23. بهمن 1395 - 15:15   |   کد مطلب: 15298
کتاب مدیر مدرسه نوشته جلال ال احمد داستانی رئالیستی و اجتماعی است که به خوبی بخشی از زندگی مردم عادی را به تصویر کشیده است. تصاویر این داستان کاملاً رئالیستی و منطبق بر واقعیت است .
شبنم ها, shabnamha, مدیر مدرسه, جلال آل احمد, afkl ih, shabnamha.ir

به گزارش شبنم ها، 

برای فهم تاریخ کتابهای تاریخی را می خوانیم اما در این کتاب ها اشاره کمی به وضع  زندگی اجتماعی مردم عادی جامعه شده است اما رمان های اجتماعی به خوبی اوضاع و مسائل اجتماع هر دوره را نشان می دهند و یکی از منابع معتبر در بررسی های جامعه شناختی به شمار می روند.

  کتاب مدیر مدرسه نوشته جلال ال احمد داستانی رئالیستی و اجتماعی است که به خوبی بخشی از زندگی مردم عادی را به تصویر کشیده است. تصاویر این داستان کامل رئالیستی و منطبق بر واقعیت است . گزارشات عینی نویسنده به خوبیبازتاب واقعیت است به عنوان مثال توصیفات ظاهری هریک از  معلمها به گونه ای دقیق  و جزئی است که در ذهن خواننده یک تصویر از آن صحنه ها ترسیم می شود.  در کتاب مدیر مدرسه جلال از اوضاع جامعه نابسمان ایران پیش از انقلاب  معترض است .

مدیر مدرسه در حدی به انتقاد اجتماعی می پردازد که حتی از اینکه خودش هم با پارتی بازی مدیر یک مدرسه 6 کلاسِ شده است ناراضی است اما هیچ کاری برای نشان دادن این نارضایتی انجام نمی دهد تنها در ذهن خویش شکایت می کند . محتوای این کتاب به زمانی اشاره دارد که روشنفکران جامعه عزلت نشین شده اند و رویه سکوت را در پیش گرفته اند. جلال به خوبی یک روشنفکر منفعل را در کتاب به تصویر کشیده است و با اتفاقی که در پایان داستان می افتد نشان می دهد این مدیر مدرسه موفق عمل نکرده است   در واقع هیچ واکنشی نشان نداده است در یک مجموعه کوچکی که تحت سرپرستی اوقرار گرفته است نام موفق عمل کرده است.

بخش کوچکی از کتاب مدیر مدرسه:

گفتم :مدیر بشوم

مدیر یک دبستان نه درس خواهم داد نه مجبور خواهم بود برای فرار از اتلاف وقت در امتحان تجدیدی به هر احمق بیشعوری هفت بدهم تا ایام اخر تابستانم را که لذیذ ترین تکه ی تعطیلات است را نجات دهم این بود که راه افتادم .

انتهای پیام 

دیدگاه شما

آخرین اخبار