10. آذر 1394 - 9:46   |   کد مطلب: 8243
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان خبر داد:
راهیابی جوان تویسرکانی به اردوی آمادگی مسابقات جهانی مهارت فرانسه
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری استان همدان از راهیابی جوان معلول تویسرکانی به اردوی آمادگی فرانسه برای مسابقات جهانی معلولین در رشته کنده‌کاری روی چوب خبر داد و اظهار کرد: سال گذشته این جوان تویسرکانی مقام دوم را در کشور کسب کرده بود.
راهیابی جوان تویسرکانی به اردوی آمادگی مسابقات جهانی مهارت فرانسه

به گزارش شبنم ها، علیرضا مهرابی با اشاره به تفکیک آموزش های رسمی و غیر رسمی، ادامه داد: آموزش رسمی شامل مدارس و دانشگاههایی می‌شود که مدرک تحصیلی ارائه می‌کنند و آموزش غیر رسمی شامل آموزش‌های فنی و حرفه‌ای می‌شود که گواهینامه مهارت اعطاء می نماید.

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان با اشاره به اینکه حدود 70 درصد در کشور نشانه‌گذاری آموزش مهارتی شده است که در استان این مورد حدود 43 درصد است، ادامه داد: در کشورهای اروپایی، آمریکا و ژاپن حدود 80 تا 90 درصد از جوانان یکی از انتخاب های آنان رشته های مهارتی است.

 

وی با بیان اینکه آموزش رشته‌های مهارتی در کشور پایین است، افزود: حداقل 50 درصد و گاهی تا 70 درصد فارغ‌التحصیلان هیچ مهارتی ندارند.

 

مهرابی با تاکید بر اینکه هر دلار سرمایه‌گذاری در فنی و حرفه‌ای 15 دلار ارزش افزوده در کشور ایجاد می‌کند، بیان کرد: به ازای هر یک کارشناس باید حدود سه کاردان وجود داشته باشد در صورتی که در کشور این هرم وارونه است و می بایست اصلاح شود.

 

وی با اشاره به اینکه یکی از استراتژی های امسال  آموزش فنی و حرفه ای تبدیل وضعیت نیروهای حق التدریس به پیمانی و ایجاد عدالت آموزشی بود، بیان کرد: حداقل 200 نفر در راستای عدالت آموزشی در روستاها و بخش‌ها از ناحیه آموزش های مهارتی به اشتغال گرفته شدند.

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان با بیان اینکه آزمون‌های فنی و حرفه‌ای، جهت تشخیص صلاحیت حرفه ای انجام می شود و یکی از سخت‌ترین آزمون‌هاست، بیان کرد: برخی قصد نفوذ در آزمون‌های فنی و حرفه‌ای را داشتند که با راه اندازی آزمون آنلاین  برای اولین بار در استان و تبدیل گواهینامه های معمولی به الکترونیک با قابلیت استعلام از هرنقطه ایران جلوی تخلفات گرفته شد.

 

وی با اشاره به اینکه اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان در دو ماه گذشته پنج تقدیرنامه کشوری و استانی دریافت کرده است، اظهار کرد: ماموریت اصلی فنی و حرفه‌ای آموزش، پژوهش، تولید استانداردهای آموزشی، سنجش و ارزشیابی نیروی کار و برگزاری المپیادهای ملی و اعزام به خارج از کشور است.

 

مهرابی با تاکید بر اینکه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید مبتنی بر نیاز بازار کار باشد، تاکید کرد: خطوط تولید بسیاری از کارخانه‌ها تبدیل به ربات‌های هوشمند شده‌اند پس باید محل و رشته‌های جدید ایجاد کرد که برای جوانان اشتغال ایجاد کند.

 

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته 38 هزار 844 نفر در استان همدان در بخش‌های مختلف از سوی این اداره کل آموزش داده شده‌اند، بیان کرد: وضعیت اشتغال درصدی از افراد پس از مهارت‌آموزی، از سوی آموزش فنی و حرفه‌ای رصد می‌شود.

 

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان همدان با تاکید بر اینکه 44 درصد مهارت‌آموزان آقا و 55 درصد خانم هستند، بیان کرد: در مسابقات ملی مهارت در سال گذشته استان همدان موفق به کسب یک مدال طلا، سه نقره ، یک برنز و 6 دیپلم افتخار شد.

وی در پایان با اشاره به استراتژی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان همدان ، اظهار داشت:این استراتژی ها، ایجاد عدالت آموزشی در سطح استان و شهرستانها و ارتقاء کیفیت آموزش، برنامه ریزی و اجرای آموزش های مهارتی منجربه اشتغال و انطباق با نیازهای بازارکار، افزایش امکان دسترسی افرادجامعه به آموزش های فنی و حرفه ای در قالب آموزش های منعطف، حمایت از آموزشگاههای آزاد فنی و حرفه ای بخش خصوصی، انجام آموزش های  مشترک مورد نیاز بازار کار با کارآفرینان و ارگانها درحال اجرا می باشد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار