8. اسفند 1395 - 17:04   |   کد مطلب: 15551
در نخستین گردهمایی سراسری بهره‌برداران اقامتگاه‌های بوم‌گردی بیان شد؛
بوم‌گردان‌ جستجوگران هویت هستند
بوم گردان‌ جستجوگران هویت هستند و تنها پناهگاه هویت ما همین بوم‌ها و آخرین خاکریزهای ما هستند.

به گزارش شبنم ها، به نقل از باشگاه خبرنگاران ،

 حاضر در نخستین گردهمایی سراسری بهره‌برداران اقامتگاه‌های بوم‌گردی که امروز در سالن آمفی تئاتر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد؛ بهمن نامور مطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تعریف بوم‌گردی در ایران فراتر از اکولوژی است که در لاتین از آن سراغ داریم؛ یعنی ما با بوم‌گردی زمینه ساز محدودیت‌زدایی، تمرکززدایی و ارتباط با هویت بومی خواهیم بود. 
 
وی افزود: بوم‌گردان جستجوگران هویت هستند و تنها پناهگاه هویت ما همین بوم‌ها هستند. 
 
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: بوم‌ها آخرین خاکریزهای هویتی ما هستند. البته بوم‌گردی به معنای بازگشت به تاریخ نیست؛ زیرا بازگشت به گذشته محکوم به شکست است. بوم گردی از گذشته استفاده می‌کند و نگاهی به آینده دارد. 
 
نامور مطلق ادامه داد: کاری که بوم‌گردانان انجام می‌دهند، طبیعت محوری نیست و به نوعی امکان ملاقات با مردم و انسان‌هایی را فراهم می‌کند که اصیل هستند. 
 
وی تصریح کرد: من معتقدم که حیات انسانی از حیات وحش مهمتر است.
 
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از سخنانش خطاب به بوم گردان گفت: شما هستید که می‌توانید هم هویتمان را به ما ارزانی کنید و هم امکان مشارکت بدهید. 
 
نامور مطلق افزود: ما امیدواریم که بوم‌گردی جای خارج‌گردی را بگیرد و معتقدیم کسی که در ایام نوروز به خارج کشور سفر کند، روح نوروز را نشناخته است. 
 
وی خاطرنشان کرد: ما آماده ایجاد کارگاه‌های صنایع دستی در کنار بوم‌ها هستیم و معتقدیم که تزئینات داخلی اقامتگاه‌ها باید مطابق با صنایع دستی منطقه باشد.  
 
نامور مطلق در پایان از آمادگی معاونت صنایع دستی برای صادر کردن مجوز رسمی فروش صنایع دستی به بوم‌ها خبر داد. 
 
همچنین رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از این مراسم گفت: ما امروز از نظر کمی و کیفی در نقطه‌ای ایستاده ایم که می‌توانیم به وجود و ظهور بوم‌گردی افتخار کنیم. این کار یک همت و تلاش پایدار را تحربه کرده است. 
 
وی افزود: بوم گردی یک مسیر بسیار تأثیرگذاری را تجربه کرده است. 
 
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار داشت: کیفیت رمز پایداری بوم‌گردی‌ها است و امسال 500منطقه بوم گردی خواهیم داشت. 
 
رحمانی موحد ادامه داد: بوم گردی یکی از نقاط قوت و مشترک سه حوزه تخصصی سازمان میراث فرهنگی و محصول یک نگاه یکپارچه، صمیمی و پایدار است. 
 
وی تصریح کرد: بوم‌گردی توانایی کنار هم نشستن بخش دولتی و غیر دولتی است و تلاش ما بر این است که تعامل بیشتری میان این بخش‌ها ایجاد شود.
 
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: قطعا بوم گردی ما باید با رویداد محوری همراه باشد. ما خوشبختانه در سال آینده تجربه ای که به دست آورده ایم را به عنوان یکی از ارزش‌ها و فناوری‌هایمان به جهانیان ارائه می‌دهیم. 
  
همچنین صادقیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در بخش دیگری از نخستین گردهمایی بهره برداران بوم گردی‌ها، گفت: توریست‌های فرهنگی اصلا به دنبال ساخت و سازهای جدید نیستند بنابراین از این جهت که بوم‌گردی رابط خوبی میان میراث فرهنگی و گردشگری است همه از آن استقبال می‌کنیم زیرا عینا مصداق توسعه پایدار و اقتصاد مقاومتی است. 
 
وی افزود: در همه زمینه‌های آمادگی داریم که از جهت قوانینی و حمایتی به بوم گردانان کمک کنیم تا بوم گردی در سطح وسیعی گسترده شود و از تخریب بناهای تاریخی جلوگیری کند. 
 
معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به این سوال که معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی چگونه از بوم گردانان حمایت خواهد کرد، گفت: به هر حال بخشی از کار مشارکتی است و ما به بوم گردی‌های که در بناهای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی قرار دارند از نظر مواد و مصالح مورد نیاز کمک خواهیم کرد. 
 
وی خاطر نشان کرد: اگر چه در حال حاضر بودجه همه سازمان‌های کشور اندک است اما ما سعی می‌کنیم همین اعتبار کم را به طرف مردم و بخش خصوصی سوق دهیم. 
 
همچنین فیاضی مدیر کل دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری در بخش دیگری از این مراسم، گفت: امروزه یک بسته آموزشی روستایی و گردشگری تهیه شده است و قرار بر این شده که کارت مدیریت را از سال دیگر برای کسانی تایید کنیم که این آموزش‌ها را دیده باشد. امید است که اقامتگاه بوم‌گردی نماد فرهنگ ایرانی اسلامی باشد. 
 
همچنین رضوانیان مدیر اقامتگاه بوم‌گردی خانه نقلی کاشان در بخش دیگری از نخستین گردهمایی بهره‌برداران بوم‌گردی به ظرفیت اندک صندوق کار آفرینی امید اشاره کرده و گفت: ظرفیتی که برای این صندوق در نظر گرفته با اولویت‌های آن هماهنگی ندارد. در سال‌های آغازین فعالیت مراکز بوم گردی آئین‌نامه‌ای نوشته شد که از پایین به بالا شکل گرفت. 
 
مدیر اقامتگاه بومی‌گردی خانه نقلی کاشان خاطر نشان کرد: امروز نیز قرار بر این است اعضای هیئت موسس انجمن بوم گردی ایران مشخص شود. 
 
همچنین نورالله زاده مدیر عامل صندوق کار آفرینی و  امید در بخش دیگری از این مراسم، گفت: ما حتما باید به زنجیره خدمات گردشگری توجه کنیم و در غیر این صورت مکان‌های بوم گردی فقط محل گذر و عبور خواهند بود. 
 
وی افزود: جای نظام تامین مالی در این بخش خالی است و ما حتما باید یک رابطه قوی بین طور گردانان و جامعه محلی ایجاد کنیم تا مشکلی پیش نیاید. 
 
مدیر عامل صندوق کار آفرینی و  امید خاطر نشان کرد: ما حتما باید رویدادهای را برای روستاها تعریف کنیم تا اقامتگاه‌های بوم گردی توجیه پیدا کند، قرار است که از سال آینده در روستای فشی کرمانشاه اقدام به برگزاری جشنواره موسیقی کنیم، این جشنواره موسیقی می‌تواند ظرفیت بین‌المللی شدن را داشته باشد یعنی با این کار ظرفیت اقتصادی روستاها را به اقتصاد بین المللی متصل می‌کنیم. حتما باید جامعه محلی را ارتقا بدهیم و نقشه دقیقی را در نظر بگیریم که چه نوع خدمات گردشگری را برای اقامتگاه‌های بوم‌گردی تعریف کنیم. 
 
همچنین حسینی مکارم رئیس ستاد نوروزگاه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگری از نخستین گردهمایی بهره برداران بوم گردی از علاقه 6 کشور به پیوستن به پرونده جهانی نوروز اشاره کرد و گفت: هم اکنون 12 کشور در جریان این پرونده با هم همکاری می‌کنند. 
 
وی ادامه داد: تا به امروز 32 اثر هنری ایرانی در سطح جهان به ثبت رسیده است که از این میان 21 اثر ملموس و 11 اثر نا ملموس هستند. 
 
رئیس ستاد نوروزگاه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری،  خاطر نشان کرد: امسال در 31 استان کشور نوروز‌گاه خواهیم داشت، علاوه بر آن پیشنهاد می‌کنیم که در اقامتگاه‌های بوم‌گردی آئین‌های محلی را برگزار کنند و یک ارزیابی هم صورت بگیرد تا به اقامتگاه‌های به آئین های محلی توجه داشته‌اند جوایزی داده شود و از آنها تقدیر شود. نوروزگاه می‌تواند عامل بسیار مهمی در میان اقوام و ملل باشد بنابراین پیشنهاد ما این است که نوروزگاه را به طور جدی در اقامتگاه‌های بوم گردی دنبال کنیم. 
 
همچنین رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری در بخش دیگری از مراسم، گفت: ما در روستاها به دنبال تقویت گردشگری و صنایع دستی هستیم، زیرا این دو صنعت آب کمی نیاز دارد و با شرایط کشور ما هم‌خوانی دارد . ما به اقامتگاه‌های بوم‌گردی تسهیلات می‌دهیم و امروز به تمامی مناطق کشور 20 میلیارد تومان برای شغل‌های پایدار روستایی با سود کمتر از 8 درصد داده‌ایم. در بوم‌گردی، مردم روستاهای ما به شرط آموزش می‌توانند ثروتمند شوند. 
 
 گفتنی است: در حاشیه این مراسم انتخابات اعضای هیئت موسس انجمن بوم‌گردی ایران برگزار شد. 
 
انتهای پیام/ ج
 

دیدگاه شما

آخرین اخبار