17. آبان 1395 - 9:17   |   کد مطلب: 13438
بیشتر انیمیشن هایی که از تلویزیون پخش می شود تنها برای سرگرمی کودکان است در حالی که از مسائل آموزشی و فرهنگ سازی دینی غافل می شوند. انمیشن ناسور جای خالی یک کار فرهنگی را برای کودکان پر مرده است.

به گزارش شبنم همدان، انیمیشن ناسور که با زبانی کودکانه واقعه کربلا را برای کودکان شرح میدهد در شهرهای مختلف کشور در حال اکران است  اما متاسفانه باوجود اکران سراسری آن در سطح کشور هیچ اقدامی در همدان برای پخش این فیلم انجام نشده است. خبرنگار شبنم هدان ضمن مراجعه به آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری مطلع شد نه تنها برنامه اکران این فیلم در همدان وجود ندارد بلکه کمترین آگاهی درمورد این کار فرهنگی در این شهر صورت نپذیرفته لذا رسانه شبنم همدان ضمن اطلاع رسانی به نهاد های مختلف با تنی چند از کارشناسان دینی و تربیتی در مورد انیمیشن ناسور و اهمیت وجود اینگونه کارها در آموزش و تربیت دینی کودکان صحبت کرده است که در ادامه می خوانید.

میزان اهمیت انمیشن هایی که به مسائل آموزش کودکان در حوزه دین می پردازند

زهرا مرادیان متخصص در زمینه روانشناسی کودک و مدیر مهد است وی در مورد انیمیشن ناسور معتقد است:

امروزه رسانه ها بخش عظیمی از زندگی ما را در برگرفته اند که حتی کودکان هم از این امر مستثنی نیستند و باید سینماها بخشی را به کودکان اختصاص دهند . ما در مهد های کودک نیز بیشترین بخش آموزش را به نمایش اختصاص داده ایم و سعی می کنیم مفاهیم عمیق تربیتی را با اجرای نمایش و فیلم آموزش دهیم چرا که هم در ذهن کودک ماندگارتر می شود وهم تصویر در ذهن ثبت می شود .

وی گفت: یکی از کارهایی که ما در مهدهای کودک انجام می دهیم ساختن ماکت وvکار دستی و نمایش وقایع  کربلا برای کودکان است.  بیشتر انیمیشن هایی که از تلویزیون پخش می شود تنها برای سرگرمی کودکان است در حالی که از مسائل آموزشی غافل می شوند. وقتی در ارتباط با انمیشن ناسور خواندم بسیار استقبال کردم چرا که در این زمینه  کودکان را  که بخشی از جمعیت یک کشور هستند نادیده می گیرند. ساخت  انمیشن های با مضامین دینی جای تقدیر دارد و باید در پخش و اکران آن برای همه کودکان این سرزمین نهادهای اجرایی بسیج شوند. چرا که کودکان هم نیاز به آشنایی با سینما دارند با توجه به فضاهای مجازی که تنها بازی های خشن را به کودکان می آموزد و فرصت کودک بودن را از آنها می گیرند نیاز اساسی به اینگونه فیلم ها و انیمیشن های مذهبی جهت فرهنگ سازی درست از کودکی امری ضروری است.  

باید برای کودکان از نظر فرهنگی  سرمایه گذاری کنیم

وی افزود: در حالی که  کشور ما سینمای رشد را دارد باید از خود بپرسیم هر سال چند فیلم خوب در حوزه کودک ونوجوان ساخته و به اکران عمومی گذاشته می شود و چه مقدار از انیمیشن های شبکه پویا ساخت ایران است و هر کدام چه مفاهیمی را به کودکان آموزش می دهند؟ باید باور کنیم  کودکان هم  بخش مهمی از جامعه هستند و باید در این زمینه سرمایه گذاری شود وقتی کودکان را می بینم با تمام عشق از امام حسین وهدف او و علت شهید شدن یارانش می پرسند بهترین زمان است که به آنها در ارتباط با واقعه کربلا و علت عزاداری برای آنها توضیح دهیم با ساخت انمیشن هایی که با سند معتبر ودر حد فهم و درک کودکان است به آنها پاسخ دهیم

حجت الاسلام محمد خسروانی استاد دانشگاه و فعال در بخش فرهنگی مسجد در مورد انیمیشن ناسور گفت:

امروز در سرتاسر جهان رسانه ها بخش جدا نشدنی از زندگی روزمره است و با انکار و یا ندیده  گرفتن آنها  نمی توانیم بگوییم وجود ندارند. زیرا  حکایت همان کبک معروف را پیدا می کنیم.  دنیای امروز از تمام توان خود برای نفوذ در افکار سایر کشورها استفاده می کند و با محصولات فرهنگی خود سعی در هدایت اذهان عمومی به سمت و سوی مطلوب خود می کند. وی خاطر نشان کرد: ایران به عنوان کشوری که بیشترین جمعیت شیعه را دارد باید از این استعداد بالقوه کمک بگیرد. به عنوان مثال همین پیاده روی اربعین که هر سال با شکوه تر از سال قبل انجام می شود تنها دو میلیون جمعیت ایرانی هستند و همه اینها بیانگر این است که مردم جهان بیدار شده اند چرا که ظلم را به خوبی می شناسند. کشور ما هم به عنوان  یک کشور ظلم ستیز باید در آشنائی بیشتر مردم با فرهنگ والای عاشورا وهدف قیام امام حسین (ع) و راه واقعی امام حسین (ع) همه توان فرهنگی خویش را صرف کند.  

انیمیشن هایی که مفاهیم مذهبی را به کودکان می آموزند بسیار اندک  هستند

وی افزود: کارهای اندکی در ارتباط با بیان مفاهیم مذهبی برای کودکان انجام شده است ولی استقبال خوبی توسط خانواده ها صورت گرفته است . چنین فعالیتی مانند ناسور که  در زمینه آموزش تربیت دینی و فرهنگ والای عاشورا با استفاده از منابع معتبر اسلامی انجام شده است بسیار ارزنده و قابل تقدیر است و همه مسئولان باید در جهت تبلیغ و ارائه بهتر انیمیشن ناسور تلاش کنند .

وی در پایان اذعان داشت: دنیا ی رسانه هیچ بهانه ای را قابل قبول نمی داند و اینکه یک شهر از اکران چنین انیمیشنی نا آگاه باشد عذری نپذیرفتنی است . در حالی که بیشتر فیلم های گروه عمار و سینما حقیقت  در روستاها هم  پخش می شود. در دنیای امروز که والدین کودکان خود را با بازی های خشونت بار رها می کنند واقعا جای انمیشنی که از  صلح و دوست داشتن بگوید بسیار خالیست چرا که رهبر معظم سال 95 را سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری نموده اند و تولیدات اینگونه مسائل فرهنگی لبیک به فرمان رهبری است و دیگران هم باید در اجرای هرچه بهتر این عمل تلاش کنند. هر کس در مسئولیتی که دارد سعی کند تا اگر کار تولیدی توسط جوانان  صورت میگیرد از ان حمایت شود.

دکترمجید سرکانی در مورد عدم توجه مسئولان استان به انیمیشن ناسور گفت: .

باید عرض کنم درساخت انیمیشنها بیشتر به فرم بازیها و کاراکترها می پردازند و ازمحتوی غافل میشوند وهمین امر موجب عدم استقبال اولیاء و دانش آموزان است. و ی اذعان داشت هنوز انیمیشنهای مذهبی  در فرهنگ جامعه ما درست مورد پذیرش قرار نگرفته اندو

وی بیان داشت: متأسفانه بعضا دیده می شود که به ظاهرمذهبی ها با یک دید انتقادی به این امرنگاه میکنند و به جای پذیرش و استقبال در برابر این کارها موضع میگیرند..  در خصوص فیلمهای تاریخی مذهبی هم وضعیت چنین است لذا انیمیشن نتوانسته دربین‌مردم جابازکند خاصه انیمیشن مذهبی

وی گفت: انیمیشنهای ایرانی باید اول خانواده ها رابه سینما بکشد و بعد بچه ها را یعنی باید اول برای بزرگتر ها جذابیت داشته باشد تا بچه ها نیز بتوانند آن را ببینند. باید  این جذابیت در انیمیشنهای ایرانی و به ویژه مذهبی ایجاد گردد؛ جذابیت درمحتوی ، جذابیت در تصویرسازی

وی با بیان اینکه انیمیشن ناسور در شهرهای مختلف اکران شده و با استقبال مردم روبرو شده است گفت: متاسفانه بافت فرهنگی مردم همدان به گونه ای است  که خیلی با سینما اخت نیستند . فیلمهای متداول هم که برروی پرده سینما قرارمیگیرد خیلی استقبال نمیکنند

وی در پایان به مسئولین فرهنگی و مذهبی استان پیشنهاد کرد: در مورد انیمیشن ناسور و فرهنگ سازی در مورد آن ابتدا باید  با اموزش و پرورش تعامل صورت گیرد. اگر هدف فرهنگ سازی باشد باید به جای اینکه بچه ها را بیاوررد سینما،  سینما را به مدرسه ببرند با این کار هم مدرسه و هم اولیا و هم دانش آموزان بسیار استقبال میکنند زیرا امروزه بدون استثنا در هرمدرسه ای دیتا پروژکتور وجود دارد و میتوان از این امکانات بخوبی برای رسیده به اهداف هرهنگی استفاده کرد.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار