24. آذر 1397 - 17:41   |   کد مطلب: 22086
کارشناس ايدز و بيماریهای آميزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان از افزایش ایدز در زنان همدانی خبر داد.

به گزارش شبنم ها، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

محمد میرزایی، کارشناس ايدز و بيماریهای آميزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان به وجود  بیش از 36 میلیون نفر مبتلا به ایدز در کشور اشاره کرد و افزود:  روزانه تقریبا 5600 نفر به آمار قبلی اضافه می شود، که  بدون شک بزرگترین معضل جامعه بشری پس از جنگ جهانی دوم پاندمی ایدز بوده و امروزه گسترش روز افزون اچ‌آی‌وی به عنوان يكی از چالش‌های بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی، پيشرفت و توسعه جوامع بشری را به خطر انداخته است.

وی تعداد فوتی‌ های بیماران ایدز به طور متوسط سالانه در حدود 1.2 ميليون نفر برشمرد و عنوان کرد: نتيجه این بیماری، ميليون‌ها كودك يتيم و معصومی خواهد بود كه احتمالا 40-30 درصد آنها نیز دارای اچ‌آی‌وی‌ هستند.

کارشناس ايدز و بيماریهای آميزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: ایدز بیماریی است که به صورت سندرم(مجموعه‌ای از علائم و نشانه‌ها) تظاهر یافته و برای نخستین‌بار در سال 1981 میلادی در کشور آمریکا گزارش شد. این سندرم نشان‌دهنده مراحل پایانی آلودگی به HIV است.

میرزایی افزود: HIVویروسی است که وارد بدن می شود و این عفونت به دیگران قابل انتقال است اما بيمار در اين مرحله فاقد علامت بوده و فقط با آزمایش خون می‌توان به ابتلای فرد پی برد.

وی با اشاره به اینکه AIDS مرحله علامت‌دار و پایانی بیماری است که معمولا چند سال پس از ورود ویروس به بدن فرد اتفاق می‌افتد، مطرح کرد: اگر بیمار تحت درمان قرار نگیرد معمولا عمر طولانی نخواهد داشت البته در بسیاری از مواقع این دو واژه اچ‌آی‌وی و ایدز به غلط به جای هم استفاده می‌شود.

کارشناس ايدز و بيماریهای آميزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره عوامل انتقال ویروس اچ‌آی‌وی به افراد سالم مطرح کرد: در حال حاضر تماس جنسی با فرد اچ‌آی‌وی مثبت شایع‌ترین راه انتقال در جهان است و احتمال انتقال بیماری از این طریق در ابتدای آلودگی که ویروس به تازگی وارد بدن شده و هنوز علیه آن آنتی‌بادی ساخته نشده و همچنین در مرحله‌ بیماری ایدز بسیار بالاتر است.

میرزایی اضافه کرد: استفاده مشترک از سوزن و سرنگ آلوده در مصرف‌کنندگان موادمخدر تزریقی مقام دوم را به خود اختصاص داده همچنین سومین راه انتقال این ویروس از طریق مادر آلوده به جنین و یا نوزاد او است که این عفونت می‌تواند در مراحل حاملگی، هنگام زایمان و یا پس از زایمان و از طریق شیردهی منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه اين بيماری ویژه هيچ گروه سنی و یا جنسی خاصی نيست، تأکید کرد: مصرف‌كنندگان موادمخدر به ویژه نوع تزریقی آن، افرادی كه روابط جنسی محافظت‌ نشده با افراد مختلف هم‌جنس يا جنس مخالف دارند، دريافت‌كنندگان مكرر خون و فرآورده‌های خونی آلوده و همسر يا شركای جنسی افراد فوق‏الذكر از جمله افرادی هستند که بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

کارشناس ايدز و بيماریهای آميزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان در رابطه با راه‌های عدم انتقال این ویروس در خارج از بدن انسان مطرح کرد: این ویروس در مدت‌کوتاهی از بین می‌رود بنابراین از طريق روابط معمول اجتماعی و تماس‌های عادی مثل كار كردن با يكديگر، هم‌صحبت شدن، همسفر بودن، دست دادن، بوسيدن، در آغوش گرفتن، استفاده از حمام عمومی، استخر و توالت، از طريق لباس، پوشاك، پتو و رختخواب، عطسه و سرفه و نيش حشرات باعث انتقال آلودگی به شخص سالم نمی‌شود .

وی با تأکید بر اینکه در روابط معمول و روزمره ويروس HIV منتقل نمی شود، تصریح کرد: افرادی كه آلوده به ويروس بوده و يا بيماری ايدز دارند در روابط معمول اجتماعی خطری برای سايرين نداشته و نيازی به قرنطينه و جدا كردن آنها از ديگران نيست. پس بیماران مبتلا به HIV/AIDS را از خود طرد نکنیم.

کارشناس ايدز و بيماریهای آميزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان علت نامشخص بودن تعداد زیادی از بیماران را عدم مراجعه به مشاوران و پزشکان، عدم آگاهی افراد به بیماری و یا به علت ترس از انگ و بدنامی ناشی از آن دانست و مطرح کرد: این افراد از مراجعه به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری خودداری کرده و قسمت عمده مبتلایان در کشور ما ناشناخته باقیمانده است. بر اساس تخمین‌های به عمل آمده برآورد می‌شود که در حدود 60 هزار نفر در کشور ما به این ویروس آلوده شده باشند.

میرزایی ادامه داد: تا پایان شهریورماه سالجاری در استان همدان نیز تعداد 829 نفر مبتلا به HIV/AIDS شناسایی شده که 84 درصد آنان را مردان و مابقی را زنان تشکیل می دهد البته در بین موارد جدید در حدود 25 تا 30 درصد موارد را زنان تشکیل داده که نشان‌دهنده افزایش موارد در بین زنان بوده است.

وی شایع‌ترین سن ابتلا به بیماری ایدز را در سنین جوانان دانست و افزود: بیش از 57 درصد موارد در گروه سنی 34-20 سال یعنی جمعیت جوان رخ داده و شایع‌ترین علت ابتلا به بیماری نیز استفاده از سرنگ و سوزن مشترک در بین مصرف‌کنندگان موادمخدر تزریقی است البته بر اساس شواهد اپیدمیولوژیک موج سوم این بیماری در حال شکل‌گیری بوده و آن انتقال عفونت از طریق تماس جنسی به جای اعتیاد تزریقی است و در حال حاضر در حدود 300 نفر از بیماران فوت کرده‌اند البته موارد انتقال از مادر به کودک کمتر از 2 درصد است.

کارشناس ایدز دانشگاه علوم پزشکی همدان مراكز مشاوره بيماریهای رفتاری را يكی از تجربيات موفق كشور و استان معرفی و بیان کرد: این مراکز توانسته‌اند گام‌های موثرتری را در كنترل اپيدمی اچ‌آی‌وی بردارد، در اين مراكز كليه خدمات پشگيری، مراقبت و درمان اچ‌آی‌وی به ویژه ارائه درمان‌های مناسب برای بيماران، خدمات كاهش آسيب،‌ آموزش، مشاوره و آزمايش اچ‌آی‌وی برای افراد در معرض آسيب به صورت كاملا محرمانه، داوطلبانه و رايگان ارائه می شود.

میرزایی در رابطه با وضعیت پیشگیری این بیماری در استان همدان، اظهار کرد: در حال حاضر در کلیه شهرستان‌های تابعه استان همدان مراكز مذكور با حضور پزشک و کارشناسان مجرب و آموزش‌دیده به صورت کاملا محرمانه و در نهایت رازداری خدمات مرتبط با اچ‌آی‌وی شامل آموزش، مشاوره، مراقبت،‌ درمان تخصصي ضد رتروويروسی، كاهش آسيب و توزيع وسایل كاهش آسيب را به مراجعان ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به عملکرد دانشگاه علوم پزشکی همدان برای پیشگیری از این بیماری دربین افراد سالم، مطرح کرد: در حال حاضر به منظور پیشگیری از انتقال عفونت از مادر به کودک کلیه زنان باردار در سه ماهه اول بارداری تحت آزمایش قرار گرفته و در صورتی که مثبت باشد مادر تحت درمان دارویی قرار گرفته که با این روش احتمال انتقال عفونت به حداقل ممکن خواهد رسید.

میرزایی در رابطه با ویروس اچ‌آی‌وی و ویرگی‌های این ویروس، گفت: عامل بیماری ویروسی به نام اچ‌آی‌وی (HIV) از خانواده رتروویروس‌ها است که به نام «ویروس نقص سیستم ایمنی انسان» نیز نامگذاری شده است. اصولا ويروس‏ها دارای اين خصوصيت هستند كه در خارج از سلول زنده قادر به ادامه حيات نیستند وHIV  نیز مانند ساير ويروس‌ها فقط درون سلول زنده قادر به ادامه حيات است.

وی ادامه داد: يكی از سلول‏هايی كه HIV برای ادامه حيات به آن احتياج دارد، گلبول‌های سفيد در بدن انسان قرار دارد. اين ويروس خارج از بدن (خارج از سلول‏های زنده) در مدت زمان كوتاهی از بين می رود همچنين اين ويروس به راحتی توسط مواد ضدعفونیكننده شامل الكل و وايتكس و حرارت از می‌ میرد.

کارشناس ایدز دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به تاریخچه پیدایش ایدز در جوامع بین‌المللی، اظهار کرد: نخستین موج همه‌گيری در آمريكای شمالی و اروپای غربی، دومين موج آن در آفريقا و آمريكای جنوبی، سومين موج آن در خاور دور و اروپای شرقی شكل گرفته و چهارمين موج همه‌گيری از حدود سال 1995 در خاورميانه و آسيای مركزی ظاهر شده است.

میرزایی با بیان اینکه در اروپا و آمريكا به علت آگاهی مردم از راه‌های سرايت بيماری، از سرعت شيوع آن كاسته شده است، مطرح کرد: متأسفانه بيش از 90 درصد از موارد جدید در کشورهای كمتر توسعه‌يافته و يا در حال توسعه بروز می‌کند.

وی در رابطه با اینکه حدود 70 تا 80 درصد اعتبارات بهداشتی در تعدادی از كشورهای آفريقايی صرف برنامه مبارزه با ايدز می‌شود، افزود: حدود 50 درصد از تخت‌های بيمارستانی در كشور زيمبابوه را بيماران مبتلا به ايدز اشغال کرده و يا اينكه بدانيم تعداد مبتلايان در كشور هندوستان از 20 هزار نفر در سال 1988 به 6 ميليون نفر در سال 2000 رسيده است و برآورد می شود در حال حاضر در حدود 17 ميليون كودك زير 17 سال در دنيا به علت ابتلای والدين خود به ايدز و مرگ آنها،‌ يتيم شده‌اند.

کارشناس ایدز دانشگاه علوم پزشکی همدان از کاهش امید به زندگی در برخی از کشورهای آفریقایی به علت بیماری ایدز خبر داد و خاطرنشان کرد: اميد به زندگی در بسياری از كشورهای آفريقایی مثل بوتسوانا و زيمبابوه در اثر گسترش ايدز به كمتر از 40 سال و در برخی موارد حتی به كمتر از 35 سال رسيده است.

میرزایی در رابطه با تخمین بانک جهانی و پیش‌بینی وضعیت انتشار آینده ایدز در سطح جهان، افزود: در حدود 15 هزار نفر از آموزگاران تانزانيائی تا سال 2010 به علت ابتلا به ايدز فوت كرده‌اند و اگر همين روند ادامه يابد تا سال 2020 ميلادی اين تعداد به 27 هزار نفر خواهد رسيد اين در حاليست كه آموزش و جايگزينی آنها نه تنها سال‌ها وقت لازم دارد بلكه در حدود 38 ميليون دلار نيز هزينه در برخواهد داشت.

وی ادامه داد: استفاده از وسایل تزریق به صورت استریل و یک بار مصرف و توزیع بسته‌های کاهش آسیب شامل سرنگ و سوزن در بین مصرف‌کنندگان موادمخدر تزریقی به منظور جلوگيری از انتقال ويروس به سايرين، پیشگیری از بارداری زنان HIV مثبت به منظور پیشگیری از انتقال ویروس به نوزاد از دیگر روش‌های معمول برای جلوگیری از انتقال این بیماری است.

کارشناس ایدز دانشگاه علوم پزشکی همدان پایان یادآور شد: مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مرجع واقع در ابتدای خیابان تختی شهر همدان به عنوان مرکز رفرانس آماده ارائه خدمات آموزشی، مشاوره، مراقبت و درمان است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار