20. دى 1394 - 8:51   |   کد مطلب: 8757
امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی سیر ورود زنان به بازار کار افزایش یافته است، متاسفانه در این میان برخی از افراد سود جو با جذب زنان و دختران جوان به مشاغل با حقوق کم ، اشتغال زنان را به یکی از مهترین دغدغه های ما تبدیل کرده اند.

به گزارش شبنم ها، هم اکنون حدود هفتاد درصد صندلی های دانشگاهی توسط دختران و افزایش دختران فارغ التحصیل برای رسیدن به مشاغلی متناسب با وضعیت تحصیلی آنان، چهره بازار کار را زیرو رو کرده است.افزایش گرایش زنان به تحصیلات دانشگاهی به صورت بالقوه می تواند نوع نگاه آنان را به حضور در عرصه های اجتماعی تغییر دهد. نتیجه ی این امر تعداد بی شمار زنان مجرد تحصیل کرده و جویای کار است.

همچنین علاقه دختران به محیط کار به دلیل عوامل روان شناختی از جمله کسب تجربه و موفقیت، احساس ارزش مندی، افزایش عزت نفس، افزایش اعتماد به نفس و تعامل اجتماعی و خودباوری، حتی فرار از مسئولیت های واقعی زندگی، اثبات قابلیت های زنان در عرصه های اجتماعی، پر کردن خلأ عاطفی در محیط خانواده  و مشکلات اقتصادی سبب سرازیر شدن آنان به بازار کار شده است.

به همین دلیل است که کارفرمایان برای استخدام نیروی زن که به دلیل شرایط روحی و نیاز خود به اشتغال برای رسیدن به استقلال مالی که این روز‌ها باب شده است، راغب‌تر هستند و از تخصص زنان بسیار ارزان استفاده می‌کنند.

از نگاه این دسته کارفرمایان، خانم‌های مجرد در خانه پدری هستند و خرج و مخارج چندانی ندارند و صرفا برای داشتن پول توجیبی سر کار می‌روند در حالی که این نگاه غلط موجب شده تا زنان از حقوق اولیه و بدیهی خود و حتی حداقل‌های قانون کار محروم بمانند .

این به نوعی عامل اشتغال مردان را هم تحت تاثیر قرار می دهد، چرا که وقتی زنان با حقوق کمتر راضی به کار هستند دیگر نیازی به نیروی مرد نیست

این در حالی است که در فرهنگ کشور این مردان هستند که نان آور خانواده‌اند و عملا اگر مردی شغل نداشته باشد خبری از تشکیل خانواده و ازدواج نیز نخواهد بود.
به عنوان مثال در بسیاری از موارد دیده شده، یک حسابدار  زن با تخصص خود حقوقی بسیار کمتر از یک مرد به‌‌ همان تخصص استخدام می‌شود و حتی در قطعات فروشی خودروها که یک شغل مردانه هست زنان، با پایه حقوق  کمتر مشغول کار هستند.

این در حالی هست که  در اصل ۲۱ قانون اساسی آورده شده است: دولت‏ موظف‏ است‏ حقوق‏ زن‏ را در تمام‏ جهات‏ با رعایت‏ موازین‏ اسلامی‏ تضمین‏ نماید.

در این خصوص گفتگویی با مدیر کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان انجام دادیم وی در این زمینه گفت: از اصلی ترین مشکلات  اشتغال، نبود تعادل بین تقاضا و فرصت های شغلی هست.

مصطفی قربان فر اذعان کرد: نبود فرصت های شغلی مناسب، افزایش تجرد، بالارفتن تحصیلات دانشگاهی  و مشکلات اقتصادی زنان سبب جذب آنها به محیط کار شده است و آنها بالاجبار تن به این نوع کارها می دهند.

وی افزود: متاسفانه خانم ها در بازرسی های صورت گرفته از طرف وزارت کار، از ترس از دست دادن کار خود، طوری وانمود می کنند که طبق قانون کار با آنها برخورد شده است.

 مدیر کار آفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: تنها راه بیرون رفتن از این بحران، جذب سرمایه گذار ، ایجاد زمینه  های کارآفرینی و بالا بردن قدرت تولید هست.  

قربان فر تصریح کرد:وزارت کار اخیرا تفاهم‌نامه‌هایی را با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان میراث فرهنگی در خصوص مشاغل روستایی و صنایع دستی به امضا رسانده و درصدد است تا از این طریق فرصتهای شغلی در حوزه زنان را افزایش دهد.

مدیر کار آفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت:ارتقای سطح مهارت آموزی و توانمندی زنان توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور نیز از دیگر برنامه‌های وزارت کار برای استفاده از ظرفیتها و توانمندی‌های بالقوه زنان است.

در نهایت، بسیار دیده شده است که خیلی از بانوان به دلیل کم اطلاعی و علاقه انها به حضور و ترس از دست دادن کار، در محیط کار از حقوق خود نقض می‌شوند و بار‌ها و بار‌ها حق آن ها از طرف صاحبان کار تضعیف می‌شود.

امیدواریم زنان که نقش موثری در پیشرفت علم و اقتصاد کشور دارند با کمک مسئولان بتوانند به شان و منزلت شغلی خود در اجتماع دست یابند.

انتهای پیام/ج

دیدگاه شما

آخرین اخبار