22. خرداد 1396 - 15:09   |   کد مطلب: 17169
ماه رمضان با همه معنویت و زلالی اش در هر شهر با سنت های بومی آن منطقه آمیخته می شود و حال و هوایی متفاوت خلق می کند در این گزارش سنت های بومی شهر همدان را از سنت های خور اکی تا جشن ها و هدایای مخصوص بررسی می کنیم.

به گزارش شبنم همدان، ماه رمضان سفره ای به وسعت بخشندگی خداوند است ماهی که خداوند خالق هستی میزبان آن است. چه شعفی بالاتر از اینکه بر خوان گسترده ای قدم بگذاری که همنشین معبودت شوی .

در جای جای شهر ماه رمضان شور و نشاطی برپا کرده است. رنگ نگاه مردمان روزه دار که در گرمای آفتاب با نَفس خویش می جنگند آسمانی شده است و هر روز  افرادی هستند که در حُرم گرمای تنور داغ، نان و گرده تازه به دست مشتریان می دهند. بوی این تلاش هفت کوچه آن طرف تر نیز شامه ات را قلقلک می دهد . ماه رمضان هر سال با سنت های دیرینه ای که در بین روزه داران رایج است می آید و حال و هوای شهر را خدایی می کند. در این گزارش  سنت های دیرینه ماه رمضان را در شهر همدان بررسی می کنیم.

رقیه حسینی بانوی خانه داری است که بر خوان گسترده رمضان دعوت است و سالهاست افتخار این میهمانی را دارد. از وی در مورد سنت های این ماه میپرسم.

پیش از آمدن رمضان برای این بهار معنوی خانه تکانی می کنیم

چه اداب و رسوم خاصی در میان اقوام و دوستان شما در ماه مبارک  رمضان رایج است ؟ رقیه حسینی اظهار داشت : رمضان آغاز بهار بندگی است و همین موجب می شود بیشتر بانوان شهر ما پیش از آغاز ماه مبارک رمضان گرد گیری و کارهای نظافت منزل را انجام می دهند. ما با تطهیر ظاهر زندگی سعی می کنیم درونمان را هم تطهیر نماییم.

 

سنت هرسالۀ برگزاری جشن تکلیف چند روز پیش از آغاز ماه مبارک رمضان  

یک بانوی همدانی گفت: در خانواده ما دو روز پیش از شروع ماه رمضان مهمانی بزرگی به مناسبت جشن تکلیف نوجوانان  و آغاز ماه بندگی  برگزار می شود. در این مهمانی با گوشت ماهیچه آبگوشت درست می کنیم و از مهمانان پذیرایی می کنیم. پس از صرف غذا به افرادی که به سن تکلیف رسیده اند هدایایی می دهیم. این هدایا برای فرزندان ذکور اقلامی همچون پیراهن ,سجاده و برای دختران چادرنماز و سجاده است.

هدایایی که نوعراسان در اولین رمضان زندگی مشترک هدیه می گیرند

 وی افزود: در روزهای مبارک رمضان نیز نوعروسان را در سفره افطار پاگشا می کنیم. همچنین والدین داماد برای نو  عروس خود که در دوران عقد به سر می برد هدایایی همچون انواع خوراکی ها (انگشت پیچ ,گرده ,شیرینی و....) و میوه های نوبرانه هدیه می برند. بانوان در شب های قدر نیز سعی می کنند با پختن نذری و انواع شیرینی سنتی مانند نان پنجره و زولبیا   از مهمانان مراسم احیا پذیرایی  کنند .

 

ختم قرآن بزرگترین لذت ماه رمضان

این بانوی همدانی اذعان داشت : بزرگترین لذت این ماه چشیدن لذت بندگی است. خداوند هر لحظه به بندگانش فرصت می دهد تا به راه راست هدایت شوند. بندگی همان صراط مستقیم است هر عمل نیکی که در این یک ماه انجام می دهیم چندین برابر ماه های دیگر است ماه رمضان بسیار مبارک و پربرکت است در  ماه نزول قرآن هریک از ما سعی می کنیم یک بار کلام الله مجید را ختم نماییم .

 

صدای مناجات سحرگاه از گلدسته های مسجد نوستالژی عرفانی ماه رمضان

حسینی اظهار داشت: سحرگاه رمضان سالهای گذشته با پخش صدای مناجات از بلند گوی مساجد شعف وانقلابی خاص در انسان ایجاد می کرد اما این روزها تنها صدای اذان از بلندگوی مساجد  در سحر گاه ماه رمضان پخش می شود در حالی که صدای مناجات در سحر گاه رمضان دعوت عمومی خداوند نسبت به مومنین است . مورد دیگر  که این روزها کم رنگ شده است گستردن سفره افطار است در اغلب مهمانی ها شام وافطار همزمان برگزار  می شود در حالی که از نظر من سفره افطار برکت خاصی به حال وهوای روزه دار می دهد حتی اگر با چند دانه نمک و یا خرما باشد افطار لحظه استجابت دعا است مبادا از کنار این لحظات به سادگی عبور کنیم .

 

در ادامه این گزارش در ارتباط با غذاهای سنتی همدان  در ماه مبارک رمضان با امیر میرزایی پارسا کارشناس آشپزی و برگزار کننده دوره های مبتدی و حرفه ای   آشپزی و قنادی گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید .

 

غذاهای سنتی افطار در سفره همدانی ها

میرزایی پارسا در مورد غذاهایی که روزه داران باید استفاده کنند عنوان کرد : هنگام افطار باید از غذاهایی استفاده کرد که علاوه بر اینکه آب مورد نیاز بدن را تامین می کند انرژی از دست رفته را نیز به بدن باز گرداند. می توان از غذاهایی همچون انواع آش ها ,تر حلوا هویج و...... استفاده کرد.

سرفره های افطار همدان از دیرباز با شیرینی های سنتی این شهر از قبیل کماج ,انگشت پیچ و حلوا زرده رنگین بوده است و باید به این نکته توجه کنیم که با توجه به انرژی زیاد این مواد بهتر است به اندازه کم مصرف شود .

 دم نوش های سنتی  برای رفع تشنگی ماه رمضان

این کارشناس آشپزی  ابراز داشت : دم نوش سنبل الطیب برای کاهش سردرد که در ماه رمضان که به علت گرمای هوا ایجاد می شود بسیار موثراست . همچنین عرق کاسنی برای خنک نمودن بدن در هنگام افطار مفید است.  عرق نعنا  و عرق هفت گیاه برای بالانس قند  خون  به ویژه هنگام افطار که افراد از زولبیا و بامیه استفاده می کنند، توصیه می شود و شربت گلاب یکی از بهترین ومناسب ترین  نوشیدنی های گیاهی برای شب های ماه رمضان است .

میرزایی پارسا خاطرنشان کرد  : شربت گلاب را می توان با خاکشیر یا یک قاشق غذاخوری سنکنجبین ترکیب نمود و به جای نوشابه از آن در کنار غذا استفاده کرد. همچنین شربت شیره انگور که از نوشیدنی های سنتی استان همدان است و با ترکیب شیره انگور, آب و سرکه تهیه می شود یکی از نوشیدنی هایی است که میتواند  جایگزین نوشابه شود .

 

 احیای فرهنگ تغذیه سالم و ترویج غذاهای سنتی نیازمند تلاش رسانه ها

وی در مورد احیای فرهنگ تغذیه سالم و ترویج غذاهای سنتی اظهار داشت : آموزش و ارائه اطلاعات درست و تهیه طعم های جدید در ترویج غذاهای سنتی موثر است . همچنین فرهنگ سازی از طریق رسانه ها و سازمان میراث فرهنگی برای احیای فرهنگ تغذیه سالم اهمیت بسزایی دارد به عنوان مثال برگزاری جشنواره های غذایی متنوع منجر به  ایجاد رقابت وانگیزه می شود و آشنایی با ترکیب غذاهای سنتی و آشنایی با خاصیت های فراوان مواد در نهایت منجر به تولید غذای سنتی می شود .

وی افزود: برای ثبت غذاهای سنتی هر شهر باید سازمان میراث فرهنگی اقدام کند تا سنت های دیرینه تغذیه مناطق مختلف کشور حفظ شود.

کارشناس مردم شناسی سازمان میراث فرهنگی: 5 غذای سنتی همدان آماده ثبت ملی هستند

در ادامه گزارش سنت های شهر همدان در ماه مبارک رمضان گفتگویی با فریبا نعمتی کارشناس بخش مردم شناسی  سازمان میراث فرهنگی انجام دادیم .

به عنوان اولین سوال پرسیدم چه تعداد از غذاهای همدان به ثبت ملی  رسیده اند ؟ فریبا نعمتی در خصوص ثبت ملی غذاهای همدان اظهار داشت: پرونده ثبت ملی 5 غذای محلی همدان آماده شده است از جمله کباب سرداشی ,آبگوشت بزباش ,کاچی ,کلم و یخنی که همگی اماده ثبت ملی هستند.

چه مواردی در ثبت ملی غذا های سنتی تاثیر گذار است ؟

فریبا نعمتی پاسخ داد : فرهنگ بومی و جغرافیایی و اینکه این غذا در آن منطقه چند سال قدمت دارد میتواند در ثبت شدن آن غذا مؤثر باشد. به عنوان مثال در جشنواره غذای سال گذشته کباب سرداشی به عنوان برند همدان انتخاب شد زیرا پخت کباب سرداشی در همدان بیش از صد سال قدمت دارد .

ثبت ملی چه تاثیری در فرهنگ انتقال غذاهای سنتی دارد ؟

کارشناس مردم شناسی  سازمان میراث فرهنگی اذعان داشت : ثبت ملی نه تنها موجب مطرح شدن غذا در سراسر کشور می شود بلکه آن غذا در سطح  جهان نیز شناخته می شود.  نکته دیگر اینکه ثبت غذا باعث می شود غذاهای سنتی در لیست غذاهای رستوران ها و هتل ها وارد شود به عنوان مثال بریانی یکی از برند های غذایی اصفهان است. کباب سرداشی برند شهر همدان و با عنوان غذای سنتی شهر همدان مطرح می شود. همچنین ثبت غذاها می تواند با جذب گردشگران ارتباط مستقیم داشته باشد زیرا سبک پذیرایی ، طعم و ذائقه غذا یکی از موارد جذب و رضایت خاطر گردشگران است .

انتهای پیام /

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار