28. فروردين 1399 - 13:42   |   کد مطلب: 9541
وقتی زیپ کیف برخی از دختران را باز می کنی، وارد یک مغازه بزرگ لوازم آرایسی می شوی! گویی حتی این لوازم آرایش از درون کیف هم برای آنها مهم است و به نوعی باعث آرامش خاطر و اعتماد به نفسشان می شود. این یک واقعیت است که در این گونه رفتارهای بیمارگونه که با آرایش زیاد خود را بروز می دهد، تبلیغات ماهواره ای و اینترنتی دستی پر کار دارند.
کیف لوازم آرایش، چراغ جادوی اعتماد به نفس دختران ایرانی!

به گزارش شبنم ها ،به نقل از ، امـانـت از کـلـمه امن و به معنای امنیت و یکی از نشانه های ایـمـان اسـت که افراد مومن و پاک سرشت، دارای چنین صفت زیبا و باشکوهی هستند.

خـیـانـت در امانت، یکی از قبیح ترین خیانت ها در اسلام است، چـرا کـه هـر چـیزی حتی بدن نزد انسان امانت هست و اگر فـردی بخواهد در این مورد خیانت کند ، حق خداوندی را به جا نیاورده است . این مقاله به مبحث امانت بندگی در راستای اعضاء و جوارح انسان می پردازد . تنها راه سلامت و شاداب تر نگه داشتن پوستمان، و روشن تر و نافذتر کردن چشمهایمان همان متدهای قدیمی آزمایش شده تغذیه و سلامتی است . این یعنی داشتن یک رژیم غذایی متوازن، نوشیدن مقدار کافی آب و داشتن خواب کافی. همچنین یعنی دور ماندن از آفتاب، ورزش کردن مداوم و ترک سیگار.

هزینه ۱۰ تریلیونی زنان ایرانی برای لوازم آرایشی/ ایران هفتمین مصرف‌کننده لوازم آرایشی در دنیا

ایران دومین کشور مصرف‌کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه و هفتمین کشور در جهان است. این رتبه خیره‌کننده در مصرف مواد شیمیایی آرایشی در حالی است که سهم بالایی از این کالاها قاچاق هستند و بدون هیچ‌گونه نظارت کیفی در بازارها به فروش می‌رسند!

سهم ایران از بازار لوازم آرایشی در خاورمیانه ۲ میلیارد و یک صد میلیون دلار است که این یعنی ۳۰ درصد بازار فروش این لوازم به ایران تعلق دارد! البته موسسه تحقیقات بین‌الملل در لندن این رقم را در ایران ۵ میلیارد دلار اعلام کرده است !

طبق آمارها ۱۷ میلیون زن ایرانی هر ساله ۱۰ تریلیون و ۲۰۰ میلیارد تومان برای خرید لوازم آرایشی هزینه می‌کنند! این در حالی است که بین ۸۰ تا ۹۰ درصد بازارهای لوازم آرایشی ایران در اختیار چین، ترکیه و تایلند قرار گرفته؛ کشورهایی که هر ساله میلیون‌ها دلار از صادرات لوازم آرایشی بهداشتی به ایران سود می‌برند!

نکته جالب این است که در این سه کشور علاوه بر تولیدات خود، برندهای معروف خارجی در این زمینه به صورت تقلبی ساخته شده و به بازارهای ایران فرستاده می‌شوند! بر اساس آخرین ارقام، هر ساله ۸۵۰ میلیون دلار لوازم آرایشی قاچاق وارد کشور شده، در حالی که سهم واردات قانونی لوازم آرایشی تنها ۱۵۰ میلیون دلار است! آرایش صورت دختران چه عوارضی دارد؟ این روزها آرایش کردن بیش از گذشته میان زنان و دختران جوان رایج شده است. اگر در کشورهای غربی پیرزن های ۷۰ سال به بالا، خود را با انواع ترفندها می خواهند زیبا و جوان نشان دهند، در کشور ما بسیاری از دختران نوجوان ۱۴ سال به بالا، هر روز وقت زیادی از خود را روبروی آینه می گذرانند تا زیبا شوند، غافل از این که پزشکان متخصص پوست نسبت به عوارض آرایش های غلط هشدار می دهند.

دكتر نسترن فرزان، متخصص پوست و مو درباره مواد آرایشی می گوید: كرم پودرها، لاك ناخن، رژ لب، ریمل چشم و سایه ها در رنگ های متنوع از جمله لوازم آرایش هستند كه مورد استفاده قرار می گیرند وی می افزاید: متاسفانه اغلب خانم ها بدون توجه به ویژگی های پوست خود از این مواد استفاده می كنند. مثلا كسی كه پوست خشك دارد، به هیچ وجه نباید از كرم پودرهای خشك استفاده كند، در حالی كه دارندگان پوست های چرب می توانند از این پودرها استفاده كنند .

او درباره استفاده از مواد آرایشی چرب كننده توضیح می دهد: بیشتر عوارض مواد آرایشی پوست، به مواد چرب مربوط می شود و در نهایت موجب بروز آكنه روی پوست خواهد شد . به گفته وی، مواد آرایشی چرب، منافذ پوست را می بندند و موجب بروز جوش های سرسیاه روی پوست می شوند.

دختران جوان از مصرف مواد آرایشی بپرهیزند. این مواد به پیر شدن زودرس پوست آنها كمك می كند

دكتر فرزان توصیه می كند، خانم ها پیش از استفاده از مواد آرایشی، آن را روی دست خود امتحان كنند و در صورت نداشتن حساسیت، از آن استفاده كنند. ضمن این كه به گفته وی، مدت زمان استفاده از مواد آرایشی بین ۶ ماه تا یك سال است. بنابراین باید به تاریخ تولید و مصرف این مواد توجه شود و از خرید مواد آرایشی گرانقیمت خودداری كرد، چون ممكن است در مدت زمان کوتاه مورد استفاده قرار نگیرند .

این صدرنشینی در لوازم آرایش و جراحی پلاستیک ریشه در چه عواملی دارد؟

خواهی نشوی رسوا؛ همرنگ جماعت شو!
اینکه دختران و زنان کشور ما روزانه این همه پول صرف خرید لوازم آرایشی می کنند و ساعات طولانی جلوی آیینه وقت صرف رنگ رخسار می کنند، مسلما دلایل بسیاری باید داشته باشد.

مریم. م ۲۲ ساله و دانشجو است. او در خصوص دلیل آرایش کردن می گوید: راستش را بخواهید ما یک ضرب المثل داریم که فلسفه آرایش کردن من هم تقریبا در راستای همان است؛ «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو». زمانی که می بینم همه دخترها هم سن و ساله من پس از ساعت ها آرایش در محیط دانشگاه جامعه حاضر می شوند، من هم برای اینکه مثل آنها باشم و به قولی از آنها کم نیاورم، مجبورم مانند آنها رفتار کنم .
در دوره زمانه ای که ماهواره ها حتی به زندگی عشایر و کوچ نشینان کشور هم رسوخ پیدا کرده و بیرون هر چادری می توان رد پای دیش را پیدا کرد، دیگر نمی شود از تاثیرات خانه مان از که نشأت گرفته از فرهنگ القایی ماهواره ها است ، صحبتی به میان نیاورد. همین القائات باعث می شود که زن ایده ال همان هنرپیشه و خواننده ای باشد که ساعت ها زمان صرف آرایش خود کرده و از جراحی های زیبایی بسیاری برای تغییر صورت و اندامش استفاده کرده است .

اعتماد به نفسی که نیست

از دیگر عوامل مصرف جنون بار لوازم آرایش در کشور ما اعتماد به نفس پایین زنان و دختران جامعه است. آمارها نشان می دهد که زنان و دختران کشور فرانسه که بزرگترین قطب تولید لوازم آرایش در جهان است، کم ترین مصرف این لوازم را در دنیا دارند. البته ماجرای مصرف کم لوازم آرایش در کشورهای توسعه یافته امری بدیهی است. اما دختران و زنان کشور ما از همان سنین نوجوانی صورت خود را نیازمند لوازم آرایش می دانند که بتوانند چهره شان را زیباتر کنند و هر چه سنشان بالاتر می رود این احساس نیاز بیشتر شده و به تدریج جای خود را به جراحی های پلاستیک و تزریق بوتاکس برای جوان سازی پوست می دهد. مسئله این است که زنان و دختران ما هیچ گاه از ظاهر خود رضایت نسبی را ندارد و همواره برای رسیدن به چهره ایده آل القائی به دنبال مصرف لوازم ارایش هستند.

به هر حال تا زمانی که الگوی زن برتر در جامعه ما مدلها و خواننده های اروپایی باشد، وضعیت به همین منوال ادامه پیدا خواهد کرد و در این میان جز تغییر فرهنگ و نگرش جامعه در خصوص معیارهای زن ایده آل چاره ای نیست.

گردآوری- مهدیه خالقوردی

منابع گردآوری شده:

معارف اسلامی – آذر، دی، بهمن و اسفند ۱۳۷۸، شماره ۴۴ – امانت داری در اسلام

سایت تابناک: هزینه ۱۰ تریلیونی زنان ایرانی برای لوازم آرایشی

سایت تبیان:عوارض آرایش صورت

پایگاه خبری فرهنگ انقلاب اسلامی: چرا زنان ايراني همواره در قله آمارهاي مصرف لوازم آرايش و جراحي هاي زيبايي دنيا قرار دارند؟

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار