5. خرداد 1398 - 8:49   |   کد مطلب: 22882
«وای خدای من، در آینده‌ات هوویی می‌بینم که روزگارت را سیاه می‌کند و همسرت را از تو دور خواهد کرد، درمان درد تو پیش من است برایت معجونی درست می‌کنم که همسرت را عاشق و شیفته خودت کنی و سایه‌ آن زن را از زندگیت محو سازی، سحر و جادویی برایت می‌نویسم که بتوانی زندگی آن زن شیطان صفت را به آتش بکشی، اگر تو این کار را انجام ندهی، او گلوله آتش را به سوی تو پرتاب می‌کند.»

به گزارش شبنم ها  بلغور کردن این خرافات‌ها،  تنها حرفه رمال‌ و فالگیرهای است که ادعا می‌کنند از گذشته و آینده افراد اطلاع دارند و نمی دانم چر آنها که کلاه دوز خوشبختی دیگران هستند برای خود کلاهی از جنس خوشبختی ندوخته‌اند تا مجبور نشوند برای گذران زندگی یک مشت دروغ و مزخرفات تحویل مردم ساده لوح دهند.
از مردم ساده دل برایتان نگویم که گاه افسار زندگی خود را به دست این کلاهدوزان می‌سپارند تا شاید فرج و گشایشی در گره مشکلاتشان بیندازند اما دریغ از اینکه چه بسیار اعتمادهایی که در زندگی زناشویی بر سر همین خرافات از بین رفته، چه پول‌هایی که نان شب یک خانواده بوده و میهمان جیب رمال‌ها شده است و ای کاش این مردم ساده دل ازخواب غفلت برخیزند تا  داستان‌های صد من یه غاز، دودمان آنها را بر باد ندهد.
گویا این روزها پول باد آورده به مزاج بسیاری از رمال و فالگیرها خوش آمده که به فعالیت در فضای حقیقی اکتفا نکرده و شغل مثلا شریف خود را در فضای مجازی هم بسط و گسترش داده و همانند دنیای حقیقی به تیغ زدن افراد مشغول هستند.
طغیان پرونده‌های کلاهبرداری رمال‌ها در مراجع قضایی 
معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری همدان در این باره به خبرنگار ایسنا گفت: پرونده‌هایی با موضوع کلاهبرداری رمال‌ها از افراد در مراجع قضایی بیداد می‌کند و تعداد آنها فراوان است.
سعید گلستانی افزود: متأسفانه برخی از افراد با این بهانه که می‌توانند مشکل گشای مسائل روزمره افراد باشند، با سوءاستفاده از روح و روان آنها اقدام به کلاهبرداری و دریافت پول‌های کلان می‌کنند.
وی در همین باره ادامه داد: بسیاری از افراد در مکان‌های عمومی و مذهبی چون مساجد و امامزاده‌ها به هر بهانه‌ای سر صحبت را با همنشین خود باز می‌کنند تا از مسائل و مشکلات طرف مقابل باخبر شوند و پس از اینکه از گذشته و آینده او مطلع شدند با اضافه کردن چاشنی دلسوزی، رمال و دعا نویسی را معرفی کرده و اصرار بر این دارند که آن رمال می‌تواند مشکل او را حل کند.
گلستانی تصریح کرد: بسیاری از افراد که در مکان‌های عمومی نقش دایه‌ مهربانتر از مادر را اجرا می‌کنند در واقع از افراد اجیر کرده رمال و فال نویسی هستند که وظیفه بازار گرمی برای او را برعهده دارند و در قبال این بازارگرمی دستمزدی دریافت می‌کنند.
وی با بیان اینکه هیچ یک از این افراد قابل اعتماد نیستند، خاطرنشان کرد: تنها انگیزه این دسته از افراد سوءاستفاده مالی است که با دست گذاشتن بر روی نقطه ضعف مراجعه کننده به هدف خود می‌رسند و پول‌های کلان و میلیونی دریافت می‌کنند.
گلستانی اضافه کرد: این افراد اگر می‌توانستند گذشته و آینده را پیش‌بینی کنند فکری به حال خود می‌کردند تا مجبور نباشند با فریب دادن عوام، نان شب خود را فراهم کنند درواقع کلاهدوز در ابتدا برای خود کلاه خوشبختی می‌دوزد.
گفتنی است؛ طبق قانون، هر فردی که از راه حیله و تقلب مردم را به داشتن اختیارات واهی فریب دهد و به امور غیرواقع امیدوار کند و یا افراد را از حوادث واهی بترساند به‌طوریکه  از طریق وسایل تقلبی، وجوه و اموالی را از آنها بگیرد، کلاهبردار محسوب می‌شود و برابر مواد قانونی با فرد خاطی به شدت برخورد خواهد شد.
جمع آوری رمال‌ها بر عهده پلیس نیست
معاون اجتماعی فرماندهی انتطامی همدان نیز در این باره در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه آیا جمع آوری رمال‌ها برعهده پلیس است یا نه؟ اظهار کرد: اجرای طرح جمع آوری رمال و فالگیرها بر عهده پلیس نیست و پلیس هیچ وظیفه‌ای در قبال جمع آوری آنها ندارد.
سرهنگ حسین بشری افزود: تنها شرط پیگیری پلیس، طرح شکایت شاکی و مطرح کردن آن در مراجع قضایی است که دراین صورت پرونده دستگیری رمال کلاهبردار در دستور کار پلیس قرار می‌گیرد بنابراین افراد در صورت تمایل به پیگیری پلیس، ابتدا باید پرونده‌ قضایی با موضوع کلاهبرداری و یا سوءاستفاده مالی رمال را تشکیل دهند و مراتب اداری آن را طی کنند.
وی با بیان اینکه پرونده‌های بسیاری با موضوع کلاهبرداری و سوءاستفاده مالی رمال‌ها توسط پلیس پیگیری می‌شود و تعداد آن بسیار بالا است، عنوان کرد: بهترین راه حل در راستای عدم سوءاستفاده این قشر از افراد عدم توجه و مراجعه مردم به آنها است.
رمال فضای مجازی دستگیر شد
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات استان همدان نیز در گفت‌وگو با ایسنا، از دستگیری یک رمال ارومیه‌ای خبر داد و اظهار کرد: چندی پیش خانمی با مراجعه به پلیس فتا و طرح شکایت مبنی بر کلاهبرداری رمالی در فضای مجازی و اخذ 5 میلیون تومان از او، خواستار رسیدگی به شکایتش شد.
سرهنگ فیروز سرخوش‌نهاد ادامه داد: شاکی مدعی شد در فضای مجازی، عضو کانال دعانویسی شده است که مدیر کانال خود را فردی معروف معرفی کرده و با تبلیغات امیدوار کننده، ادعا می‌کرد که مشکلات افراد را با دعانویسی حل می‌کند.
وی افزود: شاکی نیز پس از تبلیغات بی پایان مدیر کانال برای درمان و گره گشایی از نازایی خود از آن دعانویس درخواست نوشتن دعایی کرده بود که در مقابل، رمال نیز از او طلب 5 میلیون تومان به عنوان دستمزد می‌کند.
سرخوش نهاد خاطرنشان کرد: مالباخته پس از واریز پول به حساب رمال، پس از گذشت مدتی و حاصل نشدن نتیجه به پلیس فتا مراجعه کرده و شکایت می‌کند.
وی مطرح کرد: پس از تشکیل پرونده و طرح شکایت از سوی شاکی، کارشناسان پلیس فتا با انجام اقدامات فنی و پلیسی، این رمال را در ارومیه شناسایی و دستگیر می‌کنند که پس از انجام بازجویی، متهم انگیزه خود را سوءاستفاده از نقاط ضعف مراجعه کنندگان و اخذ مبالغ هنگفت اعلام کرد. 
وی در پایان از مردم درخواست کرد با توجه به بسط و گسترش فضای مجازی و سوءاستفاده رمال‌ها و دعانویس‌ها از این فضا، مراقب باشند تا قربانی شگردهای پست این افراد نشده و از نظر مالی و روانی متضرر نشوند.
ریشه سرسخت خرافات در فرهنگ جامعه
یک پژوهشگر مسائل اجتماعی نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه عقاید و باورهای خرافی جزئی از زندگی انسان‌ها بوده و ریشه در تاریخ دارد، اظهار کرد: خرافات یک اعتقاد غیرمعقول و غیرمنطقی است که با فرهنگ جامعه آمیخته شده وبا عقل، منطق وعلم ناسازگار است.
مهرداد هوشمند با اشاره به اینکه محل رشد عقاید و باورهای خرافی جامعه است، عنوان کرد: نظام و روابط اجتماعی زمینه لازم را برای رشد باورهای خرافی فراهم می‌سازند و واقعیت این است که این رشد به یکباره نبوده و در طول سالیان متمادی شکل گرفته اما کسی به این معضل تاریخی توجهی نداشته است.
وی افزود: فرهنگسازی در این زمینه به زودی تحقق نخواهد یافت چرا که این معضل ریشه در فرهنگ جامعه دارد و یکی از راه‌های مهم فرهنگسازی در این زمینه افزایش سطح آگاهی مردم است.
هوشمند با تأکید بر اینکه عقاید و باورهای خرافی مانعی محکم و عمده در مقابل پیشرفت و توسعه جامعه است، بیان کرد: جامعه‌ای که راه را برای رشد عقاید و رفتارهای خرافی هموار می‌کند و زمینه لازم را برای خرافه گرایی به وجودمی آورد، خود را با تهدید و مشکلات روبرو خواهد کرد.
زنان، تمایل بیشتری به خرافه‌گرایی دارند
این مدرس خاطرنشان کرد: با توجه به تحقیقات و پژوهش‌هایی که در زمینه محبوبیت خرافه‌گرایی انجام شده نتیجه این بررسی‌ها نشان دهنده این است که زنان نسبت به مردان تمایل بیشتری به خرافه‌گرایی دارند.
وی افزود: درمیان جنسیت و گرایش به خرافه‌گرایی رابطه معناداری وجود دارد همانطور که این رابطه بین میزان تحصیلات و خرافه گرایی عکس بوده و با توجه به تحقیقات، افرادی که میزان تحصیلات بیشتری دارند در مقایسه با افراد کم سواد و یا بی سواد از خرافه‌گرایی دوری می‌کنند.
هوشمند درهمین باره ادامه داد: نوگرایی در جامعه می‌تواند دشمن و آفتی برای از بین بردن خرافه‌گرایی باشد به‌طوریکه این ویژگی یکی از خصوصیات انسان مدرن است، انسانی که آمادگی تغییرات و نوآوری‌های روزانه را داشته و از تجارب علوم و تکنولوژی ها استقبال کرده و از تغییرات و نوآوری هراسی ندارد.
وی اظهار کرد: به اعتقاد کارشناسان اجتماعی، بسیاری از افراد برای تسکین و آرامش روان خود، ترس از آینده و گاهی جنبه‌های سرگرمی به فالگیری و عقاید خرافی گرایش پیدا می‌کنند چرا که ضعف باورها و اعتقادات دینی، نبود اعتماد به نفس، مبهم بودن آینده،  از عوامل عمده و تعیین کننده در گرایش و تمایل به عقاید و رفتارهای خرافی است.
این کارشناس اجتماعی با بیان اینکه ایمان به وجود خداوند و توکل بر او یکی دیگر از راه‌های مبارزه با خرافات است، تصریح کرد: هراندازه که انسان دانش و آگاهی لازم را در زمینه مقابله با مشکلات بداند و در کنار آن به حضور خداوند و قدرت او ایمان داشته باشد به طور قطع به حرف‌های واهی و مبهم توجهی نخواهد کرد.
فضای مجازی جولانگاه رمال‌ها 
هوشمند مطرح کرد: امروزه جادوگران و فالگیرها، برای رسیدن به اهداف خود از شبکه‌های اجتماعی مجازی استفاده می‌کنند و بسیاری از افراد به علت عدم آگاهی و ضعف در آشنایی آسیب‌های فضای مجازی، انتشار هر مطلبی را در این فضا درست و قابل اعتماد تلقی کرده و برای حل مشکلات خود مراجعه به رمال و فالگیرها را جایگزین دیگر افراد قابل اعتماد جامعه چون پزشک، روانشانس و مشاور و وکیل می‌کنند.
