26. دى 1394 - 13:27   |   کد مطلب: 8850
هیچ امکانات رفاهی برای ما قرار داده نشده ‌است و زمانی یک تعاونی خرید ایجاد کردند تا راننده‌ها از آن خرید کنند اما قیمت اجناس این تعاونی با بیرون فرقی ندارد و ‌ای کاش بن خرید کالا به راننده‌ها می‌دادند که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

به گزارش شبنم ها به نقل از زنان خبر، وجود تاکسی بانوان حرکتی برای تأمین امنیت خاطر بانوان و تلطیف فضای اخلاقی است اما خودشان می گویند مشکلات زنان تاکسیران بسیار زیاد است و با اینکه در چند سال اخیر تاکسی رانی شغلی مردانه بوده اما در حال حاضر بانوان نیز مانند مردان در این عرصه فعالیت می کنند و با فعالیت در خیابان‌های شلوغ، آرامش را برای زنان و دختران فراهم می کنند.

استفاده از توانایی های زنان حتی در شرایطی که از ظرفیت آنان بعنوان راننده تاکسی استفاده شود می تواند برای اجتماع سودمند باشد و از طرفی آرامش و امنیتی را برای مردم خصوصا انتقال و جابجایی بانوان و کودکان ایجاد نماید اما مشکلاتی که این زنان در محیط کار خود با آن مواجه هستند و دشواری ها و نبود امکاناتی که با آن دست و پنجه نرم می کنند از جمله مواردی است که باید به آن توجه و راهکاری برای مقابله با آن پیدا شود.

زنان هم‌پای مردان در اجتماع برای کسب روزی حلال کارهایی انجام می‌دهند که تا چند سال پیش تنها از عهده مردان برمی‌آمد ولی اکنون این زنان هستند که علاوه بر مجاهدت در امور منزل در بیرون از خانه نیز مجاهده می‌کنندو بار مخارج فرزندان و شاید همسران را بر دوش می‌کشند.
یکی از مشاغلی که امروزه دیگر تنها در سیطره مردان قرار ندارد رانندگی و درآمدزایی با وسایل حمل و نقل است که زنان نیز در این عرصه رفته رفته وارد چرخه کار شده‌اند.

با توجه به افزایش وظایف زنان که علاوه بر خانه داری قریب به اتفاق کارهای منزل و فرزندان نیز بر دوش زنان است توجه به رفع نیازهای و خواسته های این قشر و ایجاد امکانات جهت افزایش آرامش آنان نظیر آژانس های بانوان می تواند گوشه ای از امنیت خاطر آنان را فراهم کند و این امر یکی از راهکارهای موثر در سالم سازی فضای اخلاقی جامعه است.

بخش زیادی از بانوان تاکسیران به عنوان فعالان حوزه حمل و نقل عمومی؛ همچنان درگیر مشکلات متعددی در حوزه شهری هستند که نمی دانند به کجا باید شکایت خود را ببرند و از کدام دستگاه یا نهاد بخواهند مشکل آنان حل شود!

مهم ترین مسأله شرایط فرهنگی جامعه ماست، چرا که سال‌هاست که این حرفه شغلی مردانه محسوب شده است و حتی بنابر باور فرهنگی این شغل برای مردها چندان مقبولیت ندارد این در حالی است که امروزه زنان وارد این عرصه اشتغال شده اند، بنابراین نظرات متعدد درباره‌ این موضوع بسیار است.

شکوفه فرمانی زن تاکسی‌دار تهرانی در گفت و گو با زنان خبر می گوید: ده سال می‌شود که رانندگی می‌کنم و مدت سه سال و نیم است که راننده تاکسی هستم و  یک بار تبلیغ تاکسی بی‌سیم بانوان را در تلویزیون دیدم و هم رانندگی را دوست داشتم و هم احتیاج به کار داشتم و به این فکر کردم که حداقل در این کار کارفرمایی بالای سرم نیست که دائم امر و نهی کند و به خاطر همین شدم راننده تاکسی.

وی افزود: درآمد این شغل به نسبت خوب است ، البته اگر کارباشد ابتدا همسرم با این کار مخالف بود و با نارضایتی رضایت داد  و قبل از این کارم یک زن خانه‌دار ساده بودم و حتی برای خرید کمتر از خانه بیرون می‌آمدم و اولش این کار برایم سخت بود و اینکه ازصبح تا شب کار کنم.

فرمانی گفت: کار که یکنواخت ‌شود خسته‌کننده می‌شود. الان هم که سه سالی می‌شود راننده تاکسی هستم هنوز گرفتن کرایه برایم سخت است و همیشه تعارف می‌کنم و در نهایت می‌گویم هرچی که راضی هستند به من کرایه بدهند و حداقل اینجوری می‌دانم پولی که از مردم می‌گیرم حلال است.

این تاکسی‌دار ادامه می دهد: هیچ امکانات رفاهی برای ما قرار داده نشده ‌است.‌زمانی یک تعاونی خرید ایجاد کردند تا راننده‌ها از آن خرید کنند اما قیمت اجناس این تعاونی با بیرون فرقی ندارد. ‌ای کاش بن خرید کالا به راننده‌ها می‌دادند که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر حق بیمه تامین اجتماعی که از ما گرفته می‌شود نیز زیاد است. زنان راننده تاکسی ماهانه حق بیمه می‌دهند که البته جا داردکه از آقای قالیباف شهردار تهران تشکر کنم که بیمه تکمیلی و عمر را به صورت رایگان برای رانندگان قرار داد.

امروزه در سطح شهر شاهد تردد تاکسی‌های بسیاری هستیم ولی در این میان تاکسی بانوان که مخصوص زنان در نظر گرفته شده باشد کمتر به چشم می‌خورد؛ با وجود اینکه نیمی از جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند، ایجاد چنینی امکاناتی مانند گسترش تاکسی بانوان کاملاً به دست فراموش سپرده شده است.

در حقیقت مسافران زن با استفاده از تاکسی‌های بانوان می‌توانند از امنیت اجتماعی و اخلاقی بیشتری برخوردار بوده و این امر باید متعاقباً به یک ضرورت تبدیل شود.چرا‌ که این‌ روز‌ها اغلب بانوان با تردد در ساعات شبانه و استفاده از تاکسی‌های عمومی شهری با مشکلات عدیده‌ای و محدودیت‌هایی مواجه هستند که نباید گذاشت این محدودیت‌ها به یک معضل تبدیل شود و باید برای آن راهکاری اندیشید که بسیاری از کارشناسان در این زمینه معتقدند که گسترش تاکسی بانوان می‌تواند راهکاری موثر برای این معضل احتمالی باشد.

مریم فتحی پورپیمان امور بانوان سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در گفت و گو با زنان خبر با اشاره به فعالیت زنان در حوزه تاکسیرانی بیان کرد: زنان تاکسیران در ابتدا مشقت های زیادی کشیدند و این شغل برای زنان جاافتاده نبود و استقبالی نمی شد.

وی افزود: به مرور این شغل بین مردم به خصوص زنان با استقبال بسیاری رو به رو شد و امنیت اخلاقی در جامعه بیشتر تأمین می شود.

فتحی اظهار داشت: با فراهم شدن زمینه اشتغال زنان در تاکسیرانی و با ایجاد فضای امن بیشتر برای زنان می‌توان زمینه اشتغال تعداد زیادی از زنان خود سرپرست را فراهم کرد.

امور بانوان تاکسیرانی تهران ادامه داد: در همه حوزه ها مشکلاتی وجود دارد و ما سعی در رفع مشکلات زنان تاکسیران داریم و تا حدی نیز توانستیم اهدافمان را اجرایی کنیم اما باز هم مشکلاتی هست.

وی گفت: تسهیلاتی را برای زنان تاکسیران در نظر گرفتیم که می توانند از آن استفاده کنند که یکی از آنها بیمه این زنان است که این تسهیلات رو به افزایش است.

فتحی یادآور شد: برای دریافت تأیید به فعالیت زنان در این عرصه اولویت با خانواده‌های ایثارگر و زنان سرپرست خانوار است اما دیگر زنان نیز با دارا بودن شرایط می‌توانند به این حرفه بپردازند.

از آنجایی که تعداد بانوان شاغل نسبت به گذشته در جامعه افزایش یافته و جمعیت کثیری از این قشر در جایگاه‌های مختلفی در اجتماع مشغول فعالیت هستند باید برای آنها ساز‌و‌کاری مناسب در نظر گرفت تا از رفاه و آرامش بیشتری برخوردار شوند که یکی از آنها گسترش تاکسی بانوان است.

همان‌طور که وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس بخش مجزایی را برای بانوان در نظرگرفته است تا امنیت و آسودگی ‌خاطر برای آنان فراهم باشد، انتظار می‌رود تاکسی‌های شهری نیز که بخش زیادی از رفت و آمد‌ها را پوشش می‌دهد از این تفکیک برخوردار بوده و امنیت دیگر وسایل نقلیه عمومی را به تاکسی‌ها تسری دهد.

انتهای پیام/ج

دیدگاه شما

آخرین اخبار