16. مهر 1397 - 9:04   |   کد مطلب: 21760
کمتر از یک ماه به اربعین حسینی باقی مانده، اما پس از یک سال هنوز این مسیر زیر تیغ ماشین آلات راهسازی است و باز هم چهاربانده شدن آن به اربعین امسال نمی رسد.

به گزارش شبنم ها به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان

کمتر از یک ماه به اربعین حسینی باقی مانده، در حالی که قرار بود اربعین سال گذشته، محور 120 کیلومتری ایلام تا پایانه مرزی کاملاً چهاربانده شود، اما پس از یک سال هنوز این مسیر زیر تیغ ماشین آلات راهسازی است و باز هم چهاربانده شدن آن به اربعین امسال نمی رسد.

کمتر یک ماه مانده به اربعین، نگاه های مسئولان بیش تر از قبل به سمت مهران می افتد و سفر مسئولان برای بازدید از زیرساخت های اربعین در استان ایلام بیشتر و پر رنگ تر می شود. چند سالی است که اینجا یعنی مهران کانون توجه زائران حسینی از کشورهای مختلف و استان های کشورمان است.

مهران، دروازه عتبات عالیات

آری اینجا دروازه عتبات عالیات و نزدیک ترین مرز زمینی به کربلای معلی است. شهری بیست هزار نفری که در زمان اربعین حسینی، میزبان جمعیتی چند میلیونی است و این شهر کوچک در ده روز، به یک کلان شهر تبدیل شده و ترافیک خودرو و جمعیت حرف اول را می زند. ترافیکی که چند سالی است پای مسئولان کشوری و لشکری را برای حل آن به ایلام و مهران کشانده است. همین سال گذشته بیش از 85 هزار خودرو در پارکینگ های شهر مهران پارک شده بود و مهران را به یک پارکینگ بزرگ تبدیل کرده بود.

مسیر 110 کیلومتری ایلام تا ابتدای شهر مهران هم در ایام اربعین پرحجم و در بیشتر اوقات سنگین گزارش می شد. این ترافیک ها در مسیرهای منتهی به پایانه مرزی مهران تنها مختص به اربعین سال گذشته نبود، بلکه سال های قبل نیز ترافیک در ایام منتهی به اربعین خیلی سنگین بود تا جایی که مسئولان راهنمایی و رانندگی، زائران را برای مشرف شدن به کربلای معلی به دیگر مرزهای کشور راهنمایی می کردند.

چهار بانده شدن مسیر اربعین، قفل ترافیک را باز می کند

ترافیک سنگین در مسیر ایلام به مهران در سال های گذشته به حدی رسیده بود که رانندگان این مسیر یک ساعته را بیش از هشت ساعت طی می کردند و حتی از استان کرمانشاه، مسیر خروجی به سمت ایلام و مهران بسته می شد تا از حجم ترافیک ها کاسته شود. خلاصه اینکه از چند سال گذشته، محور حمیل-ایلام-مهران در زمان اربعین محوری پرحجم و در بیشتر اوقات در برابر حجم این همه خودرو، قفل می شد. تنها کلید باز کردن قفل این ترافیک، چهاربانده شدن مسیر 120 کیلومتری از ایلام تا پایانه مرزی مهران بود. هر چند محور ده کیلومتری شهر مهران تا پایانه مرزی در سال 94، چهاربانده شد اما باز ترافیک در مسیر 110 کیلومتری ایلام-مهران همچنان سر و صدا می کرد.

حسین رضایی 50 ساله، بیش از 12 سال است که در مسیر ایلام به مهران مسافرکشی می کند، او می گوید: این مسیر در سال های گذشته به دلیل کم عرض بودن جاده، پیچ های خطرناک و غیر استاندارد، تلفات جانی و مالی زیادی داشته است.

 

رئیس پلیس راه استان ایلام با اشاره به اینکه جاده های استان ایلام کوهستانی و کم عرض هستند، می گوید: محور ایلام-مهران یکی از پرتردد ترین محورهای استان است که روزانه 12 هزار خودرو در این محور تردد دارند و در ایام منتهی به اربعین حسینی، این ترددها روزانه به بیش از 30 هزار خودرو می رسد.

سرهنگ رضا همتی زاد همچنین می گوید: از مجموع تصادفات محورهای مواصلاتی استان، 16 درصد سوانح رانندگی مربوط به همین محور ایلام-مهران است که اکثراً تلفات جانی را به دنبال دارند.

تنها 80 کیلومتر از 120 کیلومتر مسیر اربعین چهاربانده شده است

از سال 95 کار چهار خطه کردن مسیر ایلام تا ورودی شهر مهران در دستور کار قرار گرفت و در همان سال، مسئولان می گفتند که این مسیر قبل از اربعین حسینی سال 96 به بهره برداری می رسد.

شاپور پولادی معاون سابق هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام، مردادماه سال گذشته یعنی سه ماه قبل از اربعین حسینی در این باره گفت: تا اربعین 96، بیش از 75 درصد از مسیر 110 کیلومتری ایلام-مهران چهار بانده می شود و حدود 25 درصد مابقی این مسیر تا قبل از اربعین سال 97 به بهره برداری می رسد.

طبق گفته معاون سابق هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام تا اربعین سال گذشته حداقل باید 90 کیلومتر از این مسیر 110 کیلومتری چهار بانده می شد و مابقی آن یعنی 20 کیلومتر دیگر تا اربعین امسال به بهره برداری می رسید اما گویا آمارها با هم نمی خوانند.

رضا قیطاسی که یکی از مسافران محور ایلام-مهران است، می گوید: مسئولان چند سال است که می گویند تا اربعین این مسیر چهار بانده می شود اما چهاربانده کردن آن باز به اربعین نمی رسد و وعده های مسئولان از اربعین هر سال به اربعین سال بعد موکول می شود.

حال که کمتر از یک ماه به سالروز اربعین حسینی باقی مانده، به سراغ معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام رفتیم تا از آخرین وضعیت این مسیر جویا شویم. او می گوید: از طول مسیر 120 کیلومتری ورودی ایلام تا پایانه مرزی مهران، تنها 80 کیلومتر چهارخطه شده و زیر بار ترافیک رفته است.

احمد کرمی می افزاید: از 40 کیلومتر باقی مانده این طرح، پیمانکاران در سه قطعه و سه فاز مشغول به کار هستند که تا اربعین امسال حدود 20 کیلومتر از این محور چهار بانده می شود و 20 کیلومتر دیگر تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

 

اتمام چهار بانده شدن محور ایلام-مهران به اربعین امسال نمی رسد

اما با این اظهارات معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام، یعنی باز چهار بانده شدن محور ایلام-مهران به اربعین امسال نمی رسد و 20 کیلومتر از این محور کم عرض، باز ترافیک پرحجمی خواهد داشت اما استاندار ایلام معتقد است که مسیر ایلام به مهران در اربعین امسال، ترافیک کم حجمی خواهد داشت.

قاسم سلیمانی دشتکی که امسال دومین اربعین حسینی است که سکان استانداری ایلام را به دست دارد در تازه ترین اظهارات خود با بیان اینکه مسیر ایلام-مهران نسبت به سال های قبل استاندارد تر شده است، می گوید: 34 کیلومتر از 38 کیلومتر باقی مانده مسیر ایلام به مهران تا قبل اربعین امسال چهاربانده می شود و تنها حدود چهار کیلومتر از چهار بانده شدن کل مسیر 120 کیلومتری اربعین به علت کوهستانی بودن و احداث تونل دوم کربلا، برای سال های بعد می ماند و حدوداً سه سال زمان نیاز است تا به بهره برداری کامل برسد.

حرکت لاک پشتی ماشین آلات راهسازی در مسیر اربعین باعث شده که ترددکنندگان این محور با مشکلاتی نیز مواجه شوند. گاهی مسیر ایلام تا تونل کربلا به علت انفجار و بهسازی بسته می شود و رانندگان مجبورند از محور پر پیچ و خم "ماربره" تردد کنند. محوری کم عرض با پیچ های خطرناک که باعث شده تردد ماشین های سنگین و تریلرها در این محور کوهستانی برای خودروهای سواری خطرساز شود و هر دفعه که رانندگان مجبور به تردد از این محور می شوند، سوانح منجر به فوت را به دنبال دارد.

برای جویا شدن علت تأخیر در اتمام چهاربانده شدن مسیر ایلام تا ورودی شهر مهران به  سراغ پیمانکاران و مشاوران این طرح در مسیر ایلام به مهران رفتیم تا علت حرکت لاک پشتی این طرح را از آن ها جویا شویم.

160 میلیارد تومان برای تکمیل مسیر اربعین نیاز است

هواسی، سرپرست کارگاه قطعات 1 و 2 مسیر اربعین، علت کندی چهاربانده شدن این محور را تزریق نکردن به موقع اعتبارات می داند و می گوید: به ما می گویند که این مسیر تا اربعین امسال باید به بهره برداری برسد اما در همین قطعه اول و دوم ایلام تا صالح آباد، 25 میلیارد تومان طلب داریم که در صورت پرداخت نکردن به موقع آن، بهره برداری از این قطعه، قطعاً به مشکل بر می خورد.

کرمی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ایلام با بیان اینکه مسیرهای پنج گانه راهسازی اربعین در شهرستان های مختلف استان تعریف شده است، می گوید: در سال جاری، 269 میلیارد تومان در بحث راهسازی اربعین در شهرستان ها قرارداد بسته شده که برای تکمیل مسیر ایلام به مهران، 160 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

 

کنار گذر غربی، برای باز شدن قفل ترافیک شهر مهران به کمک می آید

کرمی همچنین می گوید: در سال های گذشته به دلیل اینکه تنها مسیر دسترسی به پایانه مرزی مهران، از شهر مهران می گذشت و همزمانی تردد زوار پیاده و خودروهای سواری و اتوبوس ها باعث می شد ترافیک درون شهر سنگین باشد، به همین دلیل امسال کار احداث کنار گذر غربی مهران در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه کنار گذر غربی مهران تا اربعین امسال به بهره برداری می رسد، می افزاید: این کنار گذر به طول 12 کیلومتر در دو مقطع با 11 میلیارد تومان اعتبار در حال اجراست که از ورودی مهران شروع و به جاده منتهی به پایانه مرزی متصل می شود که دیگر شاهد ترافیک خودرو در شهر مهران نخواهیم بود.

استان کوهستانی ایلام در انتظار بالگرد

چند سالی بود که در فضای رسانه ای استان، استقرار بالگرد در ایلام به یک مطالبه عمومی تبدیل شده بود تا در زمان های مختلف و به ویژه در ایام اربعین در امداد و نجات و فوریت های پزشکی مورد استفاده قرار گیرد. از فروردین ماه سال گذشته یک فروند بالگرد فوریت پزشکی در فرودگاه ایلام فرود آمد تا در ایام مختلف سال و به ویژه در ایام اربعین استفاده شود. هرچند در اربعین سال گذشته چندین فروند بالگرد در ایلام و مهران برای انجام کارهای خدماتی و امدادی حضور داشت اما استقرار بالگرد امداد و نجات هلال احمر در استان کوهستانی ایلام همچنان یک ضرورت اجتناب پذیر است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان ایلام با بیان اینکه در کنگره عظیم اربعین، جمعیت هلال احمر بنا به وظایفی که در ستاد اربعین کشور به عهده این نهاد گذاشته‌ شده است به عنوان متولی کمیته امداد و نجات ستاد اربعین فعالیت دارد، می گوید: این نهاد علاوه بر بحث امداد و نجات، در کمیته‌های درمان، پشتیبانی و اسکان نیز عضو است و به زوار اربعین خدمات رسانی می کند.

حسین عارفی با اشاره به اینکه در اربعین ۹۶ در سطح محورهای مواصلاتی منتهی به شهر مهران، در خروجی کرمانشاه و لرستان به استان ایلام، حدود ۲۵ پایگاه ثابت و سیار استقرار یافتند، گفت: در تمام مبادی ورودی منتهی به استان به ازای هر ۱۰ کیلومتر یک پایگاه هلال احمر متشکل از آمبولانس و وسایل نجات به اضافه عوامل نجات­گر و امدادگر مستقر شدند و کار امداد رسانی به زوار عتبات عالیات را انجام دادند اما چون در استان بالگرد امداد و نجات هلال احمر نداریم، در مواقع نیاز ضروری از طریق مرکز کنترل هماهنگی عملیات درخواست بالگرد می‌کنیم و از یکی از استان‌های هم‌جوار به خصوص استان کرمانشاه یا خوزستان، بالگرد به استان اعزام می‌شود که نیاز است با ایجاد زیرساخت های لازم و اهمیت مرز مهران و تردد میلیونی زوار از این مرز، یک فروند بالگرد امداد و نجات به استان ایلام اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه کار ایجاد و احداث پایگاه هوایی هلال احمر در استان ایلام تقریباً تا پایان سال به اتمام می رسد، افزود: به ‌محض اینکه تأسیسات امداد هوایی آماده بهره برداری شود، مسئولان جمعیت هلال احمر مرکز قول مساعد داده اند که در استان ایلام بالگرد استقرار یابد.

پهنای باند اینترنت در مسیر اربعین، 10 برابر می شود

معاون امور هماهنگی استاندار ایلام با اشاره به زیرساخت های اربعین، می گوید: در اربعین امسال برای رفاه حال زوار، علاوه بر تقویت آنتن دهی موبایل و نصب فیبر نوری، پهنای باند اینترنت نسبت به اربعین سال گذشته 10 برابر می شود.

وی همچنین افزود: در زیرساخت های آب، برق، راه و فیبر نوری در مرزهای چیلات دهلران و چنگوله مهران که در سال آتی به عنوان بازارچه مرزی فعالیت خواهند داشت، در حال حاضر 300 میلیارد ریال قرارداد داریم که با ایجاد ای دو بازارچه و مرز رسمی، تردد زوار به عتبات عالیات نیز سهولت خواهد داشت.

موکب های اربعین مردمی می شوند/ ادارات موکب نزنند

استاندار ایلام با بیان اینکه امسال هیچ یک از ادارات دولتی حق ندارند در ایام اربعین موکب بزنند، می گوید: پذیرایی از زوار اربعین حسینی باید مردمی باشد و موکب های اربعین تماماً مردمی خواهد بود و هیچ یک از ادارات حق ندارند از اعتبارات و هزینه های خود که باید برای کارهای عمرانی و ... هزینه شود در موکب ها هزینه کند.

سلیمانی دشتکی می افزاید: برای تقویت اقتصاد اربعین و جلوگیری از بسته شدن مغازه ها در ایام اربعین در شهرهای ایلام و مهران، هیچ موکبی در داخل شهرهای ایلام و مهران ایجاد نخواهد شد و موکب ها در خارج از شهر و در مسیر پیاده روی زوار خواهد بود.

حال تنها کمتر از یک ماه به اربعین حسینی باقی مانده و مردم و مسئولان در حال آماده شدن پذیرایی از زوار عتبات عالیات هستند. مسئولان معتقدند نسبت به سال های گذشته در زیرساخت های اربعین آمادگی بیشتری برای پذیرایی از زوار عتبات عالیات وجود دارد اما مهم ترین محور مواصلاتی اربعین یعنی محور ایلام به مهران در حال بهسازی است و به گفته کارشناسان، این مسیر هنوز با استاندردهای جاده سازی فاصله زیادی داشته و رانندگان از دست اندازها و موج جاده، خاکی بودن بعضی از نقاط این مسیر و حرکت لاک پشتی ماشین آلات راهسازی گله مندند، خلاصه اینکه این محور یکی از محورهای مهم تردد اربعین حسینی در استان ایلام است که مسئولان برای چهاربانده کردن آن، باید اهتمام ویژه ای داشته باشند.

گزارش از وحید حاجیان

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار