7. بهمن 1393 - 12:48   |   کد مطلب: 4682
مادر؛رهبر فکری،فرهنگی،اجتماعی،اخلاقی و دینی کودک است،رهبری مادر بر کودک خود باید اغلب به صورت غیر مستقیم باشد.
رهبری و آموزش غیر مستقیم زن در خانواده

به گزارش شبنم ها ،مدیریت زن در خانه از چنان اهمیتی برخوردار است که مورد تأیید اسلام  قرار داشته و به زن شخصیت و استقلال داده است .پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند:و المرأة سیدة بیتها و مسئولة عن رعیتها زن خانم و رئیس خانه ی خویش است و در این ریاست او مسئولیت دارد مسئولیت زیر دستان خویش.

بنابراین مدیریت و اداره ی خانواده بیشتر به عهده ی زن است این مدیریت هم در جنبه ی عاطفی و روانی است و هم در اداره ی امور جاری منزل ،هر چند شوهر نیز در هر دو جنبه شریک و سهیم است لیکن ابتکار عمل و تدبیراساسی را زن بر عهده دارد . زن برای ایجاد فضای مناسب عاطفی و روانی و ایجاد محیط زیبا و نشاط بخش در خانه نیاز به برنامه ریزی دارد . و حتی در صورت نیاز آموزش های لازم را می بیند تا بهتر بتواند در خانه یمک مدیر خوب و موفق باشد.

زن پناه شوهر و فرزندان در خانواده

مهم ترین نقش زن در خانواده ی متعادل،آراشگری می باشد، زن با فراهم کردن محیط سالم و پر تحرک در درون خانواده اش ،جامعه ی انسانی سالم ،دارای اعتماد به نفس ،امیدوار به آینده و مصمم را بنا نهاده است.جامعه ای که فاقد چنین محیط با فضای عاطفی و گرم باشد جامعه ای خاموش و محیط مرده ای است که علی رغم پیشرفت احتمالی در برخی عرصه های مادی ،فاقد جلای انسانی مطلوب و در نتیجه ناتوان از ایجاد توسعه ی متعادل خواهد بودبه همین دلیل زن در فراهم آوردن محیط پاک خانوادگی نقش به سزایی دارد.

سلامت روان و آسایش و آرامش اعضای خانواده ،در دست های پر توان زن می باشد .برخورداری زن از روحیه ی مثبت ،سبب می شود از چهره و نگاه او ،امواج مفید ساطع شود ودر روحیه ی اطرافیان نیز تأثیر بگذارد و با خلق و خوی خوش و لبخند و شادابی و احساس رضایت مندی زن می تواند ویتامین های روحی به افراد خانواده تزریق نماید و بدین ترتیب خانواده اش را در برابر بیماری ها و مشکلات روحی و روانی و عصبی که در کمین سلامت خانواده است واکسینه نماید.

در زندگی زناشویی نقش محبت و اظهار عواطف بیشتر نماسب ساختار روحی و جسمی زن است .احترام و محبت زن نسبت به شوهر ،یک نیاز روانی و عامل علاقه و محبت بیشتر نسبت به اوست.

 

همدلی زن در مسائل و مشکلات شوهر در اداره ی زندگی جرأت و شهامت مرد را برای مقابله با سختی ها و نیروی روانی او افزایش می دهد. مرد برای پویایی و حرکت به محبت زن نیاز دارد و محبت صادقانه ،تنها نیرویی است که مرد را به زندگی امیدوار و پر تلاش نگاه می دارد قدردانی از همسر بهترین شیو ه ی جلب محبت مرد است.

رهبری و آموزش غیر مستقیم زن در خانواده

در کودک ذوق و علاقه های متعدد و متنوعی وجود دارد تمایلات و آرا  گوناگون او را احاطه می کند خود سر در گم است نمی داند چه چیز را بیشتردوست دارد چه راهی را باید انتخاب کند این مادر است که زیر بازوی او را می گیرد و گامش را در مسیری مشخص می گذارد .مادر،رهبر فکری کودک است رهبر فرهنگی اجتماعی اخلاقی دینی طفل است .رهبری مادر بر کودک خود باید اغلب به صورت غیر مستقیم باشد نه مستقیم ،مثلأ از طریق سؤال:وظیفه ی مادر این است که به سؤالاتش پاسخ دهد و در عین حال مادر با زمینه سازی خود سؤالی را در ذهن کودک خود بگنجاند تا این که او به صورت غیر مستقیم مجبور به پرسش های دیگر شود برای فهمیدن آن مطلب .

 

تحریک کنجکاوی:کودک از کار فکری فراری است و سعی دارد همه چیز را سرسری بگیرد این مادر است که باید ذهن بسته ی او را آزاد  و باز کند و زمینه را برای تفکر در او فراهم سازدبرای وصول به این هدف ضروری است قدرت مشاهده اش را تقویت کند او را راهنمایی کند که دقیق شود،نظامات و طبیعت و روابط بین اشیا را دریابد تمرکز داشتهه و به مسائل عمیق نگاه کند از این راه تدبر و تفکر را به او بیاموزد.

از نگاه به لانه ساختن یک پرنده تا شکل های مختلف پرندگان،از نحوه ی به دنیا آمدن جوجه از تخم ،یا پدید آمدن آب دریا از دریاچه ها و نگاه به زنجیره ی طبیعت ،در سایه ی همین امور است که حقایقی برای طفل روشن می شود که گاهی خود مادر از آن غافل بوده و این زمینه ای می شود برای کشف و اختراع در فرزندان .

بانوی مسلمان در خانه امین مال و حافظ حیثیت و شرف شوهر است.سعی دارد در غیاب او آبرویش راحفظ کندو مال و دارائی خانواده را از اتلاف و دستبردها و مصرف های بیهوده مصون دارد .کوشش او بر این است که راز خانواده را بر ملا نسازد و نقاط ضعف شوهر را پیش کسانی راهی برای رسواگری  می جویند باز گو نکند.

 

یک خانم مسلمان با رفتار مناسب خویش نسبت به شوهر عملأدرس زندگی و شوهرداری به دختر خود می آموزد و به او یاد می دهد که برای شوهر ،همسزی مهربان و خیر اندیش باشد،بنای زندگی را بر مهر و صفا بگذارد و بدین وسیله او را در تشکیل کانون آینده یاری دهد .دختری که مادرش را نسبت به شوهر بی اعتنا می بیند نمی توانددر شوهرداری خوشبخت باشد و یا رابطه ی محبتی عمیق با شوهر پیدا کند.

منبع:ایل بانو

دیدگاه شما

آخرین اخبار