19. آذر 1397 - 19:08   |   کد مطلب: 22075
کارشناس مسؤول باغبانی جهاد کشاورزی استان همدان گفت: توسعه صادرات محصولات گلخانه‌ای در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته و اختلاف چشمگیر قیمت عرضه این محصولات باعث افزایش رغبت کشاورزان برای توسعه و احداث گلخانه شده است

به گزارش شبنم ها، به نقل از نافع

علیرضا ابراهیمی  محصولات گلخانه‌ای به علت کیفیت و برتری محصول نسبت به تولیدات در فضای باز است، اظهار کرد: امروز یکی از مهم‌ترین عوامل  تعیین قیمت محصولات فرایند عرضه و تقاضا است.

وی با اشاره به اینکه محصولات گلخانه‌ای ماندگاری بیشتری دارند، افزود: این خصوصیت باعث می‌شود تولیدکنندگان امکان صادرات محصولات را پیدا کنند و به ارزش افزوده بیشتری دست یابند و در نهایت باعث ارزآوری بیشتری شوند.

کارشناس مسؤول باغبانی جهاد کشاورزی ادامه داد: در حال حاضر گوجه‌فرنگی گلخانه ای به کشورهای قطر، روسیه و عراق صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در طول زمان صادرات به کشورهای دیگر شاهد کاهش کیفیت محصول نیستیم، خاطر نشان کرد: از ویژگی‌های مهم تولید در گلخانه، دوام این محصولات است.

ابراهیمی اظهار کرد: کیفیت این محصولات نسبت به کشت در فضای باز مورد پسند مردم و بازار بوده از این رو در مراسم‌ها اغلب از تولیدات گلخانه‌ای استفاده می‌شود چراکه محصول یک دست به  بازار عرضه می‌شود.

وی عوامل مؤثر در قیمت محصولات گلخانه‌ای را کیفیت و تولید محصول خارج از فصل دانست و گفت: محصولات فصلی در برخی از برهه‌های زمانی که امکان کشت آنان در فضای باز فراهم نیست در گلخانه تولید و عرضه می‌شوند که شاخصه تعین قیمت در بازار خواهد بود.

کارشناس مسؤول باغبانی جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: علاوه بر احداث گلخانه که به یک هزینه ثابت نیاز دارد هزینه جاری کشت در گلخانه بیشتر از تولید در فضای باز است.

وی تصریح کرد: توسعه صادرات محصولات گلخانه‌ای در سال جاری نسبت به سال‌های گذشته و اختلاف چشمگیر قیمت عرضه این محصولات باعث افزایش رغبت کشاورزان برای توسعه و احداث گلخانه شده است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه مشکلاتی برای توسعه کشت گلخانه وجود دارد، افزود:  احداث گلخانه و دریافت تسهیلات بانکی و موانع تأمین وثیقه‌های بانکی از مشکلات کشاورزان برای گسترش و توسعه گلخانه‌ها محسوب می‌شود.

وی در پایان به ضرورت کشت گلخانه‌ای اشاره  و خاطرنشان کرد: به دلیل کاهش شدید منابع آبی در سطح استان افزایش سطح زیر کشت گلخانه از رویکردهای سازمان است.

 

انتهای پیام/الف

دیدگاه شما

آخرین اخبار