29. آبان 1394 - 11:06   |   کد مطلب: 8118
همایش سلامت جنین و مادران باردار به همت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی همدان و انجمن کودک همرهان در بیمارستان شهید بهشتی همدان بر گزار شد.
همایش "سلامت جنین و مادران باردار "در همدان برگزار شد

به گزارش شبنم ها؛ روز گذشته همایش «سلامت جنین و مادر باردار» که به همت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان و با مشارکت انجمن «کودک همراهان» برگزار شد.

مدیر گروهسلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار کرد: سلامت جامعه در گرو سلامت خانواده ها است لذا تمرکز دولت بر روی سلامت نوزادان وکودکان جزء اولویت‌ها است.

شهلا نوری با اشاره به تعریف سلامت گفت: دوران جنینی و سال های اولیه تولد در آینده و موفقیت زندگی افراد نقش اساسی دارد.

وی دوران جنینی و کودکی افراد را جزو دوران های طلایی زندگی دانست و افزود: برقراری ارتباط با دیگران از در رشد فرد موثر است و  زمانی که افراد بتوانند در جامعه ایفای نقش داشته باشند می توان گفت که این افراد از سلامت اجتماعی بر خوردار هستند.

نوری آموزش های مبتنی بر بازی، تغذیه سالم و مشارکت والدین؛ حمایت دولت و مسائل  محیطی را از جمله عوامل موثر در رشد کودکان دانست و افزود:نقش خانواده و جامعه در آموزش و رشد کودک در سال‌های آغازین از اهمیت ویژه ای بر خوردار است.

وی از راه‌اندازی مرکز جامع تکامل کودکان در همدان خبر داد و افزود: انجام غربالگری بر روی کودکان استان به ویژه در مدارس از دیگر برنامه های این نهاد است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان نیز درهمایش «سلامت جنین و مادر باردار»  با بیان اینکه جمعیت کشور رو به سالمندی است گفت: متأسفانه نرخ باروری در همدان نیز پایین بوده و در حال حاضر 4.9دهم درصد جمعیت همدان سالمند هستندو نرخ باروری در این استان  به 1.7 درصد رسیده و به طور متوسط میانگین جمعیت خانواده ها از چهار نفر به 3.5 نفر کاهش داشته است .

بابک یوسفی با اشاره به اینکه جمعیت استان در یک قدمی ورود به سالمندی است  افزود: سن مفید بارداری از نظر کارشناسان  15 تا 45 سال، است که  طی دهه 60 در استان شاهد 6.8 درصد نرخ زایمان بودیم که متأسفانه هم اکنون به 1.7 درصد رسیده است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان همدان با بیان اینکه ازدواج درمان هیچ بیماری نیست تصریح کرد: سالانه 440 هزار فرصت باروری در کشور از بین می رود که20 هزار مورد مربوط به طلاق 410 هزار فرصت مربوط به زنان ازدواج نکرده، و 10 هزار فرصت بر اساس فوت همسر است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به نقش اثر گزار حضرت زینب (س) در قافله کربلا به نقش زنان ایرانی در دوران انقلاب،جنگ تحمیلی و مقابله با تحربم ها گریزی زد و گفت: با توجه به جایگاه ویژه زنان در جمهوری اسلامی در برنامه ششم توسعه کشوربر این موضوع توجه زیادی شده  و یکی از مباحث مهمی است  که دولت و مجلس بر آن تاکید دارند.

امیر خجسته رشد و تکامل کشور در گرو آموزش های هدفمند دانست و افزود:نباید از اثرگذاری بانوان در حفظ ارزش های اسلامی کشور غافل شد و آن را به عنوان  یک الگو به جهان اسلام ارائه داد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار