25. اسفند 1395 - 15:59   |   کد مطلب: 15825
یکی از ویژگی های اجیل خوب این است که یک دست باشد و همه در یک اندازه باشند به طور مثال وقتی پسته یا بادام در اندازه های مختلف باشد امکان دارد مقداری آجیل کهنه با آجیل تازه مخلوط شده باشد.

به گزارش شبنم همدان، شروع فصل بهار در کشور ایران با رویش گیاهان آغاز می شود شروع فصلی که مردم همزمان با سال نو قلب های خود را نیز خانه تکانی می کنند.  بهار رسم های دیرینه را بیدار می کند. در طی سال گاه افراد  فرصت چندانی برای دیدار با نزدیکان ندارند اما در روزهای نوروز بازار دید وباز دید داغ است ومهمان نوازی  یکی از سنت های دیرینه ایرانیان است که اهمیت زیادی به آن می دهند و امروزه همه ایرانیان در تلاش برای خرید تنقلات نوروز هستند  .

امروز به میدان مرکزی شهر رفتم با اینکه ساعت آغازین روز بود اما بازار پر بود از هیاهوی فروشندگان برای فروش اجناس خودشان.  مردم با سرعت از کنار یکدیگر عبور می کردند.  سبزه میدان همدان از قسمت های دیگر شلوغ تر بود به سراغ آجیل فروش های این راسته رفتم .

از یکی از مغازه داران سوال کردم آیا قیمت آجیل با قیمت سال قبل متفاوت است یا خیر ؟

وی در پاسخ اظهار کرد :قیمت ها تفاوت چندانی نداشته مگر در یکی دو مورد

خرید مردم را چطور ارزیابی می کنید ؟

فروشنده آجیل پاسخ داد:همان طور که شما ملاحظه می کنید از همه نوع قیمت در این آجیل فروشی موجود است مردم از همه اقشار در حال خرید هستند هرچند نسبت به سالهای قبل با مدیریت واحتیاط  بیشتری خرید می کنند .

به چند آجیل فروشی دیگر نیز سر زدم

ویژگی های یک آجیل خوب و تازه

از یکی از مغازه داران سوال کردم مردم چطور می توانند تفاوت آجیل کهنه با نو را تشخیص بدهند ؟ وی گفت : بوی آجیل اولین ملاک است و نباید  بوی ماندگی بدهد. کاملا خشک باشد و نمور نباشد.  وقتی آجیل را در کف دست می ریزند رنگ ان بر روی دستشان باقی نماند و به اصطلاح روی دست آنها رنگ پس ندهد. آجیل یک دست باشد همه در یک اندازه باشد وقتی به طور مثال پسته یا بادام در اندازه های مختلف باشد. امکان دارد مقداری آجیل کهنه با آجیل تازه مخلوط شده باشد. وقتی آجیل را به دونیم می کنند حفره یا سوراخ نداشته باشد که محل لانه گزینی حشرات باشد. اینکه از خرید آجیل هایی که طعم ترش  می دهند نیزخود داری کنند .

آیا مشتریان به این موارد دقت می کنند ؟

فروشنده آجیل پاسخ داد :متاسفانه افراد خیلی کمی به این مسائل توجه دارند.

وی افزود  حتی بعضی از مشتریان تخمه سفید را دوست دارند رنگی باشد که بخرند  وقتی به آنها می گویم این رنگ ها شیمیایی و سرطان زا است تعجب می کنند و می گویند چرا در همه جا وجود دارد و سازمان بهداشت آنها را جمع اوری نمی کند .

وقتی به  او می گویم شما هم در مغازه پسته خندان دارید؟

فروشنده آجیل اذعان کرد :متاسفانه بله اما پسته خام بدون نمک نیز داریم ولی پسته خندان مشتری بیشتری دارد  مغازه دار با توجه سلیقه مشتریانش جنس های خود را عرضه می کند .

به بزرگترین و معروفترین آجیل فروشی شهر رفتم. تعداد زیادی از افراد مقابل مغازه دست چین،  به صف ایستاده بودند در حالی که در قسمت های مختلف شهر  چند آجیل فروشی خلوت وجود داشت . گاهی افراد بیش از 2 ساعت در صف این مغازه می مانند تا آجیل بخرند.

از افرادی که در صف ایستاده بودند پرسیدم چرا با این ازدحام اینجا ایستاده ایددر حالی که آجیل فروشی های دیگری نیز وجود دارد ؟

مشتری مغازه پاسخ داد : من همیشه از همین مغازه آجیل می خرم آجیل تازه عرضه می کند من به تازگی آجیل ان اطمینان دارم .

خانم دیگری ازبین افراد ایستاده در صف پاسخ داد :این مغازه هر اندازه آجیل بخواهی برایت وزن می کند با اینکه بسیار شلوغ است در خواست مشتریان اولویت دارد وبا مشتری خوب برخورد می کنند  من از هر قلم دویست وپنجاه گرم می خواهم در حالی که مغازه های دیگر اصلا قبول نمی کنند وقت خود را برای وزن کردن دویست و پنجاه گرم استفاده کنند .

یکی دیگر از افراد گفت : آجیل دست چین یک فروشگاه معتبر است آجیل مانده یا فاسد دست مشتری نمی دهد ودیگر اینکه همسرم قند دارد آجیل بدون نمک می خواهم ودوست دارم خودم در منزل آجیل را بو بدهم برای همین این مغازه را انتخاب کرده ام .

خانمی که مقابل من در صف ایستاده بود  اظهار کرد :در این مغازه برای انواع سلیقه آجیل وجود دارد درحالی که بیشتر مردم آجیل شور برای عید می خرند عده ای هم مثل من آجیل شیرین مثل انجیر ,توت خشک  سفید ,مغز گردو,مغز بادام ,مغزپسته ,مغز فندق مقدار کمی هم تخمه سفید را جداگانه می خرم و با آجیل شیرین مخلوط نمی کنم .

به قسمت های مختلف شهر می روم وبا خریداران درباره قیمت آجیل از مردم سوال کردم ؟

عده ای می گفتند قیمت آجیل نسبت به سال قبل گران تر شده است  مثل بادام هندی که سال قبل قیمت ان 55 هزار تا 60هزار تومان بود اما متاسفانه امسال قیمت آن 70 هزار تومان شده است یا قیمت پسته و کله قوچی سال قبل 40 تومان بود امسال بین 45 تا 48هزار تومان است. اگر بخواهیم از هر قلم نیم کیلو بخریم نزدیک پانصد هزار تومان می شود حالا تنها برای پذیرایی از مهمان آجیل کافی نیست باید شکلات وشیرینی ومیوه نیز بخریم واین جدا از خریدمرغ وگوشت سایر موارد است

می گویم چرا همان اندازه که در وسع شماست خرید نمی کنید .

محمد.ف یکی از خریدارن که به گرانی قیمت ها اشاره داشت پاسخ داد

:این سخن شما در جامعه ما امکان پذیر نیست  افرادی که به منزل شما می آیند مهمان شما هستند و یکی از اداب مهمان نوازی این است که بهترین ها را برای مهمانت فراهم نمایی.

انتهای پیام / ن

دیدگاه شما

آخرین اخبار