14. اسفند 1394 - 18:21   |   کد مطلب: 9630
خبرگزاری روسی اسپوتنیک در مقاله ای نوشت: یکی از ویژگی های انتخابات اخیر در ایران نزدیک شدن زنان به شکستن رکورد حضور خود در مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش شبنم ها ، به نقل از ،خبرگزاری روسی اسپوتنیک (sputnik news) در مقاله ای به قلم عماد آبشناس به بررسی انتخابات هفتم اسفند و انتخاب شدن 14 زن در دور اول در مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: « انتخابات این دوره با حضور 14 زن در مجلس شورای اسلامی پنجم، فعلا برابری است اما در دور دوم انتخابات هم 8 زن دیگر شانس انتخاب شدن را دارند که با این شرایط مجلس جدید ایران می تواند رکورد دار حضور زنان در مجلس هم باشد.

در ابتدای این مقاله با بیان اینکه جامعه ایرانی اولین جامعه ای در تاریخ بشریت است که در آن یک زن به حکم فرمایی و یا فرماندهی لشکر و یا سپه سالاری و یا پست ها و مقام های والا رسیده، تاکید  کرد: «هیچ وقت مردان ایرانی در تاریخ ایران همچون همسایگان خود به زنان کشورشان به عنوان وسیله ای برای ارضای خواسته های خود نمی نگریستند. اعتقادات مذهبی ایرانیان هم همیشه بر این مبنا بوده و هست. ایرانیان چه از نظر فرهنگی چه از نظر تاریخی چه از نظر مذهبی همیشه تافته جدا بافته ای از منطقه جغرافیایی خود بودند و هستند وخواهند بود.»

اسپوتنیک با اشاره به اینکه برخی همسایگان ایران هنوز همان خوی جاهلیت را دارند و زن به عنوان یک کالا و وسیله در منزل آنها هست؛ نوشت: «در ایران به زنان به عنوان عضوی والا از جامعه می نگرند. هیچ کس نمی تواند ارادت خاص ایرانیان به حضرت فاطمه زهرا (س) را انکار کند، زنی که الگویی برای صبر و مبارزه زنان در ایران تلقی می گردد. حضرت زینب (س) به عنوان شیر زنی که پیام آور کربلا بود به حساب می آید فردی که با اقتدار خود به الگویی برای اقتدار وآزادگی زنان تبدیل شد و امروزه هزاران مرد ایرانی حاضر هستند جان خود را فدای حرمت حرم این شیر زن کنند.»

 

تحلیلگر اسپوتنیک در ادامه با اشاره به تاریخ زنان ایرانی اضافه کرد: «2500 سال پیش سرداران زنی مانند یوتاب در ایران می زیستند که فرماندهان نامی مانند اسکندر مقدونی که هزاران مرد را شکست داده بود تاب جنگ با لشکر آنها را نداشت و از ترس جنگ با آنها مسیر حمله خود را تغییر داد. اولین دریاسالار تاریخ بشریت آرتمیس یک زن ایرانی بود که 480 سال قبل از میلاد فرمانده نیروی دریایی ایران بود و نیروی دریایی یونان را نیست و نابود کرد و لشکر ایران را از راه دریا به پشت خط دشمن در اروپا رساند و موجب پیروزی ایرانی ها در جنگ شد.»

آبشناس در ادامه به برتری زنان در جامعه ایران، جایگاه والای آنها و حضور پر رنگ آنها در عرصه های مختلف اجتماعی پرداخت و نوشت: «امتیازی که ایرانی ها نسبت به دیگر همسایگان خود دارند در این است که فرهنگ و تمدنی جاودانه دارند که تحت تاثیر تفکر های متحجرانه برخی عقب افتاده های اجتماعی قرار نمی گیرند. در ایران حدود 60 درصد ورودی های دانشگاه ها به زنان اختصاص دارد. در ایران نیمی از مشاغل در اختیار زنان است. در ایران زنان حق حضور مستقل در جامعه دارند. در ایران زنان حق دارند پایاپای مردان پیشرفت کنند. در ایران زنان شریک زندگی مردان هستند. در ایران زنان مکمل همسران خود هستند.

 

در ایران زنان مادران، خواهران، همسران و فرزندان شهید هستند، شهدایی که خونشان را برای سرافرازی مملکت خود دریغ نکردند. در ایران زنان حق رای دارند. در ایران زنان حق انتخاب شدن دارند. راستی تا فراموش نکردم در ایران زنان حق رانندگی دارند. اما من معتقدم  زنان ایرانی توانایی فتح همه قله های افتخار را دارند.»

 

در پایان مقاله اسپوتنیک آمده است: «حضور در جایگاه های انتخابی ملاک سهمیه بندی نمی باشد اما اگر بخواهیم سهمیه بندی کنیم زنان در ایران باید نیمی از مجلس را به خود اختصاص دهند و نه فقط 14 کرسی. شاید در برخی کشورها ممانعت از حضور آنها به دلیل ممنوعیت های سیاسی باشد اما بدیهی است که در ایران کمرنگ بودن حضور آنها در مجلس شورای اسلامی به دلیل کم کاری سیاسی آنها می باشد.»

انتهای پیام

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار