22. دى 1395 - 10:02   |   کد مطلب: 14736
کتابی از نابغه ریاضی جهان:
سرعت انتقال و محاسبات ذهنی
کتاب حاضر از جمله تألیفات علی بیات موحد است که در باب محسبات ذهنی و ارائه راههای آموزش آن نوشته شده و ادای دین او به هموطنان نوجوان و جوان خویش است.
شبنم ها, shabnamha, سرعت انتقال محاسبات ذهنی, afkl ih, shabnamha.ir

به گزارش شبنم ها، 

دنیای ریاضیات به تنهایی آنقدر عمیق و پر رمز و راز است که آن را میتوان از علوم پایه جهان و راه های کشف و بررسی مسائل آن را از نامتناهی ترین راهها به شمار آورد. علمی مرموز و در عین حال شیرین و کاربردی. پیشرفت جهان صنعتی به سمت مدرنیته بدون شک مدیون ریاضیات است. در این میان دانشمندانی در این کره خاکی ظهور کرده اند که علاوه بر پیشروی در این علم ، به تسهیل در یادگیری و شیرین نمودن آن برای دانش آموزان و دانش پژوهان پرداخته و عمر خود را در این مسیر وقف نموده اند. از جمله این افراد علی بیات موحد است که پس از سالها کوشش و ممارست در این امر ، تصمیم گرفته است دانسته های خود را به دیگران آموزش داده و آنها را تا حدودی مکتوب کند. او در المپیادها و جام های جهانی در آلمان و سایر کشورها مقام های پر افتخاری کسب نموده و از نوابغ روزگار ما به شمار می آید.

کتاب حاضر از جمله تألیفات علی بیات موحد است که در باب محسبات ذهنی و ارائه راههای آموزش آن نوشته شده و ادای دین او به هموطنان نوجوان و جوان خویش است. او این کتاب را در چند مرحله و هر کدام در چند قسمت تألیف و منتشر کرده که ما در این مجال ، به معرفی مرحله اول از "سرعت انتقال و محاسبات ذهنی کاربردی" می پردازیم. در این کتاب کوشش شده است با یک آموزش اولیه در باب ضرب و تمرینات بسیار زیاد و متنوع ، سرعت پردازش اطلاعات در افراد بالا برده شود. سپس با روش کُد بندی مخاطبان را با روش های نوین حل جمع و تفریقها و ضرب و تقسیمها آشنا کرده و سعی میکند ابعاد ذهن آنها را وسیع تر کند. کُد بندی روشی بسیار جالب است که طی آن برای هر عدد و یا هر حاصل عملیاتی ، یک کد با روابط منطقی و مرتبط تعیین شده و به محض مشاهده آن ذهن به صورت ناخودآگاه و با سرعت بسیار بر روی پاسخ اولیه و در نهایت پاسخ اصلی لینک میکند.

علی بیات موحد حاصل تلاش های خود را از 7 سالگی و بعد از آن در دانشگاه ، بر روی کاغذ آورده و با این کار که به زبان بسیار ساده و دوست داشتنی و شیرین بیان شده ، مخاطبان زیادی را به علم ریاضیات تشویق نموده است. او معتقد است که این کتاب نه تنها برای دانش پژوهان ، بلکه برای افراد عادی که میخواهند تمرکز خود را در کارهای روزمره زندگی از جمله رانندگی و گوش کردن همزمان به صدای چند نفر و تحلیل همزمان حرف آنها و غیره  بالا ببرند بسیار مفید است. در این کتاب علاوه بر تألیف تمرینات متنوع ، در پایان آن نمونه هایی از صفحات کد بندی شده از جمله کد بندی حروف الفبای فارسی و عربی و انگلیسی آمده است که خوانندگان را بیشتر به کشف و حرکت در این مسیر تشویق میکند.

کتاب "سرعت انتقال  و محاسبات ذهنی(مرحله اول)" را انتشارات اساتید قلم تهران در سال 1384 منتشر کرده که اکنون به چاپ شانزدهم آن در 1394 رسیده است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار