5. فروردين 1394 - 11:34   |   کد مطلب: 5315
«اى كسانى كه ایمان آورده‏اید نباید گروهى از مردان شما گروه دیگر را استهزاء كنند، شاید آنها كه مورد استهزاء واقع می شوند بهتر از مسخره كنندگان باشند. و همچنین زنان یكدیگر را مسخره نكنند، زیرا ممكن است زنان مسخره شده از آنها كه مسخره می كنند بهتر باشند.»
 کلمه دختر ترشیده، چرا؟!

به گزارش شبنم ها به نقل از به نقل از طنین خاتم؛

 

(((یا ایُّهَا الَّذینَ امَنُوا لا یَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى‏ انْ یَكُونُوا خَیْرا مِنْهُم وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى‏ انْ یَكُنَّ خَیْرا مِنْهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا انْفُسَكُمْ وَ لا تَنابَزُوا بِالالْقابِ بِئْسَ الاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الایمانِ وَ مَنْ لَمْ یَتُبْ فَاولئِكَ هُمُ الظّالِمُونَ. )))

«اى كسانى كه ایمان آورده‏اید نباید گروهى از مردان شما گروه دیگر را استهزاء كنند، شاید آنها كه مورد استهزاء واقع مى‏شوند بهتر از مسخره كنندگان باشند. و همچنین زنان یكدیگر را مسخره نكنند، زیرا ممكن است زنان مسخره شده از آنها كه مسخره می كنند بهتر باشند.

 

و مبادا از یكدیگر عیب جویى كنید و زنهار از اینكه یكدیگر را با القاب زشت و ناپسند یاد كنید كه پس از ایمان آوردن، نامى كه نشان از فسق و فجور دارد بسیار زشت است و هر كس كه از این رفتار توبه نكند ستمگر و ظالم  است»

 

چند وقت پیش یک سوال ذهنم را به خودش مشغول کرد

سوال این است؟

کلمه دختر ترشیده، چرا؟؟؟

در کتاب ها،مقالات،آیات و روایات و  سایت های مختلف به جستجو پرداختم تا اینکه نه تنهابه جواب قانع کننده ای رسیدم بلکه هیچ وقت به خودم اجازه استفاده از این کلمه را نمی دهم.

امید است این مطلب گوشه ای از دیدگاه  منفی شما را در مورد این موضوع ناخوشایند تغییر دهد.

شاید اگر اثرات مخرب روحی و روانی این کلمه (دختر ترسیده) را بر روی دختری که او را ترشیده خطاب  می کنیم می دانستیم هیچ وقت به خود اجازه نمی دادیم این کلمه از زبان ما جاری شود.
تا حالا فکر کردید چرا به دختری که از سن ازدواجش میگذره میگن ترشیده، اما برای پسر ها چنین لفظی نیست؟ نهایتا بگن ، میگن پیر پسر!

شاید همه ما فکر کنیم ترشیده از اون جهت گفته میشه که یه میوه وقتی میرسه و چیده نمیشه یواش یواش فاسد میشه یا به قولی میترشه!

و چون غالبا دخترها رو بامیوه قیاس میکنن وقتی از سن چیدنشون میگذره بهشون میگن ترشیده

 

واژه ترشیدگی احتمالا نسبت مستقیم با خلق و خوی دخترها در سنین بالا که دیگه امیدی به ازدواج ندارند، دارد.

این کلمه ترشیده خیلی کلمه زشتیه،چرا در این دوره که دوره ارتباطاته ،عصر پیشرفت است و  همه ی دنیا به فکر موفقیت هستند و اختراع و اکتشاف ، ما به دنبال گزافه گویی و تحقیر کردن دیگران هستیم.

 

و چرا ما که ادعای اسلام و شیعه و حق الناس می کنیم از این واژه استفاده میکنیم؟؟؟

 

به جرات می توانم بگویم یکی از دلایل عقب ماندگی کشور ما از لحاظ علمی  این است که به جای مطالعه و علم آموزی دائما در حال پرداختن به همین مسائل بیهوده و تلاش برای تحقیر دیگران هستیم.

جالب است بدانید که:

زنان در اواخر دهه بیست سالگی و اوایل دهه سی سالگی، جذاب‌تر و زیباتر از هر دوران دیگری در زندگی خود هستند، یعنی به طور میانگین، ۳۱ سالگی، زیباترین سن هر خانمی است.

اصولا چرا ذائقه مردان ما باید آن قدر از ذائقه جهانی عقب تر باشد که زنان را در سنینی که در اوج زیبایی خود به سر می برند، با واژه وقیح ترشیده، تحقیر کنند و شانس ازدواج با آنان را از دست بدهند؟!

 

پس بیاییم:

زین پس به جای واژه مهجور "ترشیده"، از واژگانی همچون "در اوج زیبایی"،"ملکه زیبایی"،"زیباترین" و... استفاده کنید؛یادمان باشد حق الناس فقط پول نیست حق الناس یعنی امید،شادابی و نیروی زندگی یک دختر را با یک واژه ی ترشیده از او بگیریم.

 

قضاوت با شما...

 

نویسنده : مهدی دهقان هراتی

دیدگاه شما

آخرین اخبار