19. ارديبهشت 1396 - 15:14   |   کد مطلب: 16646
صحبت های یک استاد دانشگاه در مورد معضلات جامعه علمی کشور:
تنزل فرهنگ علمی کشور حاصل نگاه غیر علمی به تحصیلات تکمیلی
یک استاد دانشگاه بیان کرد: نتایج نگاههای غیر علمی به دانشگاه در مقاطع تحصیلی دکتری و ارشد، این خواهد بود که هر روز شاهد افزایش تعداد مراکز متعدد فروش پایان نامه ,استخراج مقاله از پایان نامه های دیگران و دزدی های علمی هستیم و کسی نیست که بپرسد آیا این کار قانونی است یا غیر قانونی؟
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ia afkl ih, شبنم همدان, دکتر صادقی شهپر

به گزارش شبنم همدان، کلمات پل ارتباطی انسان با خویشتن و دیگران است. افراد  حتی برای اندیشیدن در ذهن خویش نیاز مند وازه ها هستند. ما با استفاده از زبان و کلمات می توانیم  مفاهیم عمیق  فرهنگی را از نسلی به نسل دیگر انتقال دهیم. در آخرین روز از هفته معلم به سراغ یکی از استادان دانشگاه رفتیم که بدون دریافت هزینه و بی هیچ چشم داشتی وقت خود را برای فرزندان این مرز و بوم صرف میکند. دکتر رضا صادقی شهپر عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی است و در انجمن ادبی رهاورد فارغ از دنیای پر هیاهوی بیرون و بدون هیچ منفعت مالی علاقمندان و دانشجویان را در مسیر آموختن و درک متون فارسی راهنمایی می کند. این استاد زبان و ادبیات فارسی که خود دلباخته آموختن است  از جامعه و مسئولان به دلیل بی توجهی به ساحت مقدس علم و پژوهش گله مند است. در ادامه گفتگوی خبرنگار شبنم همدان را با این استاد ادبیات می خوانید.

به نظر شما ، استادان  دانشگاه،  تا چه حد می توانند در اعتلای فرهنگی جامعه نقش مؤثری داشته باشند ؟

رضا صادقی شهپراظهار کرد: فرهنگ به معنای علم و دانش و ادب و به طور کلی تعلیم و تربیت پدیده ای است که بنیان آن در مدارس و آموزش و پرورش نهاده می شود و در دانشگاه می تواند اعتلا و پرورش پیدا کند. دانشگاه تاثیر بسیاری در اعتلای فرهنگی جامعه دارد اما باید زمینه اعتلای فرهنگی در آموزش وپرورش پی ریزی شود. دانشگاه از طریق اساتید و مدرسان و بکار گیری نیروهای زبده و توانمند در گروه های آموزشی می تواند  این مسئولیت بزرگ را به نحو احسن انجام دهد.

وی افزود : جایگاه و سطح علمی آموزشی کشور جای بسی تأمل دارد. امروزه نسبت به 10 یا 15 سال اخیر دانشگاه بسیار متفاوت تر شده است . این تفاوت را آشکارا در برگزاری آزمون ها در دوره های کارشناسی ارشد ودکترا وهمچنین گزینش دانشجو در تحصیلات تکمیلی میتوان دید و متأسفانه در این بخش ها نگاه علمی وجود ندارد و ما شاهد دانشجویانی هستیم که توان ورود به دوره های تحصیلات تکمیلی را ندارند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد:  منظور بنده یک دانشگاه خاص نیست متاسفانه همه دانشگاههای ما چنین وضعیتی را دارند. در چنین وضعیتی مدرسان نیز انگیزه ای برای تدریس و طرح مسائل علمی ندارند چرا که دانشجو در پی مطالعه و فهم دقیق مطالب درسی نیست.  دانشجو به راحتی به بهانه های مختلف از درس و تحقیق فرار می کند .

صادقی شهپر درارتباط با تولیدات علمی دانشجویان اذعان کرد: متأسفانه امروزه شاهد این مسئله هستیم که بسیاری از تولیدات علمی درقالب طرح ,مقاله ,کتاب تکرار مکررات است و تنها برای رسیدن به مرتبه و ارتقای علمی انجام می شود. این موضوع به زیان دانشگاه تمام خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: نتایج نگاههای غیر علمی به دانشگاه در مقاطع تحصیلی دکتری و ارشد، این خواهد بود که هر روز شاهد افزایش تعداد مراکز متعدد فروش پایان نامه ,استخراج مقاله از پایان نامه های دیگران و دزدی های علمی هستیم و  کسی نیست که بپرسد آیا این کار قانونی است یا غیر قانونی؟ افرادی در خیابان انقلاب تهران و کتاب فروشی ها علنا فروش مقاله وپایان نامه را اعلام می کنند بدون آنکه این عمل جرم تلقی شود .

این استاد دانشگاه تأکید کرد: باید فرهنگ صحیح علمی  در آموزش وپرورش نهادینه شود ود انش آموز با پایه های علمی قوی وارد دانشگاه شود. اگر دانش آموز بدون گذراندن مراحل لازم علمی وارد دانشگاه شود این موضوع بسیار ناپسند خواهد بود و به صورت معضل علمی دامن گیر جامعه می شود .

شما به عنوان یک استاد ادبیات سطح علمی جامعه را چگونه ارزیابی می کنید ؟

استاد دانشگاه اظهار کرد :سطح علمی وادبی جامعه (دانشگاهی و علمی مختص دانشجویان ) مسئله ای  است که  بنده به عنوان یک مدرس با آن مواجه هستم و در ارزیابی ما بسیار ضعیف و پائین است و اغلب دانشجویان با متن ساده ادبی حتی نمی توانند ارتباط برقرار کنند. بسیاری از دانشجویان در مقطع لیسانس وفوق لیسانس درس می خوانند اما به دلیل نداشتن انس با کتاب های ادبی ,نداشتن مطالعه در هر زمینه ای، نداشتن انس با امهات کتب ادبی حتی املای کلمات را غلط می نویسند.  دانشجویی که در مقطع لیسانس درس می خواند نمی تواند چه با شعر وچه نثر ادبی ارتباط برقرار کند. دانشجویی که برایش مشکل است یک متن ساده را روخوانی کند چطور میتوان انتظار داشت  متن مصنوع ودشوار را بخواند یا درک کند؟

انتهای پیام / 

دیدگاه شما

آخرین اخبار