این پژوهشگر اجتماعی گفت: در حال حاضر متأسفانه با گسترش و نفوذ شبکه‌های اجتماعی مجازی در بین خانواده‌ها، تمایل به رفتارهای خرافی در بین نوجوانان، جوانان و زنان بیشتر شده است که باید در این زمینه آموزشهای لازم انجام شود و رسانه‌های جمعی در این آموزش بسیار مؤثر خواهند بود.
وی یادآور شد: فال قهوه، فال چای، مهره مار و جن گیری از جمله خرافاتی است که در عامه مردم از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و افراد کلاهبردار در قالب رمال و دعانویس از این موقعیت سوءاستقاده می‌کنند.
واقعیت گریز نباشیم
مدرس گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی همدان نیز با بیان اینکه گرایش به افراد بیگانه برای هم صحبتی یک غریزه طبیعی است، به خبرنگار ایسنا گفت: به اعتقاد روانشناسان، درد و دل با یک بیگانه صحیح‌تر از هم صحبتی با یکی از اعضا خانواده است.
مریم غفوری اظهار کرد: همه انسان‌ها نیازمند مشاوره و هم صحبت شدن با افراد بیگانه هستند اما متأسفانه دراین روزها افراد سوءاستفاده گر بیگانه، جایگرین افراد مطمئن شدند؛ به طور مثال فردی برای حل مشکلات خود به جای مراجعه به مشاوره و درخواست راهنمایی و کمک از او به یک رمال و فالگیر پناه می‌آورد.
وی افزود: مراجعه به افراد غیرمتخصص موجب شده است که افراد در زمینه راهنمایی و مشاوره گمراه شده و به دنبال آن از واقعیت‌های زندگی دوری کنند و گریزان شوند که این واقعیت گریزی یکی از آفت‌های بزرگ جامعه محسوب می‌شود.
غفوری در توضیح ویژگی واقعیت گریزی ادامه داد: واقعیت گریزی به این معناست که افراد از آنچه در زندگی صریح است و واقعیت دارد می‌ترسند و سعی در مقابله و یا شکست آن دارند به همین علت به دنبال فرشته نجاتی می‌گردند تا آن واقعیت را شکست دهند و شاید آن فرد ناجی رمال و فالیگر باشد.
سوءاستفاده رمال‌ها از ضعف مخاطبان
این مشاور دانشگاه بوعلی سینای همدان بیان کرد: رمال ها نیز با سوءاستفاده از ضعف مخاطبان خود با دادن امیدهای واهی که طول عمر زیادی ندارند، آنها را امیدوار کرده اما پس از گذشت مدتی و حاصل نشدن نتیجه فرد مجدد دچار شکست و ناامیدی شده و گاهی این شکست موجب از دست دادن اعتماد فرد نسبت به اطرافیان می‌شود.
وی مهمترین علت این آفت و معضل را عدم آگاهی افراد و واقعیت گریزی آنها اعلام کرد و گفت: سطح پایین آموزش و آگاهی مردم و همچنین مقابله آنها با واقعیت زمینه ساز به دام افتادن افراد است، دامی که گاهی قربانی می‌گیرد و نجات از آن امکان پذیر نیست.
غفوری در رابطه با ویژگی‌های رمال‌ها یادآور شد: معمولا این دسته از افراد، آدم‌های باهوش و زیرکی هستند که با کمی همنشینی با طرف مقابل با بازگو کردن مسائل روزمره که ممکن است برای هرفردی اتفاق بیفتد سعی در فریب مراجعه کننده دارند.
این مدرس دانشگاه اظهار کرد: اگر در مراجعه به رمال‌ها کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که آنها اتفاق مهم و تکان دهنده‌ای را در آینده و گذشته بازگو نمی‌کنند و فقط با کمی متشنج کردن جو، مسائل معمولی و روزمره‌ای را می‌گویند که هیچ تأثیری در زندگی و سرنوشت نخواهد داشت.
وی در پایان یادآور شد: در حل مسائل و مشکلات ابتدا باید به افراد متخصص مراجعه کرد و در همان ابتدا با واقعیت‌ها روبرو شد چرا که افرادی همچون رمال‌ها و فالگیرها با عدم تخصص دردی از افراد دوا نمی‌کنند و گاهی با بازگو کردن خرافاتی موجب تشویش اذهان و دل نگرانی افراد می‌شوند.
منبع:ایسنا
انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار