم جوانی و استعداد شگفت انگیزی که در هنرهای تجسمی و بخصوص نقاشی دارد کمتر مورد توجه بوده و بیشتر در سکوت به فعالیت خود ادامه داده است.

وی سابقه شرکت و کسب مقام‌های متعددی در حوزه هنر را در کارنامه خود دارد که از مهمترین آنها می‌توان به نفراول جشنواره ملی عدالت و امید تهران1387، نفردوم جشنواره ملی بینه اصفهان1388، نفراول جشنواره ملی ایلام1389، نفر اول جشنواره ملی تولیدات هنری حوزه‌های هنری کرمانشاه1391، نفردوم جشنواره آیینه مطهرتهران1393، نفراول،سوم ودوم درجشنواره ملی پرسش مهر درسال‌های 88،92و93، برگزیده جشنواره ملی طلوع خرداد تهران1391، برگزیده جشنواره ملی آموزشگاه‌های آزاد هنری تهران1386، برگزیده جشنواره بین المللی عبرات1395وکسب ده‌ها جایزه ملی و استانی دیگر اشاره کرد.

در همین راستا سعید دولتی در گفت‌وگو با صبح الوند در خصوص خاطرات خود از دوران کودکی اظهار کرد: در دوران کودکی و مدرسه همیشه نمرات درس هنرام ممتاز بود و یادم می‌آید روزی دبیر هنرام به‌خاطر اینکه فکرکردند تکلیف خوشنویسی ام را شخص بزرگ‌سال و خوشنویسی نوشته است، مرا تنبیه کردند. ولی وقتی درحضو خودشان یک‌بار دیگر همان خط را با همان کیفیت نوشتم، ایشان از بنده عذرخواهی کرده و از آن پس همواره مرا مورد تشویق و حمایت قراردادند و به ادامه تحصیل در رشته هنرتشویق و ترقیب ام کرده‌اند.

وی در مورد اساتید خود گفت: تاکنون زیر نظر اساتید بزرگی همچون استاد ابراهیم جعفری، دکتر ایرج اسکندری و دکتر همایون سلیمی ( در نقاشی) و استاد کاوه تیموری، استاد رضا منوری و استاد شاپور رحیمی (درخوشنویسی) کسب دانش و تجربه کرده‌ام که برای آنها و تمامی هنرمندان ایران زمین آرزوی صحت و سلامتی دارم.

دولتی با بیان اینکه مافیای نقاشی و هنرهای تجسمی درکشور بیداد می‌کند! در مورد وضعیت هنرهای تجسمی در کشور افزود: چه ازلحاظ داوری درجشنواره‌ها و چه ازنظرخرید و فروش آثار و شرکت در اکسپوها و رویدادهای ملی و بین المللی این قضیه به وضوح مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: ازنظر جایگاه نقاشی درجامعه هم باید بگویم که همچنان دو طیف و سلیقه همیشگی هنر بازاری (مردمی) و هنرحرفه‌ای (معاصر) درایران حاکم است که البته این امرطبیعی بوده و در اکثر کشورهای دنیا نیز این حالت حاکم است.

 

* هنرهای تجسمی در همدان رونق و وضعیت خوبی ندارد

مدیر آموزشگاه آزاد نقاشی «هنرنو» همدان با تاکید براینکه متاسفانه نقاشی و کلاَ هنرهای تجسمی بخصوص بلحاظ اقتصادی و خرید و فروش و اقبال عمومی در همدان رونق و وضعیت خوبی ندارد، اظهارکرد: متاسفانه نقاشی در همدان فقط به نمایشگاه‌های بدون فروش و نهایتاَ به آموزش ختم می‌شود که بلحاظ تعدد آموزشگاه‌ها، موسسات ودانشگاه‌های هنری مقوله آموزش نیز اشباع شده و به رکود رسیده است.

وی آشنا نبودن اکثریت جامعه به ارزش واهمیت هنرهای تجسمی وتاثیر مثبت آن در روحیه و زندگی(بویژه جوانان) در کنار نگاه نکردن به مقوله هنر به‌عنوان یک شغل مستقل را ازجمله مشکلات هنرتجسمی و هنرمندان این حوزه در همدان دانسته و افزود: عدم حمایت مسوولان و اختصاص ندادن بودجه و امکانات کافی برای اعتلای هنر استان موجبات عقب ماندن همدان ازهنر معاصر و فضای فرهنگی پویای کشور فراهم کرده است.

دولتی اظهارکرد: امیدوارم تا بیش از این دیر نشده مسوولان ما به فعالان هنری بیشتربها داده و با اختصاص اعتبارات کامل وهزینه و اجرای صحیح وتخصصی این بودجه در سطح همدان همچنین استفاده از هنرمندان مجرب در برگزاری جشنواره‌ها،کارگاه‌های تخصصی، نه تنها هنرتجسمی را در بین مردم وجوانان ترویج داده بلکه شرایط لازم را برای فعالیت بیشتر استعدادهای استان فراهم کرده تا آنها نیز ترک دیار نکرده و در شهرخویش فعالیت کنندتا فضای فرهنگی وهنری شهر پویاتر گردد.

وی با تاکید براینکه سقف آرزوها و اهداف هنری من نه ملی،بلکه جهانی است، گفت: به بخشی ازاهدافم رسیده ام اما می‌دانم که برای نیل به بعضی آنها باید تلاش وتمرکز بیشتری کنم، زیرا معتقدم که هیچ چیزی برای انسان غیرممکن نیست.

دولتی در پایان با بیان اینکه سرگرمی همیشگی ام مطالعه کتاب بوده و این اواخر نیز بلحاظ پررنگ‌ترشدن فضای مجازی در زندگی، دیدن سایت‌ها وکانال‌های هنری نیز به آن اضافه شده است،تصریح کرد:ناگفته نماندکه بازدید حضوری ازگالری‌هاو رویدادهای مهم هنری تهران هم از الزامات زندگی ام بوده که اگرعمری باشد سفر به مراکز هنری مطرح دنیا و ارتباط بیشتر باهنر و هنرمندان معاصرجهان اصلی‌ترین برنامه آینده ام خواهد بود.

انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار