2. فروردين 1396 - 12:19   |   کد مطلب: 15921
راهکار یک مهندس محیط زیست از آلمان برای رفع مشکل خوزستان
تکنولوژی جذب سامانه بارشی به جای ریگ پاشی
یک کارشناس محیط زیست در مورد مشکل خوزستان با رد کردن راهکار ریگ پاشی اظهار داشت: تکنولوژی جذب سامانه‌های بارشی راهکاری مؤثر است که قادر است میلیونها متر مکعب آب را از روی اقیانوس هند، دریای مدیترانه و یا دریای احمر به سمت منطقه جذب نموده و بدون هزینه آب پاشی روی زمین به صورت باران پخش نماید.
شبنم ها, shabnamha,shabnamha.ia afkl ih, شبنم همدان, سیستم جذب سامانه بارشی

به گزارش شبنم همدان، در هر چیزی که نگاه می کنیم پراز اعجاز وشگفتی است روزهای بارانی ومنشور رنگینِ رنگین کمان چند بار تو را به وجد آورده است؟  دیدن  طلوع خورشید وغروب خورشید  لحظه های نابی را ورق زده اند . بعضی از روزها ذرات معلق سدی شده اند برای دیدن آبی آسمان, هوای بارانی و نفس کشیدن در هوای پاک.

 در آستانه  روز هواشناسی  گفتگویی داشتیم با یکی از متخصصین محیط زیست در مورد مشکلات زیست محیطی خوزستان که در ذیل توجه شما را به ان جلب می نمایم .

کاشت نهال در خوزستان  یک تا پنج سال بیشتر دوان ندارد

مهندس شهرام پروین ساکن شهر هانوفر آلمان است. وی درباره راه حل های زیست محیطی خوزستان اظهار  کرد : در اینترنت مطالعه کردم سازمان محیط زیست تصمیم دارد تعداد زیادی نهال در خوزستان بکارد تا پوشش گیاهی برای تثبیت خاک ایجاد کند در حالی که این روند در منطقه ای که فرسایش خاک پیدا کرده است  فکر کاملی نیست . خاک قدرت جذب آب را ندارد و نمی تواند خاک مناسبی برای کاشت نهال باشد. بر اساس مطالعات من آب ها در این منطقه شور شده اند و یا تلخ هستند در نتیجه آب مناسبی وجود ندارد. بر اثر آلودگی های هوای منطقه اولین بارش ها در خوزستان به صورت باران های اسیدی خواهد بود وهمگی این عوامل دست به دست هم خواهد داد تا  درخت های کاشته شده این منطقه تا یکسال یا نهایتا تا پنج سال بیشتر دوام  نیاورد .

راهکار یک  مهندس محیط زیست از آلمان برای رفع مشکل خوزستان

این مهندس محیط زیست  درباره راهکارهای اصلی حل آلودگی آب وهوای خوزستان بیان کرد : ابتدا باید محیط زیست را بفهمیم، راهکار اصلی برای آلودگی هوا تهویه هوا با ایجاد باد وبرای مقابله با مشکل آب جذب سامانه های بارشی و احیا خاک با جذب میکرو ارگانیسم هوازی است.

وی افزود : برای رفع مشکل گرد وغبار موجود راه حل را به دو بخش تقسیم می کنیم. اول  نشاندن ذرات معلق موجود در هوا با استفاده از سامانه جذب بارشی و برای پیشگیری از  ایجاد گرد وغبار مجدد میکرو ارگانیسم هوازی می تواند در تثبیت خاک موثر باشد و خاک دانه هایی که هم اکنون ریز شده اند وکوچکتر از 10میکرون  یا حتی دو و نیم میکرون شده اند با کوچکترین بادی می توانند در هوا معلق شوند.

وی خاطر نشان کرد:  باید فرایندی ایجاد شود که میکرو ارگانیسم هوازی دانه های ریز خاک را به دانه های بسیار درشت تر تبدیل کند. با این کار ذرات خاک سنگین تر می شود و نمی توانند در هوا معلق شوند. میکرو ارگانیسم هوازی در قدرت جذب آب نیز بسیار مفید است  اگر بارش و یا آبیاری صورت گیرد 1.خاک را مرطوب نگه می دارد 2.میکرو ارگانیسم هوازی یک راهکار طبیعی وزیست محیطی است .

وی افزود: اگر مسئولین موافقت کنند برای امتحان می توان این روش را ابتدا در یک هکتار زمین اجرا کرد وبعد از نتیجه گرفتن ان را در سطح وسیعتری پیاده سازی کرد .

 

راهکار ریگ پاشی  روشی ناکارآمد

پروین درباره راهکار ریگ پاشی در خوزستان اذعان کرد :راه کار ریگ پاشی در واقع یک راهکار فیزیکی‌ مناسب جهت سرپوش گذاشتن و ندیدن منشأ آلودگی یعنی‌ فرسایش خاک است.

بنده از این روش نمیتوانم استقبال آنچنانی‌ انجام دهم، چرا که به عقیده بنده باید راهکاری انتخاب شود که منشأ بوجود آمدن آلودگی زیست محیطی‌ را از بین ببرد. یعنی‌ خاک باید احیا شود.  نه آنکه جهت ندیدن فرسایش خاک هزینه شده تا فرسایش خاک در زیر ریگ پنهان گردد.

وی اظهار داشت: بنده البته نمی‌خواهم که روی نظر اساتید محترم حرفی‌ زده باشم ولی‌  کاشت درختچه ، نهال و یا حتی  گیاهِ Heliotropium digynum تغییر خاصی‌ در ساختار خاک ایجاد نمی کند.  طرح مقابله با ریزگرد‌ها نمی‌تواند در کاشت اینگونه گیاهان خلاصه شود.  ما باید به سه پارامتر هوا، خاک و آب توجه کنیم تا پوشش گیاهی شانس رشد و تکثیر داشته و خاک را تثبیت نماید.

تکنولوژی جذب سامانه های بارشی

وی درباره تکنولوژی جذب سامانه های بارشی اظهار کرد :تکنولوژی جذب سامانه‌های بارشی قادر است که میلیونها متر مکعب آب را از روی اقیانوس هند، دریای مدیترانه و یا دریای احمر به سمت منطقه جذب نموده و بدون هزینه آب پاشی روی زمین به صورت باران پخش نماید.

این تکنولوژی به ما این امکان را می‌دهد که رطوبت موجود در خوزستان نیز به شبنم طبیعی تبدیل شده و زمین را مرطوب نماید و یا به ابر تبدیل شده و بارش باران را میسر نماید.

وی درباره مزایای استفاده از سامانه بارشی افزود :این تکنولوژی به ما این امکان را می‌دهد که با ایجاد اختلاف پتانسیل در دما اولا هوای منطقه را بین پنج تا حتی ده درجه خنک تر نموده و بدینوسیله باد ایجاد نماییم.

توسط این باد قادریم ، آلاینده‌های هوا را که ممکن است موجب اسیدی شدن بارانها گردد، دور کرده تا قطرات باران کیفیت به مراتب بالاتری داشته باشد.

مهندس پروین بیان داشت: روند جذب سامانه‌های بارشی موجب پر شدن سد ها، دریاچه‌ها ، تالابها و رود خانه‌ها خواهد بود. برای اجرای این تکنولوژی کافیست که شناخت خوبی‌ روی طبعیت منطقه داشته باشیم تا علت واقعی‌ تشکیل نشدن ابر‌ها و یا نیامدن ابر‌ها به منطقه را بر طرف کنیم.

 

فواید روش جذب میکرو ارگانیسم هوازی

از مهندس شهرام پروین می خواهم توضیح بیشتری درباره جذب  میکروارگانیسم هوازی برای خوانندگان ارائه  دهد ؟

پروین درباره تکنولوژی جذب میکرو ارگانیسم هوازی توضیح داد: این روش  بسیار ساده و عملیاتی‌ کاملا زیست محیطی‌ بوده و در واقع از تثبیت نیتروژن که یکی‌ از آلاینده‌های مهم در ایران است شروع شده تا به میکروارگانیسم هوازی امکان رشد و تکثیر در خاک داده شود.

وی افزود: این میکروارگانیسم هوازی از نیتروژن تثبیت شده و ریزگرد‌های کوچک خاک تغذیه کرده و فضولات زیست محیطی‌ تولید می‌کند که برای خاک و گیاه بسیار مهم و حیاتی می‌باشد. با این روش نتایج زیر حاصل می گردد:

  • خاک دانه‌ها به درشتی مناسبی رسیده و با هر بادی در هوا معلق نمیشوند.
  • خاک قدرت جذب آب را یافته و رطوبت خود را حفظ می‌نماید.
  • خاک منطقه تبدیل به خاک هوموس خواهد شد.
  • گیاهان بیشتری در منطقه قادر به رشد و تکثیر بوده و تثبیت خاک به صورت زیست محیطی‌ انجام گرفته است.

به این شکل زمین‌های منطقه احیا شده و قابلیت کشت، درخت کاری و کشاورزی را می‌یابند. این خود به تنهایی میتواند مشکل بیکاری هزاران یا شاید میلیون‌ها کشاورز منطقه را رفع نماید و ما را به اقتصاد مقاومتی که بر اساس خود کفایی بنا شده نزدیکتر نماید.

با حّل مشگل معیشتی مردم منطقه میزان فساد، مصرف مواد مخدر و تبهکاری در منطقه نیز به احتمال زیاد کاهش خواهد یافت.

وی درباره سابقه استفاده از سامانه جذب بارشی اشاره کرد :طی‌ شش سال گذشته بیش از ۵۰ عملیات جذب سامانه‌های بارشی توسط بنده فقط در ایران تست شده که مسؤلین بزرگ و کوچک در جریان این عملیات‌ها قرار گرفته اند.

فیلم‌ها و مستندات تعدادی از این عملیات‌ها در کانال‌های یوتیوب، آپارات،  فیسبوک،اینستاگرام و تلگرام قابل دانلود و مشاهده میباشند.

در رابطه با هزینه اجرای عملیات جذب سامانه‌های بارشی و همچنین جذب اعتماد مسؤلین کشوری پیشنهاد بنده یک پیشنهاد بسیار ساده و قابل درک برای کوچک و بزرگ می‌باشد.

پیشنهاد هندوانه به شرط چاقو

 

آنگونه که یک وانتی در ایران هندوانه را به شرط چاقو به فروش می‌رساند، می‌توان همین پیشنهاد را در رابطه با جذب سامانه‌های بارشی نیز تطبیق داد.

 

یعنی چنانچه میزان بارشهای ماهیانه منطقه نسبت به میزان میانگین پانزده ساله بارشهای ماهیانه منطقه افزایش داشت به بنده فقط هزینه افزایش بارش را بپردازند.

در غیر این صورت هیچ پرداختی صورت نگیرد.

از آنجایی که دیدگاه‌ها متاسفانه در ایران با حس سؤ ظن، ناباوری و احتمال کلاهبرداری آلوده شده، و از طرفی‌ علم و تجربه چندین ساله بنده در این تکنولوژی این اعتماد به نفس را میسر میسازد، یک چنین پیشنهادی قطعاً پیشنهاد بدی برای شرایط کنونی نخواهد بود.

شهرام پروین تصریح کرد :مسئولین کشوری باید در مقابل هموطنان جوابگو بوده که چرا از این تکنولوژی حمایت نکرده و اینگونه مسبب توسعه و پیشرفت مشکلاتی همچون کم آبی‌ و خشکسالی و پدیده گرد و غبار و غیره گردیده اند.

 

انتهای پیام / ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار