24. خرداد 1396 - 15:23   |   کد مطلب: 17203
گفتگو با روزه دارانی که در شغل های سخت کار می کنند:
طعم شیرین روزه داری در کنار حرارت تنور و گرمای کوره های آتش
روزه داری در روزهای بلند خرداد ماه با وجود تشنگی و گرمای هوا نیازمند ایمان و اخلاص است اما برخی مشاغل با شرایط سخت تر و گرمای بیشتری مواجه هستند. در این گزارش به سراغ صاحبان این مشاغل رفتیم از زبان آنها تعریف بندگی را بشنویم.

بوی ماه رمضان سراتا سر کشورهای اسلامی را  فرا گرفته  است سحرگاه ماه مبارک رمضان با  بوی مناجات عجین شده  است. خداوند در لب های تشنه ایمانی  به فراخی یک آسمان جاری ساخته است. گویی از قلب های صبور پلی به سمت بندگی خداوند گسترده شده است.

این روزها نجوای نامهای خداوند خفتگان چندین هزار ساله را بیدار می کند و بندگی در حرم گرمای آفتاب لذتی دارد که اخلاص  عمل را دوچندان می کند. تحمل  روزه داری با گرمای هوا و تشنگی در برخی مشاغل بسیار دشوار است که در این گزارش با روزه دارانی که با مشاغل سخت در میدان اخلاص و بندگی جهاد می کنند صحبت کرده ایم.

 

در این بخش گفتگویی با افرادی که در کنار کوره های آتش و زیر حرم گرمای آفتاب طعم روزه داری را می چشند و بر خوان گسترده خداوند مهمان هستند انجام دادیم .

ناصری ریخته گر فلزات گران بها است که برکت شغلش مشارکت در ساخت ضریح و حرم های شریفه است به سراغ وی رفتیم و با وی هم صحبت شدیم.

گرمای کوره آتش

میدان  آزمایش اخلاص و بندگی با گرما و حرارت کوره های ریختگری در ماه رمضان

مجتبی ناصری در مورشغلش و روزهای گرم روزه داری  اظهار داشت :بعضی از شغل ها با جان و دل سر و کار دارد. در شغل ما  حاصل کار محصول عشق است نه ابزار و ادوات . در شغل ما  هیچ یک از افراد بدون وضو و حاجت در  کنار کوره های داغ ذوب فلزات حاضر نمی شوند.  تماشای ذوب فلزاتی که هر یک با هزار نذر و آرزو تقدیم ساخت ضریح و حرمهای شریفه ائمه  می شود پر از آرامش است .  جواهرات پس از ذوب شدن و تبدیل شدن به شمش و زدودن ناخالصی ها  یک پروسه دیگر را نیز  طی می کنند تا در شبکه های ضریح به کار روند . با خودم می گویم یک تکه فلز برای به کار رفتن در ضریح حضرات آب  می شود چکش می خورد تغییر شکل می دهد , یک زائر و دوستدار راه و حرکت امام نیز  باید با نفس خود بجنگد تا درونش را از بدی ها و ناپاکی ها خالص نماید .

وی افزود : در ماه مبارک رمضان, گرما و حرارت کوره های ریخته گری به مثابه یک صافی برای ایجاد  اخلاص در بندگی است آغاز ماه رمضان لذتی غیر قابل وصف دارد همان طور که برکت  شغل ریخته گری و کار  برای اولیاء خدا غیر قابل توصیف است .

پیرمردی که با زبان روزه با چرخ دستی بار حمل می کرد: این روزها خداوند نیرو و توان بیشتری به من عطا کرده است

در ماه میهمانی خدا  پیرمردی را دیدم که با زبان روزه چرخ دستی  باربری  سنگین را در مسیر پر از پستی و بلندی پیاده رو حمل می کرد , هر بار با مشکل مواجه می شد از او در خصوص سختی های ماه رمضان سوال کردم .

آیا با این سن و سال و روزهای طولانی ماه مبارک رمضان  روزه داری مشکل نیست ؟

پیرمرد اذعان داشت : شاید از نظر شما حمل  این همه بار بر روی چرخ دستی پر مشقت و طاقت فرسا باشد اما برای من نشانه  کسب روزی حلال است از طلوع آفتاب تا هنگام غروب آفتاب این خیابان ها را بالا و پائین می کنم تا روزی حلال  کسب نمایم خدا را شکر می کنم در این روزهای پر حرارت ماه مبارک شرمنده سفره افطار خانواده ام نیستم در این روزها حس می کنم خداوند نیرو و توانی به من عطا فرموده است که روزهای گرم بندگی را با اشتیاق به پایان برسانم از نظر من  خداوند نسبت به رزق و روزی بندگانش در ماه رمضان برکتی دو چندان عطا می کند .

وی افزود :معنی مهم بندگی اطاعت از دستورات خداوند است گرما و حرارت آفتاب نباید مانع از بندگی شود .

از وی تقاضا کردم تا با ثبت لحظه اخلاص این کارگر ساده مخاطبان را درحلاوت این خلوص و سادگی مهمان کنم اما تنها توانستم از چرخ پیرمرد عکس بگیرم زیرا او دوست نداشت فرزندانش او را با این همه خستگی ببینند وشرمنده اش شوند .

 

روزه داری در کنار تنور پر حرارت نانوایی

افطار با عطر نان داغ معنا پیدا می کند اما بی شک تحمل گرمای تنور گداخته با زبان روزه بسیار دشوار است . به سراغ نانوایی رفتم  که در کنار کوره آتش ایستاده و سنگک های داغ را با دستانش از کوره خارج می کند و با وی هم صحبت شدم. نامش ا حسین الوندی است . از وی پرسیدم :

آیا گرمای آتش مانع از تلاش شما در روزهای گرم ماه مبارک رمضان نمی شود ؟

الوندی با لبخند پاسخ داد :اولین روزی که وارد شغل نانوایی شدم هنگام خارج کردن نان از کوره دستم سوخت و تاول زد پدرم بر روی دستم ارد پاشید و آن را بوسید. از ان روز سالها می گذرد اما هر بار به یاد مهربانی پدرم دلم می خواهد یکبار دیگر دستم را بسوزانم .

روزه داری در شرایط سخت

وی افزود :همان گونه که خمیر حرارت می بیند تا تبدیل به نان شود آدمی نیز با ید در کنار سختی ها و مشقت ها زندگی پخته شود اگر به بهانه سختی ومشکلات از امتحان بندگی فرار کند مطمئنا رشد نمی کند.

چون شغلم با  برکت سفره مردم ارتباط دارد با وضو به نانوایی می آیم

نزدیک کوره سنگکی رفتم تا از داخل آن نیز عکس بگیرم گرمای آن واقعا غیر قابل تحمل است از نانوا پریدم  چگونه این گرمای متصاعد شده از کوره را با وجود روزه داری تحمل می کنید ؟

الوندی اذعان داشت :سالهاست با گرمای آتش عجین شده ام هر روز بعد از نماز صبح با وضو و یاد خدا وارد سنگکی می شوم چون دستم با برکت سفره مردم در ارتباط  است سعی می کنم دائم الوضو باشم ,تمام نکات بهداشتی را نیز رعایت نمایم .

زمان شلوغی سنگکی از سر و صدای مشتریان اذیت نمی شوید  ؟

الوندی پاسخ داد :روزه داری آزمون صبر است از اذان صبح تا اذان مغرب لب از خوردنی ها و محرمات فرو می بندی تا روزه ات مورد قبول شود اما اگر دنبال دلیل و  برهان برای بد خلقی و عصبانیت باشی روزه داری چه اثر مثبتی  در راه بندگی دارد .

 

کهولت سن و سختی کار آهنگری مرا از برکت ماه خدا دور نمی کند

آهنگری یکی دیگر از مشاغلی است که انجام آن با وجود روزه داری کاری دشوار است . به سراغ پیرمرد آهنگری رفتم که در مغازه کوچک خود بدون هیچ گونه وسایل سرمایشی عرق می ریخت و بر سر اهن می کوبید .

آهنگری و روزه داری

آیا روزه داری در این روزهای سخت با توجه به سن و سال شما دشوار نیست ؟

پیرمرد آهنگر اظهار داشت :خداوند تن سالمی به من عطا کرده است به شکرانه سلامتی و عشق به بندگی روزهای طولانی ماه مبارک رمضان را سپری می کنم.  این روزها  روزه داری با کمی سختی همراه است اما برکت بسیاری دارد  در این ماه بیشتر ذکر خدا را می گویم و در نماز ها با حال بهتری با خداوند مناجات می کنم.  چگونه می توانم با بهانه هایی همچون کهولت و سختی کار از برکت این ماه دور شوم .

 

وقتی کار در آفتاب و گرما و تحمل  بوی نا مطبوع زباله هم مانع از روزه داری نمی شود

گرمای هوا موجب می شود کار در محیط بدون سایبان و کولر بسیار سخت باشد. روزه داری در شرایطی که زیر آفتاب خیابان ها را تمیز کنی بسیار دشوار اشت اما رفتگران در حرم سوزاننده آفتاب خیابان ها را از آلودگی ها پاک می کنند از یکی از آنها پرسیدم:

با این شرایط سخت و گرمای هوا و بوی نا مطبوع زباله ها  روزه داری برای شما دشوار نیست؟

م .زارعی اظهار داشت : اگر بخواهیم به دنبال بهانه ای برای فرار از روزه داری باشیم گرما و بوی نامطبوع زباله ها دلیل خوبی نیست در صدر اسلام مسلمانان مشقت بسیاری را تحمل می کردند حتی حضرت علی علیه السلام و فرندانشان 3 روز غذای خود را به یتیم و مسکین و در راه مانده دادند.

این بنده مخلص خدا گفت:  روزه داری و توفیق بندگی با شرایط امروز مشکلات چندانی ندارد در حالی که در شهرهای دیگر مردم در گرمای 50 درجه و هوای آلوده روزه می گیرند چگونه می توان مسائل پیش پا افتاده را سختی و مشکلات روزه داری عنوان کرد بندگی سختی هایی نیز در پی دارد اما شیرینی لحظه افطار و  شنیدن اذان مغرب برای یک روزه دار نه به عنوان مجوز خوردن بلکه شکر خداوند برای توفیق روزه بسیار پر اهمیت است .

انتهای پیام / 

دیدگاه شما

آخرین اخبار