11. آبان 1395 - 0:47   |   کد مطلب: 13314
«انتخاب رئیس جمهور لبنان بعد از دو سال و نیم وقفه» موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
به گزارش شبنم همدان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان : «انتخاب رئیس جمهور لبنان بعد از دو سال و نیم وقفه» موضوع گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما بود که با حضور محمد مهدی شریعتمدار رایزن فرهنگی ایران در لبنان، محمد علی مهتدی کارشناس مسائل غرب آسیا و رئوف شیبانی سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در لبنان مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
 
تا ۴۸ ساعت آینده، میشل عون رایزنی های خود را برای تشکیل و تعویض و تشکیل کابینه جدید آغاز خواهد کرد
 
در ابتدای این برنامه سید محمد حسن حسینی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در بیروت درباره آخرین خبرها پس از انتخاب میشل عون به عنوان سیزدهمین رئیس‌جمهور لبنان، اظهار داشت: بر اساس قانون اساسی لبنان، رئیس‌جمهور این کشور توسط نمایندگان مجلس و به مدت ۶ سال انتخاب می شود ضمن آنکه طبق قانون اساسی این کشور ، با انتخاب رئیس جمهور کابینه کنونی لبنان استعفا خواهد داد که بر این اساس گفته می شود که رئیس جمهور انتخابی تا ۴۸ ساعت آینده رایزنی های خود را با نمایندگان پارلمان جهت تعویض و تشکیل کابینه جدید آغاز خواهد کرد. 
 
دموکراسی حاکم بر لبنان، دموکراسی توافقی است
 
در ادامه این برنامه محمد مهدی شریعتمدار رایزن فرهنگی ایران در لبنان نیز با بیان اینکه دموکراسی حاکم بر لبنان یک دموکراسی توافقی است، اضافه کرد: بر این اساس باید در جریان نظام انتخاباتی این کشور ، در وهله اول همه گروه های مذهبی، دینی و سباسی و پس از آن احزاب سیاسی مهم که دارای قدرت و حضور در حاکمیت هستند به توافق دست یابند.
 
وی ادامه داد: بر این مبنا دلیل تعویق افتادن انتخابات ریاست‌جمهوری لبنان، عدم توافق گروه های سیاسی و شرکای قدرت در لبنان بود.
 
محمد علی مهتدی کارشناس مسائل غرب آسیا نیز با اشاره به نفوذ سوریه در لبنان در جریان انتخاب ریاست‌جمهوری لبنان بیان داشت: عربستان از مدتها پیش به خصوص از سال ۲۰۱۱ که بحران مصنوعی در سوریه شورع شد سعی می کرد که جای سوریه در جریان تحولات لبنان را بگیرد و نقش اول را در انتخاب رئیس جمهور و دولت این کشور ایفا کند.
 
وی ادامه داد: دلیل اینکه انتخابات ریاست‌جمهوری لبنان مدتها طول کشید این بود که سعودی ها منتظر بودند تا وضع سوریه روشن شود و رژیم بشار اسد سرنگون شود که نشد بنابراین یکی از دلایلی که باعث شد سعد حریری به نامزد مقاومت رای دهد شکستی بود که عربستان در سوریه متحمل شد.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا اضافه کرد: شکست طرح های عربستان در سوریه و پیشروی محور مقاومت عربستان را به این نتیجه رساند که چاره ای جز انتخاب نامزد مقاومت نیست ، ضمن آنکه روابط سعد حریری با عربستان نیز رو به سردی رفته است.
 
در بخش دیگری از گفتگوی ویژه خبری امشب ، رئوف شیبانی سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در لبنان نیز اظهار داشت: طبیعی است که این انتخاب به نوعی تاثیرات موثری بر تحولات لبنان و در سیاست خارجی این کشور در قبال تعهدات منطقه ای و بین المللی خواهد گذاشت ضمن آنکه میشل عون از سوریه در قبال موضوع مبارزه با تروریسم حمایت کرده و  حمایت از فلسطین نیز یکی دیگر از محورهای مورد تاکید وی در سخنرانی امروزش در برابر پارمان لبنان بوده است.
 
شیبانی با اشاره به اینکه، سلیمان فرنجيه رقیب میشل عون به عنوان یکی از محورهای اصلی در جامعه مسیحی لبنان مطرح بود گفت: حزب الله لبنان از کاندیداتوری میشل عون حمایت قاطع و پایداری داشت لذا عون از اکثریت بالایی در جامعه مسیحیت برخوردار است.
 
وی با بیان اینکه، حزب الله لبنان تعهد اخلاقی در قبال میشل عون داشت اظهار داشت: عون در قبال مسائل منطقه و سوریه از استقلال رای برخوردار است به طوری که، وی از ابتدای بحران سوریه از مواضع سوری حمایت می کرد.
 
مهتدی کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه، اختیارات رئیس جمهور لبنان کامل نیست ادامه داد: در حال حاضر براساس موافقت نامه طائف نه ریس جمهور و نه نخست وزیر همه کاره است بلکه کابینه طبق موافقت نامه طائف تصمیم می گیرد.
 
وی با بیان اینکه، همه لوایحی که دولت تصویب می کند باید به امضای رئیس جمهور برسد افزود: مردم لبنان برای اولین بار حرف آخر را زدند.
 
با انتخاب میشل عون شوک روانی در کل جامعه لبنان ایجاد شده است
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه، حریری در مواضع خود پیرامون سوریه خصومت دارد ادامه داد: مواضع حريري با مواضع عون فرق می کند پس باید اذعان داشت که با انتخاب میشل عون شوک روانی در کل جامعه لبنان ایجاد شده است.
 
شریعتمدار رایزن فرهنگی ایران در لبنان با اشاره به اینکه، بیانیه هیات وزیران را نباید ساده تلقی کرد افزود: در لبنان به نوعی تعدیل قانون اساسی شکل گرفته است.
 
انتهای پیام/ص

دیدگاه شما

آخرین اخبار