21. خرداد 1396 - 15:55   |   کد مطلب: 17153
زنان سرپرست خانوار بخش آسیب پذیری از جامعه هستند که با وجود کمک های بهزیستی و کمیته امداد باید مشکلات و چالش های بسیاری را تحمل کنند. در این گزارش به مشکلات این قشر از جامعه از زبان تعدادی از این زنان می پردازیم.
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ia afkl ih, شبنم همدان, زنان سرپرست خانوار

به گزارش شبنم همدان، در جامعه خانواده های بسیاری هستند که بال بحراان های شدید مواجه اند. خانواده با نبودن یکی از اعضا دچار نقص و بحران می شود اما  اگر خانواده ای سرپرست و مرد خود را به دلایل مختلف از دست بدهد به طور محسوس تری دچار بحران می شود.

تصور عموم مردم این است که تنها مشکل زنان بی سرپرست مشکلات مالی است اما حقیقت این است که مشکلات تنها بخشی از مشکلات زنان سرپرست خانوار در جامعه است. فقدان حضور  سرپرست خانواده مشکلات عدیده ای برای سرپرستان زن بوجود می آورد که در این گزارش به آن می پردازیم. در این گزارش برای  آگاهی یافتن  از مشکلات زنان سرپرست خانوار با چند تن از این زنان که تحت پوشش کمیته امداد گفتگو کردیم .

اولین شخص خودسرپرست ، بانوی جوانی بود که سرپرست دو دختر خردسال بود و در کوران مشکلات جامعه مردانه ایستاده بود. کنارش نشستم در مورد مشکلات زنان جوان سرپرست خانوار از وی پرسیدم.

مشکلات زنان جوان سرپرست خانوار و تحت پوشش کمیته امداد چیست؟

این بانوی جوان پاسخ داد : سه سال پیش همسرم را  بر اثر تصادف با موتور از دست دادم. آن روزها هر یک از افراد خانواده سعی می کردند به نحوی ما را متوجه این مساله بنمایند که آنها مسئول تامین هزینه های زندگی ما نیستن. برای ما اوضاع بسیار بدی بود از یک سو بهانه گیری و دلتنگی های فرزندانم و از سوی دیگر درماندگی های  من برای تامین هزینه زندگی سبب شده بود احساس سرخوردگی داشته باشم . تا این که  یکی از آشنایان امکان  ثبت نام  و ورود به جمعیت تحت پوشش  کمیته امداد را برایمان  فراهم آورد.

مستمری کمیته امداد برای زنان سرپرست خانوار کافی نیست

وی افزود: مقرری ماهیانه  از طرف کمیته امداد و مبلغ یارانه تنها درآمد ما برای  تامین هزینه های  زندگی  بود. با توجه به اینکه همسرم مخارج زندگی را مدیریت  می کرد, مدیریت هزینه ها و در آمد  زندگی بسیار مشکل  بود. میزان  کمک هزینه زندگی از طریق کمیته امداد مبلغ  هفتاد هزار تومان و یارانه مبلغ  135 هزار تومان که جمعاً می شود 200 هزار تومان، تنها در آمد ماهیانه من و  فرزندانم بود. بعدها  با نوشتن جزئیات خرید ها و اولویت بندی اقلام خرید  تا حدودی هزینه ها را مدیریت کردم.

اما متاسفانه مشکلات یک زن سرپرست خانوار بسیار فراتر از این مسائل است چرا که مبلغی که کمیته امداد برای زنان تحت پوشش در نظر گرفته است برای یک نفر 50 هزار تومان برای 3 نفر هفتاد هزار تومان می باشد.  چطور می شود  کمک هزینه 3 نفر تنها 20 هزار تومان ازکمک   هزینه یک نفر  بیشتر باشد. با وجود دو فرزند دختر و مخارج آنها مدیریت مخارج غیر ممکن است.

دیدگاه  بی انصافانه جامعه به افراد تحت پوشش جامعه

وی در ارتباط با مشکلات زنان سرپرست خانوار تحت پوشش کمیته امداد اضافه کرد: بدتر از همه اینها دید جامعه به افراد تحت پوشش کمیته امداد است عده ای از افراد جامعه  افراد تحت پوشش را افرادی تن پرور تصور می کنند عده ای دیگر پرداخت کمک هزینه به افراد بی بضاعت را نوعی گدا پروری تلقی می کنند. می خواستم از یکی از این افراد سوال نمایم کدام خانوار سه نفره با مبلغ هفتاد هزار تومان با توجه به  تورم اجناس می تواند مخارج زندگی را مدیریت نماید.

این بانوی جوان اظهار داشت:  یکی دیگر از مشکلات جامعه دید اقوام و بستگان به زنان جوان بیوه است. عده ای می گویند چرا ازدواج نمی کنی تا مجبور نباشی برای تامین هزینه های زندگی شب و روز خیاطی کنی یا بعضا گمان می کنند سربار زندگی آنها هستی بنابراین سعی می کنم رفت وآمد کمتری با دیگران داشته باشم  .

وی تصریح کرد : دو سال پیش به توجه به مشکلات زندگی و افزایش هزینه ها مبلغ دو میلیون تومان از کمیته امداد در راستای توانمند شدن زنان سرپرست خانوار وام گرفتم با توجه به مبلغ وام دیگر از دریافت مبلغ هفتاد هزار تومان کمک هزینه کمیته امداد محروم شدیم. زیرا این مبلغ  برای پرداخت  اقساط وام در نظر گرفته شد, بدین ترتیب با چند تن از زنان سرپرست خانوار  چرخ خیاطی خریدیم ,مشغول همکاری با مزون لباس زنانه شدیم با اینکه این شغل  درامد بسیار کمی دارد اما امتیازاتی نیز دارد  از قبیل اینکه مجبور نیستم هزینه ای برای رفت و آمد پرداخت نمایم  ,همچنین در منزل کنار فرزندانم هستم.

وی اضافه کرد :  بعد از دو سال  قطع کمک هزینه کمیته  امداد به علت پرداخت اقساط وام این ماه یارانه هریک از اعضای خانواده ام را 95هزار  تومان واریز نمود  .

به سراغ بانوی میانسالی رفتم که تحت پوشش کمیته امداد است و فرزندش  فارغ التحصیل و بیکار است و با وی گفتگویی انجام دادم .

هیچ سرمایه ای برای کمک به فرزندم ندارم

این بانوی سرپرست خانوار اذعان داشت :پسرم در رشته عمران وشهر سازی فارغ التحصیل شده است  با توجه به اینکه در  دانشگاه دولتی پذیرش  شده است اما  هزینه بسیار زیادی  پرداخت نموده ام , متاسفانه هیچ سرمایه ای به غیر از یک  منزل 40 متری ندارم که بتوانم در راه ایجاد اشتغال با او مشارکت  نمایم .

وی افزود :اکثرا مسئولین مردم را به فرزند آوری و ازدواج تشویق می کنند من یک زن سرپرست خانوار هستم تا زمانی که فرزندم دانشجو بود مبلغ 60 هزار تومان کمک هزینه از کمیته امداد دریافت می کردم بعد از اتمام تحصیلات پسرم به مبلغ 50 هزار تومان کاهش پیدا کرد ,خودم در یک شرکت خدماتی کار می کنم چگونه می توانم فرزندم را تشویق به ازدواج نمایم در حالی که شغل و پس اندازی ندارد .ضمناً در یک ماه اخیر مبلغ کمک هزینه را کمیته امداد  قطع کرد و به مبلغ یارانه اضافه کرد.

هزینه های کمر شکن درمان و زنان سرپرست خانوار

مریم یکی دیگر  از زنان سرپرست خانوار است که درباره مشکلات زنان سرپرست خانوار اظهار کرد: یکی از مشکلات انکار ناپذیر زنان سرپرست خانوار  بیماری یکی از اعضای خانواده یا انجام  خدمات دندان پزشکی است. چون دفترچه های بیمه خدمات درمانی کمیته امداد تنها توسط پزشکان طرف قراداد کمیته امداد پذیرش می شود حتی دفترچه های طرح سلامت نیز مراجعات دندان پزشکی و روانشناسی را تحت پوشش قرار نمی دهند. هزینه های گزاف مواردی مانند  دندان پزشکی و روانشناسی  سبب می شود اکثر مسائل زنان سرپرست خانوار به صورت لاینحل پا بر جا بماند.

کلاس های آموزش تعمیر وسایل منزل، نیاز زنان سرپرست خانوار

وی افزود :تربیت فرزندان سالم در جامعه یکی از دغدغه های زنان سرپرست خانوار است. این زنان علاوه بر اینکه باید هزینه ها  را مدیریت نمایند باید به گروه دوستان و رفتارهای نوجوان خود نیز اشراف داشته باشند در یک جمله نیتوان گفت یک زن سرپرست خانوار باید در خانه یک مدیر وتربیت کننده و در بیرون از منزل همچون مردان به فکر تامین معاش خانواده باشد. مشکل دیگر زنان سرپرست خانوار  خرابی یکی از لوازم منزل است. اگر یک زن سرپرست خانوار بخواهد به تعمیرکار رجوع کند مسلما باید متحمل هزینه بسیار زیادی بشود در حالی که کمیته می تواند کلاسهایی به منظور آموزش تعمیرات لوازم خانگی برای زنان سرپرست خانوار تشکیل دهد این کلاسها کمک بسیار شایانی در کاهش هزینه های سرپرستان خانوار دارد.

کمک هزینه های کمیته امداد بخش ناچیزی از هزینه ها را پوشش می دهد

وی تصریح کرد :کمک هزینه های کمیته امداد بخش بسیار  ناچیزی از هزینه های خانوار را تشکیل می دهد بخش اعظم کمک های  کمیته امداددر جهت توانمندی سرپرستان خانوار است که متاسفانه در این بخش نیز کاستی های بسیار زیادی وجود دارد و بازار تضمینی برای خرید  صنایع دستی و تولیدات خانگی زنان سرپرست خانوار وجود ندارد .

حجت اله حاتمی رئیس روابط عمومی اداره کل سازمان بهزیستی شهرستان همدان در ارتباط با آمار زنان بی سرپرست و بد سرپرست تحت پوشش سازمان بهزیستی اظهار داشت :دفتر زنان معاونت اجتماعی بهزیستی استان همدان بخشی از حوزه اجتماعی تحت پوشش اداره کل بهزیستی است که در سطح استان فعال است. تعداد 3083 نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی هستند تعداد 1002 نفر از آنان از تحت  پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند. همچنین 1848 نفر تحت پوشش بیمه روستایی وعشایر هستند 180 نفر از زنان سرپرست خانوار کمک هزینه دانشجویی دریافت می کنند .

بخش عمده زنان بی سرپرست تحت پوشش بهزیستی هستند

حاتمی تصریح کرد : بر اساس برنامه توانمند سازی زنان سرپرست خانوار آنها در 28 گروه همیار زنان سرپرست خانوار که تعداد اعضای هر یک از این گروه ها بین 5 تا 7 نفر است به فعالیت های اقتصادی و آموزشی جهت توانمند سازی زنان سرپرست خانوار فعالیت می کنند. به عنوان مثال گروه همیار زنان در اسد آباد به حرفه خیاطی و اداره خوابگاه های خود گردان دانشجویی می پردازند و یا در شهرستان نهاوند چند گروه همیار در زمینه قالیبافی فعال هستند که حتی با صادر کنندگان فرش در استان آذربایجان شرقی هماهنگی های لازم را انجام داده اند و تحت  نظر آنها فرش های بافته شده را به خارج از کشورصادر می کنندکه  علاوه بر ایجاد اشتغال ارز آوری نیز می نمایند .

ارائه خدمات مددکاری رایگان به زنان سرپرست خانوار توسط بهزیستی

رئیس روابط عمومی سازمان بهزیستی همدان اذعان داشت: زنان سرپرست خانوار بعد از طلاق یا فوت همسرانشان با مشکلات عدیده ای در جامعه  مواجه می شوند بدین منظور اداره کل بهزیستی علاوه بر برقراری  مستمری ماهیانه  زنان سرپرست خانوار طبق قانون برنامه و بودجه، علاوه بر عضو اصلی ( زنان سرپرست خانوار) به دیگر اعضای خانواده در کلینیک خدمات مددکاری مشاوره رایگان  ارائه می شود. همچنین ودیعه مسکن ,کمک هزینه تحصیلی دانشجو و دانش آموز ,ارائه تسهیلات اشتغال , طبق شرایط وضوابط سازمان نظام وظیفه  فراهم آوردن  معافیت کفالت  یکی از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از امتیازاتی است که بهزیستی برای این بانوان در نظر گرفته است .

اقدامات بهزیستی در توانمند سازی زنان سرپرست خانوار

وی افزود :اداره کل بهزیستی علاوه بر فراهم اوردن تسهیلات اشتغال در امر فروش کالاها نیز تسهیلاتی همچون برپایی نمایشگاه ها و خرید غرفه در جهت توانمند سازی زنان سرپرست خانوار اقداماتی انجام داده است .

رئیس روابط عمومی سازمان بهزیستی اعلام داست : خوشبختانه 230 نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش اداره کل بهزیستی در سال 1395از چرخه دریافت مستمری بهزیستی خارج شده اند ,تعداد 21 نفر از فرزندان ذکور زنان سرپرست خانوار از معافیت کفالت بهره مند شده اند .

حاتمی در ارتباط با نهاد هایی که زنان سرپرست خانوار را تحت پوشش قرار می دهند اظهار داشت :سازمان  تامین اجتماعی ,کمیته امداد اما بخش اعظم زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند .

 

انتهای پیام /

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار